Lægdsruller

Startet af Kirsten Langsted, 25 Jun 2017 - 08:44

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Langsted

Jeg har stadig problemer med at forstå lægdsrullerne.

Hvis et barn bliver født på Rigshospitalet i København, Emanuel Villumsen 1914, men som allerede som 3 - 4 år kommer optagelseshjemmet i Struer, hvor starter jeg så med at finde ham.

Venlig hilsen Kirsten Langsted 

Helmer Christiansen

Fra 1912 bliver mænd optaget i lægdsrullen, når de fylder 18 (i det lægd, hvor de bor på det tidspunkt).
https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/L%C3%A6gdsruller#Alder
Helmer Christiansen
2000 F

Kate Nielsen

Hej Kirsten

1914 + 18 år = 1932

Vi kan kun se lægdsruller på nettet op til ca. 1930 (tilgængelighedsfrist) og da jeg søgte om at få noget nyere at se, så fik jeg NEJ!

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Kirsten Ørum

Hej Kate

Ja NEJ er omtrent et automatsvar for Rigsarkivet.

Jeg troede aldersfristen var 75 år?

Måske tager jeg fejl.

Mvh
Kirsten Ørum

Jan Hedegaard Skov

Aldersfristen er 75 år!
Men det er 75 år fra lægdsrullens slutår, hvor slutår kan være op til 15 år efter lægdsrullens år. Altså nogle oplysninger i en lægdsruller er gyldige i op til 15 år, og herefter skal der gå 75 år før lægdsrullen kan blive offentlig tilgængelig.

1930+15+75=2020, så vi er heldige, at vi allerede kan se 1930 lægd.

Det er, hvad jeg får ud af "Hvad må du se" - nederst på siden;
https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-laegdsruller
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Kirsten Ørum

Hej Jan

Tak for redegørelsen, men det forklarer ikke, hvorfor nogle  forskere på et lokalt arkiv kan få protokoller til gennemsyn.

Der bliver bare sat elastik i bogen, hvortil man kan åbne og læse sider. Hvorefter forskerne får lov at gennemse siderne - stående ved skranken.

Mvh
Kirsten

Kate Nielsen

Hej Kirsten

Hvornår har du oplevet det?

Det var måden at gøre det på for nogle år siden (da vi stadig havde landsarkiv på Jagtvej), men det er ophørt nu!

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Kirsten Ørum

Hej Kate

Jeg vil nødigt sætte hverken personale eller forskere i fedtefadet, idet jeg er helt enig i, at det er måden at gøre det på.


Det er en nutidsoplevelse.

Mvh
Kirsten

Verner Bentsen

Nu er der forskel på f.eks. kirkebøger og lægdsruller.
Så det med elastikken kan ikke bruges i lægdsruller, som dækker flere lægdsnumre som igen indeholder flere årstal ( ikke indført kronologisk )

mvh Verner

Kirsten Langsted

Mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen Kirsten Langsted

Kirsten Ørum

Det forstår jeg godt - men det var ikke blot KB jeg så ...

Mvh
Kirsten