Erfaringer med Family Tree DNA

Startet af Jannik Landt, 09 Aug 2017 - 12:14

Forrige emne - Næste emne

Jannik Landt

Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer med Family Tree DNA eller lignende.
Jeg tog en test af såvel genom, Y-DNA og mt-DNA for et par år siden, og jeg får masser af matches, men har aldrig fået noget, jeg kan relatere til slægtninge.
I genom-testen (alle aners efterkommere) har jeg fået 982 hits, heraf 9 2.-4. cousins, 28 3.-5. cousins og resten fjernere.
I mtDNA (efterkommere af min mormors mormors mormors...) og Y-DNA (efterkommere af min farfars farfars farfars...) masser af hits, men endnu ikke noget, jeg kan bruge. Jeg har stort set aldrig fået hits fra Danmark, hvor stort set alle mine tiptip- og tiptiptip-oldeforældre kommer fra.
Det skal bemærkes, at jeg mest tog testen for at få indblik i de nye teknologier, men jeg vil godt høre, om andre har fundet virkelige slægtninge.

Christian Konstmann Autzen

Hej Jannik

Spørgsmål som dit har vi efterhånden haft nogle af på DIS-Danmark's forumside, og jeg har grundet det større og større antal spørgsmål om DNA forsøgt at råbe DIS-Danmark's bestyrelse op for at få en særlig overtråd til "DNA i slægtsforskning", men indtil nu uden absolut held.

Om det kunne komme - jeg tror det næsten (- ikke).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karsten Damén

#2
Tja - min statistik på FTDNA er:
2-3 cousin:   1 træf / verificeret (af mig)
2-4 cousin:   12 træf / heraf 4 verificeret (af mig)
3 cousin eller mere:  610 træf / heraf 4 verificeret af mig og 1 verificeret af modpart

Alle træf beregnet som 2-4 cousin af FTDNA var reelt 5 - 8 cousin !  
De er tilsyneladende meget optimistiske i deres beregningsmetode - man fristes til at mene grænsende til det uvederhæftige.

Langt de fleste af mine træf ligger i USA (alle udvandring fra Thisted Amt).  I Danmark har jeg fundet 1, i Norge 1 og i Holland 1.

Du skal have en rimelig komplet anetavle tilbage til beg. af 1700-tallet før det batter.  Du skal regne med, at dine træf ikke har en tilsvarende anetavle - og at du kommer til at gøre hele arbejdet med at finde den fælles ane.

Alle ovenstående bemærkninger gælder for autosomal test (Family Finder).  Y-DNA og mtDNA er nok kun relevant, hvis man vil teste sin linje direkte mod en kendt person.

Mit udbytte af testen har været at få bekræftet nogle slægtslinjer langt tilbage i tiden (herunder Norge og Holland i 1500- og 1600-tallet).  Samt at alle mine 4 oldefædre virkelig var mine oldefædre  ;D

Jeg kan i øvrigt stærkt anbefale at lægge din DNA-profil ind på "GEDmatch"
https://isogg.org/wiki/GEDmatch
Der har jeg fået en del træf mod personer, som er testet via Ancestry.

Og ja, DIS-Danmark mener tilsyneladende ikke, at DNA er et emne som bør fremhæves specielt, men jeg kan jo ikke læse hvad der drøftes på medlemssiderne.
Det tidligere DIS-Norge - nu "Slekt og Data" har/havde nogle udmærkede sider som introduktion til DNA i slægtsforskning:
https://slektogdata.no/nb/tema/dna, men nu er det desværre blevet gemt bag en "betalingsmur".  Man kan dog stadig læse deres forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2399&sid=ba169aedd7874372a1388bf63af57e7d

mvh
Karsten

Christian Konstmann Autzen

Hej Karsten

Du skriver bl.a.

Og ja, DIS-Danmark mener tilsyneladende ikke, at DNA er et emne som bør fremhæves specielt, men jeg kan jo ikke læse hvad der drøftes på medlemssiderne.

Nej, der kører ikke en særlig tråd under medlemsdelen om dette - men vores næstformand, Kirsten Sanders - har på et tidspunkt (hvis jeg lige husker korrekt) oplyst, at det er et punkt, som hun vil tage op på mødet i (august eller) september i år. Og det må vi så afvente udfaldet af.

Men ...

Hvorfor DIS-Danmark's bestyrelse har en lidt tvivlende indstilling til en særlig overtråd til "DNA i slægtsforskning" ved jeg ikke, men ses der sådan, gennem længere tid, på flere tilfælde med forslag fra de almindelige medlemmer, så synes det at pege i retning af, at bestyrelsen synes, "at den alene vide hvad der er bedst for medlemmerne".

Men ellers stiller DIS-Danmark jo en glimrende hjemmeside til rådighed for både medlemmer og ikke-medlemmer, og ingen behøver så absolut at indmelde sig i foreningen for at få et godt udbytte af hjemmesiden i sin slægtsforskning, - og det er så vel også derfor, at du ikke er medlem.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karsten Damén

#4
CitatMen ellers stiller DIS-Danmark jo en glimrende hjemmeside til rådighed for både medlemmer og ikke-medlemmer, og ingen behøver så absolut at indmelde sig i foreningen for at få et godt udbytte af hjemmesiden i sin slægtsforskning, - og det er så vel også derfor, at du ikke er medlem.

Nej, det er ikke derfor jeg ikke er medlem.  Du kan sende mig en mail, hvis det har din store interesse, så skal jeg forklare sagen for dig - og det har ikke noget med økonomi at gøre.  For tiden nøjes jeg for det meste med at bidrage til andres udforskning af deres slægt, og øger dermed "markedsværdien" af dette forum  :D

Karsten

Jannik Landt

Mange tak for inspirerende feedback. Jeg vil nok lægge min DNA-profil ind i GEDmatch.
For at gøre dette, skal man så først være medlem af GEDmatch, og koster det penge? For det andet, for at lægge DNA-profilen ind skal man vel først hente den fra FemilyTreeDNA?

Anne Marie Holck

Hvis man er på Facebook, så er der en glimrende gruppe, kaldet DNA Og slægtsforskning.

Karsten Damén

#7
Citat.....skal man så først være medlem af GEDmatch, og koster det penge? For det andet, for at lægge DNA-profilen ind skal man vel først hente den fra FemilyTreeDNA?

Du skal blot lave en brugerkonto på GEDmatch med email og password , og det er gratis.
Start her: https://www.gedmatch.com/register.php

Ja, du skal downloade dit resultat fra FTDNA og uploade det til GEDmatch.  Der kan så gå en til to uger før de har kørt din DNA-profil gennem "maskinen" og resultaterne foreligger.

Du kan på GEDmatch udføre forskellige analyser på dit DNA sammenholdt med andre medlemmers - nogle meget nyttige - nogle i den mere spøjse afdeling:
'One-to-many' matches (som "Family Finder" hos FTDNA)
'One-to-one' compare
X 'One-to-one'
Admixture (heritage)
People who match one or both of 2 kits
Are your parents related?
3D Chromosome Browser
Archaic DNA matches
Multiple Kit Analysis
DNA File Diagnostic Utility

Udover analyse af DNA tilbyder de også sammenligning af GEDCOM filer, hvis du uploader sådan en.

hilsen
Karsten

Karsten Damén

CitatHvis man er på Facebook, så er der en glimrende gruppe, kaldet DNA Og slægtsforskning.

Ja, og det er så den lukkede gruppe man bruger i stedet for DIS-forum  :'(

Christian Konstmann Autzen

Hej Karsten

Nej - jeg er ikke interesseret i din grund til "blot" at være almindelig bruger af DIS-Danmark's forumgruppe. Det er jo en privat sag.

Tak for dine oplysninger om DNA-test's. En dag kan det være, at jeg vil benytte mig af en sådan - for i givet fald at få bekræftet en mulig forbindelse til en Troels Winther efterkommer. Og derfor min interesse i, at DIS-Danmark kunne have et erfaringsgrundlag for DNA test's på sin forumgruppe. PS: Jeg er ikke bruger af Facebook, og bliver det næppe.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Marie Holck

Citat fra: Karsten Damén [736] Dato 10 Aug 2017 - 13:57
CitatHvis man er på Facebook, så er der en glimrende gruppe, kaldet DNA Og slægtsforskning.

Ja, og det er så den lukkede gruppe man bruger i stedet for DIS-forum  :'(

Det er jo ikke deres problem - det er dig, der går glip af gode informationer fra et par dygtige forskere på DNA-området, og man kan da ikke tvinge folk til at bruge DIS, selvom man som slægtsforsker finder det opportunt - man må jo søge sine oplysninger, hvor de findes. Valg er jo både til- og fravalg, og er man ikke på FB, så kan man jo ikke side og 'tude' over, at der er oplysninger, man ikke kommer i nærheden af.

I kan jo så se, om I kan finde oplysninger her http://dsgg.dk/index.html (desværre også en hel del henvisninger til Facebook-grupper) ;)

Karsten Damén

Citater man ikke på FB, så kan man jo ikke side og 'tude' over, at der er oplysninger, man ikke kommer i nærheden af.

Min viden om DNA er tilstrækkelig til, at jeg klarer mig fint uden disse "dygtige forskere på Facebook".  Der er rigeligt med andre steder, hvor man kan skaffe sig den nødvendige viden.

Så jeg sidder ikke og tuder over mangl. adgang til den Facebook gruppe - næh, jeg synes blot det er sørgeligt, at nogle personer i den grad er afhængige af, at alt skal foregå i Facebook regie !



Anders M. Petersen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 10 Aug 2017 - 14:14
En dag kan det være, at jeg vil benytte mig af en sådan - for i givet fald at få bekræftet en mulig forbindelse til en Troels Winther efterkommer.

Hej Christian!
Jeg er en af dem, som er aktive i Facebook gruppen "DNA og slægtsforskning" og også her på Forum. Hvis du opretter en ny tråd om din "Troels Winther" case her i metode og teknik (så det ikke overtager denne tråd), så vil jeg - og sikkert også andre - rådgive dig om hvaordan du bedst og billigst muligt kan validere din Troels Winther forbindelse gennem DNA-prøver. Skriv lige "DNA" i titlen, så jeg opdager den!

Vigtigst er det at vide, hvornår den fælles forfader og formoder levede og en liste af aner (evt. anonymt, men vi skal vide om det er mænd eller kvinder) fra dig til ham.

Hilsen
Anders

PS: Jeg anbefaler klart FamilyTreeDNA + opfølgning på det gratis GedMatch. FamilyTreeDNA har nogle rigtigt gode tilbud på deres tests hele august. Næste tilbud bliver nok til jul.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Christian Konstmann Autzen

Hej Anders

Tak for dit tilbud - men det bliver tidligst til vinter, idet jeg jo skal have "modpartens" DNA-prøve.

Såvidt jeg har forståët, så er det bedst (?) med 2 kvinder, og så kan jeg benytte min søster og op mod en kvindelig modpart.

Det er så 8 generationer tilbage, hvor der er et fælles ægtepar, hvor så 2 af børnene kan bruges til at finde efterkommere - og dem har jeg alle.

Men som sagt, så venter jeg til senere.

Jeg håber, at du - når DIS-Danmark får taget sig sammen - at du kan komme med et kvalificeret input til en form for "generel" baggrundviden, som så kan lægges øverst i tråden.

Hilsen - og tak igen for tilbudet.
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anders M. Petersen

Hej Christian!

Nu fik jeg jo ikke din anelinje op til (måske) Troels Winther, men det er sjældent optimalt at teste på den mødrende linje - især da Troels Winther ikke har videregivet sit eget mødrende mtDNA.

Nu er det hele 8 generationer tilbage, så du skal være lidt heldig for at kunne påvise noget med en autosomal test ("FamilyFinder" hos FTDNA).

Hvis du derimod kan finde nulevende efterkommere i lige mandlig linje i din slægt + en anden officiel gren efter Troels Winther, så vil du med to Y37 tests hos FTDNA kunne bevise "ud over enhver tvivl" hvis Troels Winther er ane til din (biologiske!) slægt.

Og så kan det jo være at der snart kommer noget om DNA og slægtsforskning i DIS-regi inden længe...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Christian Konstmann Autzen

Hej Anders

Tak for svaret - men det bliver lidt svært - 2 i mandlig linie, idet det for mit vedkommende drejer sig om en pige, som gifter sig ind i min familie. Det optimale er så  ikke muligt, men en mandlig ane (i ren mandslinie) på den anden side kunne jeg måske finde.

PS: Som det så her kommer frem, så er DNA test's jo lidt tricky.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anders M. Petersen

Hej Christian!

Ja - DNA tests er lidt tricky, når jeg ikke kender anerækkefølgen (mand/kvinde) på din side.
Men når det er over 5 generationer siden er vi lidt ud over rækkevidden for den billige autosomale test (FamilyFinder), der tester 360 grader rundt på tværs af køn, men er nødt til at ty til Y-DNA, der kun overlever gennem rene mandelinjer.

Jeg har selv et tvivlsomt link mange generationer tilbage og på tværs af fædre og mødre, men jeg har sporet en efterkommer i lige mandlig linje, som jeg kunne Y-teste en dag. Synes dog det er så længe tilbage, at jeg indtil videre lader det ligge...

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jannik Landt

Tak for oplysninger om GEDmatch
I Family Tree DNA er der 6 download muligheder:
Build 37 Autosomal Raw Data
Build 37 X Chromosome Raw Data
Build 37 Raw Data Concatenated
Build 36 Autosomal Raw Data
Build 36 X Chromosome Raw Data
Build 36 Raw Data Concatenated
De 3 første har jeg downloaded, hvor X Chromosome filen er meget lille (kun 190 KB)
Hvilken/hvilke skal jeg uploade i GEDmatch?


Aase Madsen

https://www.rotterbokhandeln.se/product.html/slaktforska-med-dna?category_id=9


Der findes en bog om DNA-test af Peter Sjölund.
Hvor man blandt andet kan se hvilken test man bør tage, ud fra hvad man søger efter.

Den kan også lånes på biblioteket.
Venlig hilsen.
Aase Madsen