DNA-test for begyndere

Startet af Steen Thunberg, 14 Aug 2017 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Steen Thunberg

Kære medlemmer

Jeg overvejer at få foretaget den første DNA-test, men er meget i tvivl.
Der er mange spørgsmål og når man læser forskellige steder kan det være ret forvirrende læsning med nye betegnelser og begreber.
Findes der nogen steder en introducerende forklaring, der kan give en et god overblik ?

Specifikt søger jeg via testen en 3xtip oldefar som vi i familien aldrig har fundet ophav på, trods flere ihærdige slægtsforskere i familien. Det er mit håb at man måske via DNA kan finde et match, eller et gennembrud. Men hvilken af de forskellige tests er så bedst at få foretaget ?

Der er mange spørgsmål, så en henvisning til en kom-i-gang-vejledning til dette nye og spændende hjørne af vores hobby ville være rigtigt dejligt....


mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG

Anders M. Petersen

Hej Steen!

Det korte svar er, at du skal tage en "FamilyFinder" hos FamilyTreeDNA (www.familytreedna.com).
Den er på tilbud hele august til 69 USD + 13 USD i porto = 82 USD = 520 kroner.

Det er den test, der vil give dig mest i forhold til din slægtsforskning - nemlig personer der matcher dig 6-8 generationer tilbage og 360 grader rundt.

Hos FamilyTreeDNA er der ikke abonnement, når testen er betalt, så du kan bruge sidens værktøjer til at finde dine matches uden yderligere omkostninger. Der er også flest danskere, der tester hos FTDNA.

Du kan dog med fordel starte med at teste dine ældste nulevende aner før dig selv, da du så kigger 6-8 generationer tilbage i forhold til dem.

For mere info, så er der siden www.dsgg.dk samt Facebook gruppen "DNA og slægtsforskning".
Flere af os fra Facebook gruppen er dog også aktive her og svarer også gerne her på Forum.

Med venlig hilsen
Anders

PS: Selvom FTDNA påstår du skal returnere dit kit som pakke (til 275 kroner!), så kender jeg til over 25 kits, der er sendt som brev (til 25 kroner) og ikke ét er gået tabt. Og skulle det ske, så er det kun 13 USD for et nyt kit...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Steen Thunberg

Hej Anders

Tak for dit korte og præcise svar. Det er jeg rigtig glad for.
Jeg vil se på det allerede i aften...

mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG

Steen Thunberg

Hej Anders

Så er resultatet kommet fra Family Finder. Det bedste match er 2nd Cousin - 4th Cousin med et shared centimorticans på 116 og longest block på 26. Er det godt eller skidt ? Der er indtil videre 962 matches men jeg kan ikke vurdere kvaliteten af dem endnu.

Mit spørgsmål er hvor mange shared centimortigans og longest block skal der til før det er umagen værd at kontakte vedkommende ?
X-match ? er det et direkte match ?

mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG

Anders M. Petersen

Hej Steen!

Et hurtigt svar fra Lübeck:

Med 116 / 26 cM, så synes jeg du kan betragte det som et sikkert bevis.

116 passer godt med fælles 3 x tipoldefar og som tommelfingerregel er alle matches over 15 cM på længste stykke IKKE tilfældige.

Tillykke med resultatet!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Steen Thunberg

Hej Anders
Tak for din kommentar. Jeg kikker videre på det...Vil prøve at kontakte den bedste match

mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG

Steen Thunberg

Hej Anders

.... vil det sige at match over 15-20 Cm længste stykke er værd at efterforske ? Eller skal vurderingen kombineres med fælles Cm ?

mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG

Anders M. Petersen

Hej Steen!

Lige netop hjemvendt fra en forlænget weekend i Lübeck og skylder dig nogle svar:

På FTDNA, så vælger jeg at bruge tid på alle matches med over 55 cM samlet - de burde være "nye" nok til at kunne spores i kirkebøgerne.
116 cM er et rigtigt godt match!

Og man siger så, at hvis der er mindst 12 cM longest shared, så kan matchet IKKE være tilfældigt - man bør have fælles aner.

Du kan med fordel kigge på denne grafik, der er baseret på hundredevis af beviste links og dertil hørende shared cM:
https://isogg.org/w/images/b/bf/Shared_cM_version_3.jpg

Findes på siden https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_statistics

Her kan du se, at statistisk set, så burde et match på 116 cM samlet ikke have en fælles ane, der ligger længere tilbage end tiptipoldeforældre, hvis ellers I er samme generation.

Mit bedste match er pt i øvrigt kun på 65 cM, så du er startet heldigt!

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Steen Thunberg

Hej Anders

Tusinde tak for din udredning. Det er jeg rigtig glad for.

Jeg har allerede kontaktet de første på matchen og håber på at det kan afklare noget. Desværre har flere af dem valgt ikke at oploade deres gedcom. Det havde været lettere selv at søge forbindelsen. Men det er jo vilkårene.

Endnu en gang tak for hjælpen.

mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG