Frants Damgaard og 1864

Startet af Annette Damgaard Hansen, 02 Jun 2017 - 23:57

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej alle sammen.

Jeg har læst i Jeppe Aakjærs "Fra min bitte-tid, at min oldefars grandfætter, Frants Damgaard, blev hentet ind til krigen i 1864. Han skriver nedenstående i forbindelse med faderen Jens Peder Jensen og krigen i 1864:

En dag kom lægdsmanden med den blå seddel, far pas. Kort forinden havde han været der for at hente en anden af mors ungdomsvenner, den muntre snedker, Frants Damgaard, forøvrigt ham der havde lavet "kassen" hvori jeg sov som spæd, og en af de forsvorne forriddere ved mors bryllup, hvis hest havde sprunget både grøfter og kåldiger for at komme tidsnok til at gøre sine reverenser foran brudevognen, før den under klarinetlyd og hornenes tuden forsvandt bag hjemmets gabende gårdsled.

En sjov historie, men hvor finder jeg ud af om Frants Damgaard var med i krigen, eller om han som Aakjærs far aldrig nåede frem før krigen var tabt? Findes der en liste over soldater, som deltog?

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej igen

Det er lykkes mig at finde ham i lægdrullerne, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal tolke det, og hvad der står i bemærkningen. Mon nogen kan hjælpe mig. Han står her i Sevel sogn, opslag 9, øverst til venstre.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=19864#19864,1632784

VH Annette

Ulla Karin Alsvold

Hej

Arkivalier online, övriga samlingar har sökbara arkiv om kriget 1864

Det är många olika men ta dig tid och sök, eftersom jag inte är danska kan jag inte så mycket om de militära arkiven i Danmark.

Du kan också söka via Rigsarkivets sökväg "Daisy"

Ulla Karin Alsvold

Gitte Johansen

Kan det være ham her?

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=123139&side=22

Nej, det er ham. Der står Damgaard nederst.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Annette Damgaard Hansen

Hej Gitte

Yes, det er ham. Tusind tak  ;D

Og tak til Ulla også.

VH Annette