Hvad stiller jeg op ??

Startet af Charlotte Stenberg Cordes, 23 Okt 2010 - 16:20

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Stenberg Cordes


Hej allesammen.

Jeg håber virkelig at her er nogen som kan hjælpe mig.
Jeg vil gerne starte på at søge på min slægt på min far Jørgen Lund Olsen's slægt.
Min farmor hed Ebba Lund Olsen efter hun blev gift med min farfar, og jeg kender ikke hendes ungpige navn. Ej heller kender jeg noget til hendes forældre eller oldeforældre. Men hun havde vist en far der var slagter i Jylland. Hun blev født 26-03-1922 og døde 28-11-2006
Min farfar Erik Lund Olsen mener jeg også er fra jylland men kan ikke sige det med sikkerhed.
Han er født 16-12-1917 og er død 16-11-1997
Jeg ved der er noget tilknytning til egnen/byen Ryumgård da min far altid snakkede om at han holdt ferie der som barn hos sine bedsteforældre.
Men det er også alt jeg ved.. Og det er jo i virkeligheden ikke ret meget..
Er der nogen her der kender til dem feks. eller er der nogen som ved hvor jeg kan henvende mig og få nogle data'er på mine olde og tipolde forældre så det er nemmere for mig at komme i gang.
Jeg har desværre hverken mine forældre eller bedsteforældre på begge sider som jeg kan stille spørgsmål til. Ej heller mostre eller tanter og onkler... Så jeg er rigtig meget på spanden tænker jeg.

Håber virkelig at der er nogen herinde der kan give mig gode råd..  :)

Venlig Hilsen Charlotte Stenberg

Lars Jørgen Helbo

#1
Du skal nok begynde med at komme ind på www.arkivalieronline.dk

I kirkebogen 1936-1941 Marie Magdalene sogn finder du din farmors konfirmation på opslag 92 (øverst). Hun hed Ebba Bak og hendes forældre Kristen Povlsen Bak og Helga Jensen.

Hendes dåb finder du i kirkebogen samme sogn 1922-1929 opslag 47, nederst.

Kig så i FT-1925, Marie Magdalene sogn, opslag 70. Her er din farmor knap 3 år gammel med forældrene og de to ældre brødre Valther og Gerhart (født 1911 og 1916). Her kan du så se, at hendes far er født i Nødager sogn 2.4.1882 og hendes mor i Randers 28.1.1884. Valther er født i Skaresø 1.2.1911 og Gerhart i Marie Magdalene 22.7.1916.

Tag så kirkebogen for Marie Magdalene 1936-1941 opslag 141. Der finder du din farmors og farfars bryllup. Det er nr. 8 og det var den 4. maj 1941. Nu ved du så, at din farfar er født i Århus, Vor Frue sogn som søn af arbejdsmand Christian Vilhelm Olsen og hustru Elna Margrethe Jørgensen.

Din farfars fødsel står i Vor Frue kirkebog 1917-1921 opslag 27, øverst

Desværre står der ikke nogen bopæl ved denne fødsel, og kirkebogen for hans konfirmation er endnu ikke på nettet. Derfor bliver det næste nok en gennemgang af FT-1921 for Århus, for at finde hans forældres fødesteder. Det er en lidt større omgang, men nu kommer de lange aftener jo, så god fornøjelse med det  ;)

Charlotte Stenberg Cordes

Hej Lars Jørgen Helbo.

Hvor blev jeg bare utrolig glad for at se hvad du har fundet til mig.
Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige andet en tak tak tak..
Jeg er virkelig taknemmelig over at du har brugt tid på at finde det
frem.
Nu kan jeg komme i gang og glæder mig til at sidde og pusle med
det. Og ja, heldigvis ( hvis man må sige det ) kommer de lange mørke
aftener hvor man kan støve rundt i de gamle aner  :)

Fortsat rigtig god weekend.
Venlig Hilsen Charlotte Stenberg Cordes  :)