Hej Forum!
Nedenfor et langt indlæg, som jeg har postet i Facebook gruppen "DNA og slægtsforskning", men som jeg da også synes I skal have mulighed for at læse. Der er her kun tale om
Y-DNA, som er det DNA som man som mand arver fra sin fars, fars, fars, fars...
I modsætning til det autosomale DNA (som testes med f.eks. "FamilyFinder") så tester man altså ikke sine aner 360 grader rundt, men kun den rene faderlinje, som man til så gengæld kan spore helt tilbage til de første mennesker.
Der bruges en del fagudtryk, men jeg har forsøgt at forklare så meget som muligt, uden at det skal blive en hel guide til Y-DNA tests.
Men her er min historie om, hvad jeg har fået ud af mine Y-DNA tests, når det kommer til matching og slægtforskning - det bliver lidt langt, men jeg synes også det er en god historie om tålmodighed, en hel del held og Y-DNA ;-)
Forhistorien: Jeg har med stor hjælp her fra DIS-forum sporet min lige mandlige linje til en fattig Jens "Skytte" Nielsen, der bliver gift i Herfølge i 1678. Trods eftersøgninger i diverse arkiver er der INGEN spor af ham før vielsen. Jeg vil selv betegne min slægtsforskning i denne linje som ca. 95% sikker.
I december 2015 bestiller jeg en Y37 test hos FamilytreeDNA (FTDNA) og da jeg får resultatet i januar 2016 viser det et perfekt 37/37 match med "Tony" fra Sverige. Ud over Tony har jeg ingen Y37 matches, så hvis han ikke havde testet, så havde det været en kedelig omgang!
Tony og jeg skriver hurtigt sammen og det viser sig jeg er så utrolig heldig, at han er en meget dygtig slægtsforsker, der bl.a. gennem flere besøg i Rigsarkivet i København har ført sin fædrene linje tilbage til slutningen af 1500-tallet (!) i en lille landsby i Blekinge. Men trods Tony's gode forarbejde, så kan vi ikke finde et link mellem vores to slægter.
Vi har ikke noget FamilyFinder match overhovedet, så der er ikke sket "ulykker" i de seneste 4-6 generationer og TIP-beregningen for et 37/37 match siger at der er 99,5% sandsynlighed for en fælles forfader inden for 12 generationer.
Tony validerer også min slægtsforskning, men finder ingen fejl.
I juli 2016 bliver vi enige om begge at tage en BigY på tilbud, som er "flagskibet" inden for Y-DNA tests til over 3.000 kroner. Vi uploader efterfølgende begge vores resultat til Yfull.com for en dybdegående analyse af resultatet. Fra Yfull får vi et aldersestimat på den fælles forfader på ca. 300 år før nu (ca. år 1700). Dette er baseret på at Tony har 2 private SNPs (private SNPs er genetiske mutationer som kun er fundet hos denne testperson) og jeg har 1 privat SNP, så én SNP fra eller til har jo en hvis betydning! Estimatet er også meget tæt på TIP-beregningen, men det er jo frustrerende at det ikke passer med papirsporet! Et besøg på Rigsarkivet finder ikke yderligere på min fjerneste forfader. Hvor er linket mellem Herfølge og Blekinge?
Tony og jeg har iøvrigt hele 25 fælles combBED SNPs (aldersbetydende mutationer) op til nærmeste kendte haplogruppe (BY3604) og da Yfull regner ca. 144 år pr. SNP, så betyder det at der er ca. 3.600 år fra Tonys og min fælles forfader op til nærmeste forfader for en anden BigY testet person - vi er meget alene i verden!
December 2016 tager vi begge en Y111 på juletilbud og ender ud som 107/111 matches får dermed et mere præcist TIP estimat der siger at den fælles forfader ligger inden for 98,5% inden for 12 generationer. Det blev vi ikke synderlig klogere af, men der dukker et nyt match op - svenske Arne, der også stammer fra Blekinge. Han er et 101/111 match med os begge, så det ligger noget længere tilbage og Tony kan ikke finde et anesammenfald mellem ham og Arne i papirsporet. Havde vi ikke taget en Y111 havde vi ikke fået Arne at se som match (han er for svagt et match på Y37 niveau til at vi kan se ham), så lidt fik vi da ud af det!
I forbindelse med en FTDNA kampagne i foråret 2017, overtaler vi Arne til at tage en BigY test med efterfølgende analyse hos Yfull, mod at vi deler regningen mellem os tre. Da resultatet foreligger, så viser det sig, at ud af de 25 combBED SNPs, som Tony og jeg har til fælles, så har Arne de 23, men mangler de sidste 2. Det betyder at Arnes, Tonys og min fælles forfader levede ca. 2 x 144 = ca. 300 år før min og Tonys fælles forfader - Yfull anslår at det er 500 år siden.
Slægtsforskningsmæssigt blev vi ikke meget klogere, men vi ved nu i det mindste hvilke to af vores SNPs, som er yngst - dem som Tony og jeg har til fælles og som Arne mangler må være dannet mellem ca. år 1500 og år 1700.
I mellemtiden har jeg sporet en nulevende efterkommer efter min ældste ane, hvor jeg mener at kunne spore efterslægt i lige mandlig linje - der er tale om en anden mandlig linje efter en ane, der er født i 1790. Heldigvis indvilliger denne efterkommer i at lade sig DNA-teste af en helt fremmed og jeg tester ham hos det tyske DNA-firma Yseq.net for min ene private SNP. Han viser sig at være positiv for denne, hvilket ikke alene betyder at min fædrende stamtavle med sikkerhed er korrekt (også biologisk!) tilbage til 1790, men min ene private SNP fandtes så beviseligt allerede i 1790, så vi ved nu at grundlaget for Yfull's estimat for Tonys og min fælles forfader er meget ældre end Yfull véd - jeg kan faktisk med den viden regne ud, at Tonys og min fælles forfader nok nærmere blev født omkring år 1600-1650.
Pludseligt en dag får vi mail fra FTDNA om at en "David" har testet Y37 og at han matcher 37/37 med både mig og Tony - altså et bedre match end Arne! Tony og jeg bliver helt vilde, men da David ikke har lagt nogen info op andet end en mailadresse, så jeg skriver straks en mail til David og ønsker ham velkommen i "familien" og fortæller lidt om vores resultater og opfordrer ham til at fortælle om hans slægt. Der går flere uger uden et svar og til sidst skriver jeg igen, men der kommer fortsat intet svar. Efter endnu en måneds tid skriver jeg en mail, hvor jeg skriver at han kan have mange gode grunde til ikke at svare, men at vi bestemt ikke ville blive kede af det, hvis han en dag tog en BigY og Yfull. To dage senere får jeg en mail fra David. Det viser sig at han er en ældre amerikansk herre på 85 år (!) så det med mail er han ikke helt stærk i. Han vedhæfter også en stamtavle for hans fædrene linje og jeg ser straks, at den i 1600-tallet rammer den samme lille landsby i Blekinge, hvor Tonys fædrene linje stammer fra! Der er dog ikke navnesammenfald med Tonys aner, men jeg sender straks stamtavlen videre til Tony, der efter få timer skriver til mig og David, at han har fundet en "falsk ane" i den ældste del af Davids stamtavle og at han kan dokumentere at han og David har en fælles fædrene ane - en Nils Sonesson født ca. 1580!
Rent slægtsforskningsmæssigt, så betyder dette resultat
rigtigt meget, for pludseligt har Tony fået valideret sin fædrene stamtavle tilbage til 1580 - ingen tvivl om at han har den korrekte anelinje på plads! Og dermed så kan jeg også pludselig være 100% sikker på at min ane Jens "Skytte" Nielsen, der bliver gift i Herfølge i 1678 på en eller anden måde stammer fra den lille landsby i Blekinge - jeg har lige fået en DNA-valideret anelinje tilbage til 1580 forærende!
Tony og jeg har længe undersøgt, om Jens "Skytte" Nielsen kunne være en "snaphane", der flygtede fra svenskerne efter nederlaget i Anden Skånske Krig (1675-1679). Desværre brændte svenskerne kirkebøgerne for sognet, så vi kan ikke finde ham døbt, men vi kan se at den person, som kunne passe som Jens "Skytte" Nielsens far i Tony's stamtavle underskriver (tvungen) troskabsed til den svenske konge i marts 1677 - det betyder at landsbyen blev indtaget af svenskerne på dette tidspunkt og det passer jo meget godt med at Jens "Skytte" Nielsen dukker op "ud af det blå" som skovrider/skytte i Herfølge i sommeren 1678. Da Tonys slægtsforskning for denne periode udelukkende er baseret på skifter, giver det også god mening at en søn, der har været snaphane ikke fremgår af skifterne - man har nok hverken kendt til hans skæbne eller ønsket at reklamere med det under svensk herredømme! Ligeledes har jeg gennemgået alle faddere ved dåb af Jens "Skytte" Nielsens børn i Herfølge og de er alle indbyggere i lokalsamfundet på skift og ingen der ligner familie - en fremmed person i det lille samfund? Ved skattemandtallet i 1682 står der også at Jens "Skytte" Nielsen har en "skånsk flygtning" indkvarteret, trods at han er en af landsbyens fattigste - måske også et hint?
Den person, der er mest oplagt som far til Jens "Skytte" Nielsen er en Nils Nilsson født ca. 1620, som søn af den Nils Sonesson, der er Tony og Davids beviste fælles forfader. Og her kommer Tonys og min (og Arnes) BigY i spil, for vi kender jo de 2 SNPs, der er
ældre end Tonys og min fælles forfader, ligesom vi kender de 2 SNPs, som Tony har, men som jeg ikke har. Vi fik derfor overtalt David til at tage en DNA-prøve hos Yseq og den blev modtaget for en måned siden. Vi er nu i gang med at teste David for de to ældre SNPs (det koster kun 115 kroner pr. SNP hos Yseq). Vi har fået svar på den ene, og her er han positiv og vi venter nu resultat på den anden. Hvis vi er
meget heldige, så er han negativ for denne, hvilket vil bevise at Tony og min fælles ane var en
efterkommer efter Nils Sonesson født ca. 1580 - og så er der kun én oplagt kandidat! Vi skal dog være heldige, for man antager at der dannes en SNP ca. hvert 144 år, så sandsynligheden for at det sker i lige netop én generation er jo relativ lille.
Skulle David være positiv for den anden SNP også, så bliver vi nødt til at teste ham for Tonys to private SNPs, for skulle han være positiv for en af dem, så ved vi også at min og Tonys fælles forfader er ældre end Nils Sonesson født ca. 1580. Det er nok meget usandsynligt, men vi har muligheden for at finde ud af det!
Det mest sandsynlige er at han er positiv for de to SNPs som Tony og jeg har, men som Arne ikke har - og at han er negativ for de to private SNPs som Tony har. Så bliver vi ikke super meget klogere, men vi ved i det mindste at vores alle tres fælles forfader må være Nils Sonesson født ca. 1580 +/- de foregående og efterfølgende 3 til 4 generationer.
Det er status lige nu, men jeg ved mere om nogle måneder.
Og når som helst kan der jo komme en ny Y37 eller BigY ind, som hjælper os med at indkredse anerne. Lige nu håber jeg dog mest på nogle BigY resultater under BY3604, som vil bryde vores 23 SNPs under BY3604 op i nogle underliggende haplogrupper. Det vil kunne afsløre om min teori om at BY3604 i Skandinavien er efterkommere efter en træl, som vikingerne har haft med hjem fra Skotland holder - Z367 som er en overgruppe til BY3604 er meget almindelig i Skotland. Alternativt kan BY3604 måske være en særlig gren af Z367, der er indvandret direkte til Skandinavien fra området ved Rhinen, hvor Z367 også forekommer.
Nogle vil måske tænke, hvorfor vi ikke har taget en BigY på David? Men det er faktisk ikke særligt nødvendigt, da Tony og jeg jo med sikkerhed véd at der højest er 4 SNPs i hans DNA som har betydning for vores konklusioner. En BigY på David ville være meget dyrere (aktuelt 2.500 kroner på tilbud imod 4 x 115 kroner for de 4 SNPs hos Yseq) og kun formalisere den viden vi allerede har. Og hvis David nu viser sig at være positiv for de 2 fælles SNPs og negativ for Tonys 2 private SNPs, så vil en BigY på David slet ikke tilføre noget nyt for os. Denne case er altså et godt eksempel på, at når man har et par heldige BigY i hus, så kan man pludseligt placere personer ind i slægten med nogle få, billige SNP-tests. Det kræver dog at man har gjort sit "hjemmearbejde", men det er netop det som jeg synes er spændende ;-)
Jeg håber ovenstående historie kan tjene til lidt inspiration til, hvordan man kan bruge Y-DNA til slægtsforskning - hvis man ellers er MEGET heldig med sine matches!
Til sidst en stor tak til jer, der har bidraget til denne historie ved at hjælpe med at finde oplysninger om Jens "Skytte" Nielsen - hvilket bl.a. er sket i denne tråd:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,119808.0.htmlEn speciel tak til Mikkel Eide Eriksen, der gav mig et hint til Anden Skånske Krig og de snaphaner der flygtede til Danmark i 1678/1679 - jeg tror at det er den mest oplagte forklaring på mit Y-DNA fra Blekinge!
Jeg svarer gerne på spørgsmål omkring brugen af Y-DNA i forbindelse med slægtsforskning - enten i denne tråd eller i nye tråede (lad "DNA" indgå i overskriften, så jeg kan finde dem!)
Her er lidt links til de sider, der nævnes ovenfor:
https://www.familytreedna.com/ (der er gode rabatter i hele august!)
Yfull med min haplogruppe BY3604:
https://yfull.com/tree/R-Z35/Yseq - en tysk "slikbutik" for Y-DNA nørder:
http://www.yseq.net/Med venlig hilsen
Anders