Ulkebøl - hvor ligger "Ved Kirken"

Startet af Martin Christensen, 16 Apr 2011 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Martin Christensen

Flere af mine aner - og deres faddere - fra Ulkebøl betegnes som boende i "ved kirken". Da andre kaldes "af Ulkebøl" er mit spørgsmål om nogen ved om "ved Kirken" er et andet sted end Ulkebøl

Venlig hilsen

Martin
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Hans Poulsen



KRABSEN

Ulkebøl sogn
Als Sønder herred
Sønderborg amt




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Hej Marin

Dette link viser en række stednavne i Ulkebøl sogn, men ikke ét, der hedder *ved Kirken*, så det skal nok tages temmelig bogstaveligt, at de pågældende boede lige og og ned ad kirken:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ulkeb%C3%B8l_Sogn

Har du en folketælling, der ligger tæt på, for så er det måske muligt at se, om *ved Kirken* går igen i andre familier.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Christensen

Hej igen,

Jeg har ikke fundet familien i nogen foketællinger. Men både ved Jacob Jepsen Kromand og flere af hans navn, bruges betegnelsen.

Hans datter, Dorthea (Dorothea) Jacobsen giftede sig med Christen Jensen, som også blev kaldt "fra Ved kirken nu Sønderborg". Og jeg har en fornemmelse af at de to boede i Sønderborg, men det er jeg ikke nået til at undersøge nærmere endnu.

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?person=56327

Venlig hilsen

Martin
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Hans Poulsen



Hej Martin

Kan det hele ikke koges ned til en formular, som er udformet på en ikke alt for fiks måde?

Tror du ikke, at der menes noget i retning af

Født 3. april 17xx
Hjemmedøbt 5. april 17xx
Dåben publiceret i kirken 18 maj 17xx

Hvis du ikke kan fremvise en *ægte* kilde i form af et opslagsnummer i en kirkebog eller en folketællingsgengivelse, hvor *adressen* lyder på *ved Kirken*, vil jeg betragte det hele som en midforståelse.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Christensen

Som du sikkert ved er Sønderjylland et af de få steder, hvor der mangler en del indtastning af folketællinger. Om Ulkebøl er blandt, ved jeg ikke, men jeg mangler i hvert fald at finde flere aner rundt omkring i sognene, hvor jeg ved de boede.

Når du efterlyser opslag, så harjeg ikke kigget efter opslagsnumrene for alle Jacob Jepsen Kromands øvrige døtre (født 1768, 1769 og 1772)

men her er to hvor min ane, Dorthe Jacobsdatter bliver født og siden gift

Ulkebøl sogn 1741-72, opslag 166, dåb nr. 9

Ulkebøl Sogn, Viede 1780-1814, Opslag 13.

Jeg er naturligvis meget nysgerrig efter at høre en stedbestemmelse.

Venlig hilsen

Martin

Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Anne Mortensen

Ved kirken ses også på opslag 165-167.

Du kunne med fordel have oplyst kirkebog og opslagtal til dine data.

Dorothea fra dit link er på opslag 166
Ulkebøl 1741-1772.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Martin Christensen

Jeg er ikke altid perfekt til at huske alle detaljerne, men denne gang var det hele altså med, hvis du ser efter en ekstra gang.

Mvh

Matin
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Hans Poulsen



Hej Martin

I Ulkebølle sogn er et stednavn, der hedder *Kær*, jævnfør det link, som jeg gav dig lidt højere oppe i tråden.

Det *Kær* går igen et stort antal gange i opslagene omkring opslag 166, og stave- og udtryksmåden varierer meget: Kær, Kier, Kjær, i Kæret, ved Kæret, ved Kieret, ved Kjæret.

Jeg mener ikke, der noget steds står *ved Kirken*.

Måske burde du lægge spørgsmålet over i DIS-gruppen *Hjælp til tydning*.

Har du ret i dine betragtninger, kommer min undskyldning til dig aldeles omgående og selvfølgelig her i tråden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Christensen

Jeg har adskillige aner i Kær også. Og det ville ikke være et ulogisk bud. "Ved Kirken" har jeg faktisk fra tydnings-forummet, men der vil være en pointe i prøve igen med de to forskellige muligheder.

Venlig hilsen

Martin

Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Hans Poulsen



Hej Martin

"Ved Kirken" har jeg faktisk fra tydnings-forummet..".

Kom med et link til din anmodning om tydning og svaret fra DIS-gruppen *Hjælp til tydning*.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ester Nørrelykke

Hej Martin.
Jeg har også aner i Ulkebøl: Matz Hansen "ved kirken", han blev begravet 81 år gl. 5. sept. 1762 (Ulkebøl kbg. 1757-80, s. 7). Gården hørte under de Augustenborgske godser. I jordbogen 1747 var gården nævnt som nr 81. Gården lå mellem Ulkebøl kirke og Spang kro.
Venlig hilsen
Ester 5500

Karen Graabæk Møller

Hej Martin

Hvis du går ind på http://kms.dk/ og zoomer ind på Ulkebøl, vælger historiske kort og fx Målebordsplade 1928-1940 kan du se at Ulkebøl og Ulkebøl Kirke ligger tilpas langt fra hinanden til at man nok ville skelne mellem det i kirkebogen.

Der skal ikke langt til. En del af mine aner kommer fra Tirstrup, og her bruges konsekvent Tirstrup Vesterbro om den vestlige del af byen, som ligger mindre end en kilometer væk.

Hilsen
Karen G. Møller

Anne Mortensen

Hej Martin

Du skriver:
Jeg er ikke altid perfekt til at huske alle detaljerne, men denne gang var det hele altså med, hvis du ser efter en ekstra gang.

Du opgiver data til dit indlæg kl. 18.49.
Jeg skriver et indlæg til dig kl. 18.57 og efterlyser data.
Der er 4 min. i  mellem og tiden er brugt at se i kirkebogen.
Du svarer med ovenstående kl. 19.08

På de 4. min er du af den mening jeg skulle se efter en ekstra gang.  ???

Dette forhindre mig ikke i at mene, at du skulle/kunne have oplyst alle data i dit første indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Ester

Din henvisning er til side 7 er lig med opslag 16

Hvor du læser *ved Kirken*, er der lige oven over *dit* K et særdeles tydeligt K,

Går du længere ned på samme side til begravelsen den 19. september, drejer det sig om Claus Christensen. Hvordan læser du det ord, der kommer lige efter Christensen? For mig at se, begynder det ord med det samme tegn, som du har i dit *ved Kirken*.

Endnu er jeg ikke overbevist om terminologien *ved Kirken*, men viser det sig, at jeg bare er kontrær og krakilsk, skal du hænge mig ud til offentlig tørring.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ester Nørrelykke

Hej Hans.
Ja, jeg noterede ikke nr. på opslag da mine kirkebogsafskrifter er fra længe før, der var noget der hed AO.
På siden før - opslag 15 - er under bl.a. nr. 27, 28. og 29 flere "K".
Venlig hilsen

Ester 5500

Ester Nørrelykke

Hej Hans.

Fik ikke svaret på det sidste.
Neden under handler det om Claus Christensen Kone.
Første indførsel på siden, er også et barn "ved Kierken"
7. Febr. er det Niels Pedersens Søn ved Kierken.

Venlig hilsen
Ester 5500

Hans Poulsen



Hej Martin

Jeg kaster håndklædet i ringen og erklærer dig vinder.

Springer vi i tid helt frem til slutningen af 1800-tallet, hvor skriften i kirkebøgerne er langt tydeligere, er der ingen som helst tvivl. *ved Kirken* går igen et stort antal gange og flere gange sker det inden for samme rubrik, at nogen er fra Kjær og andre fra *ved Kirken*.

AO
Ulkebøl sogn
1880-1899
Opslag 11 nr. 2 - fadderene, én fra *ved Kirken*, en anden fra Kjær
Opslag 11 nr. 1: Særdeles tydeligt, at der står *ved Kirken*
Opslag 14 nr. 16: akkurat det samme som ved opslag 11 nr. 2
Opslag 17 nr. 10 - ingen tvivl
Opslag 21 nr. 30 - ingen tvivl

Jeg beklager, at jeg satte spørgsmålstegn ved det, du fremførte, og undskylder uforbeholdent.

God påske, Martin

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Fredsted Aalling

Hej Martin

Måske kan http://www.anefund.dk/soenderborg-amt/ulkeboel-sogn hjælpe dig lidt på vej i din jagt på aner i Ulkebøl.

Mvh Ole

Karen Graabæk Møller

Hej Martin

Nu hvor Hans er færdig  ;), kan du måske få tid at læse mit indlæg lidt højere oppe!

Hilsen
Karen G. Møller

Hans Poulsen



"Nu hvor Hans er færdig..", det tør jeg under ingen omstændigehder love dig, Karen, men det er værd at studere dit indlæg, og det er jeg sikker på, at Martin også har gjort.

Martin eller andre kan have bemærkninger, som de beder mig svare på, tage stilling til etc., så måske vender jeg tilbage.

God påske til alle i tråden!

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Christensen

Mange tak skal i have alle sammen.

Det er takket være Karen fastslået at der - efter datidens målelstok - var tilstrækkelig langt mellem kirken og byen til at Ved Kirken kunne blive en stedbetegnelse. (Magleby på Langeland fx også havde en Søndenbro og en Vestenbro)

Ifølge Ester er Ved Kirken er en gård som ligger mellem Ulkebøl Kirke og Sprang Kro.

Det får mig til at spørge, om nogen har bud på, hvorfor Jacob Jepsen Kromand konsekvent benævnes Kromand, hvis han var gårdmand? Jeg ved godt at gamle tilnavne kunne hænge ved, og det kan jo være forklaringen.

Og jeg vil følge Oles råd om at konsultere den hjemmside, han henvise til.

Venlig hilsen

Martin
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Hans Poulsen

#22


Hej Martin

Tilsyneladende har jeg en af mine gode dage, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Dorothea Jacobsdatter (1765 - )
 
Hendes far er Jacob Jepsen, men navnet Kromand er ikke nævnt ved dåben, opslag 166 nr. 9

1741-1722, 1766, opslag 170 nr. 6, DØBES Jep Hansens søn, som får navnet Jacob [Jacob Jepsen].

Er Dorothea og Jacob kusine og fætter?

Hvornår begynder tilnavnet *Kromand* at optræde i kilderne?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Christensen

Nu er det jo altså ikke fordi, men Dorthe Jacobsdatter (eller Dorthea/Dorothea)s far er næppe født året efter hun selv. Hun var gift med Christen Jensen (se neden for)

Jeg har første gang fundet Jacob Jepsen med tilnavnet Kromand i 1772.

I Kirkebogen 1741-72 får han 4 døtre.

Dorothea 1765 (Opslag 166)

Anna Maria i 1767 (opslag 174)

Catharine i 1769 (opslag 186).

Maria Catharina i 1772 (opslag 215). Her ses Kromand for første gang.

I 1772 er jeg stødt på Kromand to gange i bogen over Konfirmerede og Døde 1757-1780.

I 1772 dør Anna Maria nemlig. På opslag 40. Her kaldes Jacob godt nok Jacobsen, men jeg formoder, det er ham, da han bor "Ved Kirken"....og Anna Maria dør i en alder af 5. Her kaldes hans kone i øvrigt Catharina Margretha Jacobs. (Spørgsmålet om Jacobs henviser til hendes far eller hendes mand)

Samme år dør nyfødte Maria Catharina ½ år gammel på opslag 42.

Kromand optræder også da Doroteha gifter sig med Christen Jensen i 1786, nemlig i Kirkebog 1780-1814, opslag 13. Her står at han også var fra "Ved Kirken", men jeg har ikke fundet ham endnu.

Venlig hilsen

Martin
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Hans Poulsen



Hej Martin

Tak for din tilbagemelding.

"Det får mig til at spørge, om nogen har bud på, hvorfor Jacob Jepsen Kromand konsekvent benævnes Kromand, hvis han var gårdmand?"

Er han i nogen af kilderne på én gang benævnt *Kromand* og *gårdmand*?

Det ene udelukker vel ikke det andet, eller han kan have skiftet erhverv.

Min oldefar, 1819-1888, var, som der også står den dag i dag på hans gravsten, *Gaardeier* og *Mølleeier*.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Christensen

Jeg har ikke set nogen steder, hvor han kaldes gårdmand, men det kan han jo godt have været aligvel.

Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Bodil Madsen

Jeg er en smule lokalkendt i Ulkebøl. Der er måske kun 200 m mellem kirken og Spang Kro. Man kunne synes, at den skulle hedde Ulkebøl Kro og ikke Spang Kro.

Stedbetegnelsen "Ved kirken" var den gang formentlig kun nogle få gårde og huse omkring kirken. Min ane, der var degn i Ulkebøl, nævnes også "Ved Kirken". Jeg antager, at han boede på den nuværende "Kaplenivej".

I bogen" Skotøjsfabrikant Jørgen Andresen Petersen og hustru Meta Marie Frost deres forfædre og efterkommere" af Christian Maibøll, nævnes på side 120 en Hans Jepsen som den første ejer af Spang Kro. Han blev sædvanlig kaldt Hans Kromand, født 1641, død 1703, begravet 8.p. trinit. Jeg vil anse det som sandsynligt, at han er ophavsmand til navnet Kromand. Dette tilnavn kan have holdt ved længe.

Jeg har kendt 2 familier i Notmark sogn, der blev kaldt Kromand, selv om de hedder Hansen. De var på hver sin gård i 2 forskellige landsbyer, men i samme ejerlav. 2 gange om året ser jeg den ene families familiegravsted. Der er gravsten for 4 generationer, men navnet Kromand findes ikke på nogen af dem. Der er mig bekendt ikke flere af denne slægt tilbage på egnen, men af den anden slægt bor der stadig efterkommere og de ældre kaldes stadig Kromand, selv om de ikke hedder det.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Finn Hansen

Hej I tråden

"Ved kirken" betyder i langt de fleste tilfælde, at den person som det handler om bor på den vej, som fører frem til kirken -

Og som Martin er inde på, her på Langeland, ude i Magleby, skriver præsten meget meget ofte "ved kirken", og det er den vej (i dag gade) som går fra præstegården frem til kirken.

Og en lille korrektion  det hedder "Søndenbro", "Højbro" og "Nordenbro".

Hvad der har betegnelsen "Vester" er det som er inddæmmet og kaldes "Vesteregn", det mod øst, hedder "Østeregn" og blev i gammel tid kaldet "Østerlund".

Årsagen til, at jeg er så sikker på "ved kirken" er at de mennesker som jeg kan sporer i Magleby som bærer den betegnelse faktisk bor tæt på kirken.

Venligst
Finn Hansen

Martin Christensen

Tak for jeres seneste indlæg.

Bodil Madsens information om Hans Jepsen Kromand er jo rigtig interessant, da han navnemæssigt kunne være en forfar (farfar) til Jacob (Jeppe) Jepsen Kromand, som jeg ikke har fundet i kirkebogen. Jeg tror derfor at han var født inden 1741, hvor kirkebogen starter igen efter et hul fra 1728. Man kan formode, at der findes andre kilder, der kan bekræfte slægtskabet, såsom skifteprotokoller. Det er jeg ikke nået til endnu.

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?x=&person=93335&scroll=840

Også Finn Hansens bekræftelse af teorien om Ved Kirken er rigtig i denne sammenhæng.

Venlig hilsen

Martin
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Bodil Madsen

Hej Martin!

Jeg tvivler på, at du kan finde en skifteprotokol så langt tilbage. Der synes ikke at være så mange arkivalier for Als Sønder Herred som Ulkebøl sogn hører under. Tager jeg fejl, hører jeg gerne om det.

Landsarkivet i Aabenraa har nogle kasser med sedler over skifter.

Jeg ville ikke søge så meget på tilnavnet Kromand, mange steder bruger de officielle kilder, bortset fra kirkebøger, ikke disse tilnavne.

Christian Maibøll, som jeg nævnte i mit tilligere indlæg, var fra Ulkebøl, og har lavet rigtig meget slægtshistorie over slægter på egnen. Du kan finde en oversigt over hans arbejder i bogen "Bibliografi over sønderjysk slægtstavlelitteratur" af Olav Christensen. Måske Lokalhistorisk Arkiv i Ulkebøl også kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen