Antal aner

Startet af Annemarie Carlsen, 26 Jun 2017 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Annemarie Carlsen


Hej,

Hvis jeg nu forestiller mig at have fundet samtlige aner i slægt, og gerne vil regne ud, hvor mange
personer, det drejer sig om, er der så en nem måde.

Jeg troede, det var lige til, men så googlede jeg det, og røg ind i nogle beregninger om generationer, f.eks.
12 x tip = 15 generationer (forældre, bedste og olde, samt de 12).
På et tidspunkt stod jeg af, de tal jeg kom frem til, kan ikke passe.

Jeg startede sådan (jeg tog kun min fars side).

Far = 1
Bedste = 2
Olde = 4
1 x tip = 8
2 x tip = 16
3 x tip = 32
4 x tip = 64
5 x tip = 128
o.s.v.

Da jeg kom længere tilbage, blev jeg helt mærkelig, men det er nok rigtigt alligevel.
Findes der en tabel?

Pt har jeg 8 x tip = 11 generationer.

Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen



Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Arne Feldborg

Jeg lavede for nogle år siden et script der kunne beregne første og sidste anenummer for hver generation:
http://192.168.10.107:8080/Diverse_1/anenumre.php

Hvis du vil have antallet af aner i en generation skal du bare trække det første tal fra det sidste og lægge 1 til.

Antallet af aner i alle de foregående generationer tilsammen vil altid være det samme som antallet af aner i den pågældende generation - 1.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Eli Lothardt Dahl

Hej Annemarie

På egne sider har jeg lagt en forklaring på anenumre. https://www.slaegtogdata.dk/Members/8159/anenumre-1

11 generationer omfatter 2.047 personer.

15 generationer omfatter 32.767 personer.  :D
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Annemarie Carlsen

Hej,
Mange tak for hjælpen.

Da jeg selv beregnede, kom jeg også op omkring de 32.000 - jeg har ikke sedlen mere, den røg i skralddespanden.
Jeg troede simpelt hen ikke på det. Det er utroligt.

Tusind tak begge to.

Med venlig hilsen

Annemarie Carlsen

Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Allan Jensen

Der er en regnemetode: Hvis du vil have 25 generationer,så opløfter du 2 i 25.potens,vil du have 4 generationer opløfter du 2 i 4.potens,altså 2x2x2x2 . mvh allan

Arne Feldborg

Det er nu ikke helt rigtig.

4 generationer er 2 i 3de potens, osv.

Hvis du vil have de foregående med så er 4 generationer 2 i 4potens - 1.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annemarie Carlsen

Mange tak til jer

Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Birthe Nielsen

til Arne Feldborg

Linket til dit script vedr anenumre fungerer ikke for mig?

vh. Birthe Nielsen
      Allerød

Annemarie Carlsen

Også til Arne Feldborg.

Nu var der èn, der kom mig i forkøbet. Jeg havde lige sat mig for at skrive til dig.
Jeg kan heller ikke få det til at fungere, og jeg er spændt på, hvad der "gemmer" sig.

Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Christian Konstmann Autzen

Det er jo meget godt alt sammen; - men hvem har alle aner tilbage til 15. generation. Jeg har i hvert fald ikke - mange grene falder ud, når jeg kommer tilbage i 1700-tallet.

Hilsen
Christian 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Jespersen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 27 Jun 2017 - 11:20
Det er jo meget godt alt sammen; - men hvem har alle aner tilbage til 15. generation. Jeg har i hvert fald ikke - mange grene falder ud, når jeg kommer tilbage i 1700-tallet.

Hilsen
Christian 

Også her, især da der som oftest mangler en mor til barnet i kirkebogen. Der er som oftest kun nævnt en far.

Jeg kigger i mit slægtsprogram hvor mange personer jeg har tilknyttet.
Det er jo dem jeg har fundet og dem jeg har verificeret.
Der kommer jo hele tiden nye til.

Jeg er tilbage ved ca. 5*tip pt på ca en fjerdel af grenene, og så er vi for mit vedkommende ca tilbage i midten af 1750'erne.
Meget længere kommer jeg nok heller ikke tilbage foreløbig, da mit gotisk ikke er godt nok.

Og har omkring 1000 personer i mit program.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Annemarie Carlsen

Hej,

Der er vist ikke mange, der har alle aner, men jeg startede min forespørgsel i håb om at få en måde, der kan regne det ud, hvis alle aner var der. Så det var udgangspunktet

Sådan skrev jeg, og ud fra det er der svaret:

"Hvis jeg nu forestiller mig at have fundet samtlige aner i slægt, og gerne vil regne ud, hvor mange
personer, det drejer sig om, er der så en nem måde"


Jeg er utrolig glad for svarene, og til Helle Jespersen kan jeg sige, at jeg har fået meget hjælp under gruppen med hjælp til tydning.
Og det både fra gotisk, tysk, engelsk og andet ulæseligt. Så prøv dem.  Det er ligesom gruppen aneefterlysning en guldgruppe.
Jeg har selv næsten 3.000 aner og er meget, meget  langt tilbage.

Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Arne Feldborg

Citat fra: Birthe Nielsen [1554] Dato 27 Jun 2017 - 10:20
Linket til dit script vedr anenumre fungerer ikke for mig?
Nej, det er klart. det var et internt link  - beklager.

Prøv:
http://78.156.97.214/anenumre.php
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jesper Holm

I sagens natur kollapser modellen jo før eller siden jo længere man går tilbage. Mine tipx3 oldeforældre levede typisk i 2. halvdel af 1700-tallet. Dem har jeg højst 62 af (ud af 64) pga af et fætter-kusine "træf", og det vil naturligvis blive mere udpræget jp længere man går tilbage.

Et af de mere ekstreme eksempler på anesammenfald er i anetavlen for Kejser Wilhelm 2. af Tyskland. I led 13 hvor der findes 4096 aner er der således kun 275 forskellige personer. Det svarer til et anesammenfald på 93%. Med et mindre flatterende ord kaldes det for indavl. (citat fra http://www.havskov.dk)

Mvh
Jesper

Helle Jespersen

Citat fra: Annemarie Carlsen [5191] Dato 27 Jun 2017 - 12:41
Hej,

Der er vist ikke mange, der har alle aner, men jeg startede min forespørgsel i håb om at få en måde, der kan regne det ud, hvis alle aner var der. Så det var udgangspunktet

Sådan skrev jeg, og ud fra det er der svaret:

"Hvis jeg nu forestiller mig at have fundet samtlige aner i slægt, og gerne vil regne ud, hvor mange
personer, det drejer sig om, er der så en nem måde"


Jeg er utrolig glad for svarene, og til Helle Jespersen kan jeg sige, at jeg har fået meget hjælp under gruppen med hjælp til tydning.
Og det både fra gotisk, tysk, engelsk og andet ulæseligt. Så prøv dem.  Det er ligesom gruppen aneefterlysning en guldgruppe.
Jeg har selv næsten 3.000 aner og er meget, meget  langt tilbage.

Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen

Du har helt ret. Der er god hjælp at hente og jeg bruger det også.
Men jeg er jo nødt til først at finde nogenlunde det jeg vil have tydet, og det er det, det kniber med.

Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i de gamle skifter, lægdsruller er ikke min spidskompetence endnu heller.
Og når der i 9 ud af 10 tilfælde kun står en far i kirkebogen og ikke en mor, så er det svært at finde den rette vielse, og dermed det rette par at arbejde videre med.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Annemarie Carlsen

Fortsat god fornøjelse (især med det gotiske!!!)
mvh
Annemarie Carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper