Helga Marie Henriette Rodian

Startet af Jørgen Lehnemann Prenslev, 09 Okt 2010 - 14:45

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jeg savner oplysninger om Helga Marie Henriette Rodian.

Måske det lidt specielle efternavn kan føre på sporet.

Hun var min farfars anden hustru. De har antagelig været gift fra ca 1920 til hans død i 1939. De fik ingen børn sammen.
Måske født 1895-1900. Jeg mener at kunne huske, hun skulle være født omkring Kalundborg eller at familien boede deromkring.
Måske havde faderen noget med et apotek at gøre. Men jeg er langtfra sikker i de formodninger.
Hun døde nok engang i 1980erne på et plejehjem i Roskilde eller Københavns-området.


Hun var gift med min farfar, som døde den 2. juni 1939 i Fåborg og begravet i Skårup.
Min farfar født 1884 i Skårup sogn ved Svendborg.
Han var først gift med Agnes Steffensen, min farmor (1882 – 1919).

I kirkebogen for Skårup Sogn står omkring min farfars død i 1939, at han efterleves af Helga Marie Henriette født Rodian.
De har formodentlig først boet i Skårup Sogn og senere flyttet til Fåborg.

Jeg husker, vi på brevene til hende skrev M. Rodian Pedersen.
Hendes kaldenavn var Mitte.
Hun boede i 1950'erne og måske 1960'erne i dels Sorø og dels Roskilde.
Jeg mistede forbindelsen med hende engang i 1960erne.

Jeg prøver denne fremgangsmåde, da jeg ikke rigtig mere har nogen familie at spørge.
Jeg har blandt andet kigget efter personen på DDD.dk og i kirkebogen for Kalundborg, men uden resultat.
Men som nævnt: Måske det lidt specielle efternavn kan føre på sporet.
Gode ideer til søgning modtages gerne.

Mange hilsner

Jørgen Lehnemann Prenslev
Ribe
DIS nummer 8631
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jette E. Toftegaard Pedersen

Hvis du prøver at se folketællingen fra 1921 i Skårup sogn opslag 95, er der vist din farfar med en kone, der hedder Esther Theodora f. 8. april 1888 i Svnedborg (jeg har set under hans død i Fåborg 2. juli 1939, at han hedder Peder Pedersen).

Så vielsen med Helga må være på et senere tidspunkt.
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tusind tak Jette.

Helt overvældende med de oplysninger.

Det passer jo med Peder Pedersens fødselsdato.
Nummer 3 er helt givet min farbror: Christen Pedersen. Født 1913.
Og nummer 5 er helt givet min far: Thorvald Johannes Pedersen. Født 1915. (han købte senere det efternavn, som jeg har)

Nummer 4 og 6 har Landsperg til efternavn. Det må være Esther Theodoras børn. Hun får – så vidt jeg kan læse mig til under hendes fødselsdata 1888 – ændret sit efternavn tilbage til Landsperg  i 1923.

Så måske bliver Esther Theodora og min farfar skilt ret hurtigt og han så derefter bliver gift med Helga.

Men alt i alt er det helt overraskende nyt for mig.
Så det er en helt ny situation.

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev




Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jette E. Toftegaard Pedersen

Jeg kan ikke finde din farfar i Skårup i 1925 - ved du, hvor din far blev konfirmeret, for det kan måske give et link til en folketælling, hvor Helgas fødested fremgår.
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jette E. Toftegaard Pedersen

Din farfar bliver gift med Esther i Sorø d. 25. maj 1920 (Sorø 1919-1927 opslag 16 nederst)
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej Jette.

Fantastisk.
Hvordan i al verden fandt du da ud af det?

Jeg har forsøgt mig med at gå FT 1925 i Skårup sogn igennem og kigget efter konfirmation over min far og farbror, som sikkert har skullet finde sted omkring 1929 og 1927. Jeg har ingen viden om deres konfirmationer.

Facit lige nu: Min farfar er blevet gift 2. gang.

Lidt info:
Min farfar ejede Vindmøllegaarden i Holmdrup ved Skårup, Svendborg.
Han måtte afhænde gården på et tidspunkt og flyttede mig bekendt til Fåborg, hvor han blev det man dengang kaldte branddirektør. Her døde han så i 1939 og blev begravet i Skårup.
Han må jo på et tidspunkt være blevet skilt fra Esther Theodora eller hun er død.
Helga må han have ægtet - gætter jeg på - omkring 1925. Jeg har nemlig et foto af Helga og min far og farbror, hvor drengene er - vil jeg gætte 10-12 år.


Det kan lyde mærkelig, at jeg ved så lidt om min fars familie. Min mor og min far blev imidlertid skilt, da jeg var 6-7 år.
Jeg og min mor havde dog kontakt til Helga (min fars stedmor).
Esther Theodora har jeg derimod aldrig hørt om.

Og jeg havde først igen kontakt med min far, da han fyldte 70 år. Han døde i 2001.
Trods det havde jeg kontakt med min fars bror, men de nærmere familieforhold diskuterede vi ikke så nøjagtig.
Derfor ved jeg ikke så meget.


Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jette E. Toftegaard Pedersen

Jeg ledte efter vielsen i Sorø, da det var anført i 1921-folketællingen, at Esther og hendes børn var flyttet til Skårup sogn fra Sorø  i 1920.

Jeg har ledt efter sin fars og din farbrors konfirmation i Assens, men heller ikke fundet den der.

Jeg tror, at man skal lede lidt på Sjælland efter Helga - der er forholdsvis mange Rodian'er i Præstø Amt.
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jørgen Lehnemann Prenslev

Mange tak.

Jeg vil forsøge mig.
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jette E. Toftegaard Pedersen

Jeg har fundet en Petrine Rodian datter af afdøde Provisor,cand.pharm Otto Christian Sem Rodian konfirmeret i Kalundborg 1. oktober 1911 (Kalundborg 1910-1923 opslag 139) - adresse Lindegade 7.

I Lindegade7 bor ved folketællingen i 1911: Moderen Petrine Rodian og to døtre: Johanne født i 1889 og Petrine konfirmeret i 1911. Familien bor ikke på adressen i 1906, men de er angivet at være flyttet til sognet i 1901.
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jette E. Toftegaard Pedersen

I 1903, da datteren Johanne bliver konfirmeret, bor de i henhold til kirkebogen i Pavestræde 4 og ved ft-1906 er der også en Marie Rodian i familien på denne adresse. Hun skulle være født 18. januar 1894. Søsteren Johanne er født i Østbirk i henhold til FT-1911 og her finder jeg også Marie:

Østbírk sogn,Skanderborg amt 1892-1898 opslag 46: Helga Marie Henriette Rodian datter af Bestyrer af Østbirk Apotek cand. farm. Otto Kristian Sem Rodian og Hustru Petrine Petersen. Viede 7. august 1883.

Mon ikke dette er faderen med sine forældre og søskende:

kbhv, København (Staden), Pilestræde, Pilestræde 50, 126, 269, FT-1880, D4558
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Vichsen Rodian 63  Gift Husfader Forretningsfører Præstø
Johanne Katrine Julie Rodian 63  Gift Hustru  København
Gyda Ottilia Henriette Rodian 27  Ugift Datter Musiklærerinde Næstved
Otto Christian L. Rodian 25  Ugift Søn Cand.pharm. Næstved
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej
Jette.

Det er bestemt hende.


En utrolig sans du har for at opspore.

Hun var - der i 1950erne, hvor jeg var barn - en ældre fin dame - synes jeg. Var vant til at omgås det bedre borgerskab, men jeg mener ikke hun selv havde en uddannelse.
Hun var til gengæld bevidst om, at faderen havde været apoteker.
Ikke et ondt ord om det. Men jeg kommer næsten til at tænke på karaktererne i Matador.

Hun havde en søster, som vi også besøgte en gang imellem. Hun blev kaldt Titte. Hun boede i Ringsted og var - så vidt jeg husker - fraskilt.
Men det er en anden sag.
Hvad hun rigtig hed, kan jeg ikke huske.
Men det kan jeg da forsøge at kigge efter.

Det "eneste" jeg kunne ønske at vide er, hvornår hun blev gift med min farfar.
Som  tidligere nævnt kunne ca. 1925 være et godt bud.


Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jeg tror, søsteren må være denne Petrine Rodian født 13. feb. 1891.
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jette E. Toftegaard Pedersen

Se det bliver værre at finde vielsen.

Helga er ikke hos moderen i 1911 - og jeg kan heller ikke finde hendes konfirmation i Kalundborg.

Jeg kan heller ikke finde din farfar efter 1921. Så gad vide, hvor din farfar tager hen, da han sælger Vindmøllegård.

Her http://genealogy.soroefamily.dk/getperson.php?personID=I73&tree=1 kan du se, at hustruen Esther først døde i 1971.

Der må således være skilsmissepapirer - måske på Landsarkivet i Odense?
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jeg har opfattet det sådan at han flyttede til Fåborg for at blive branddirektør.
Men det kan være et skønmaleri.

Men det er faktisk mærkeligt at både min fars og farbrors konfirmation er ukendt.
Ligeledes at min farfar "forsvinder" fra scenen i nogle år. Og at hans ægteskab med Helga er et mysterium.

Måske en dag det alt sammen kommer for dagen.
Jeg har i hvert fald fået meget opklaret i dag.

Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

J. Hansen

Engang sidste år læste jeg din efterlysning, og Vindmøllegården sagde mig noget. Men hvad? Derfor endte den i mappen "til bedre tider".
En datter, Anne Kirstine Pedersdatter, fra Vindmøllegården blev i 1794 gift ind i den slægt, jeg arbejder med. En yderlig gren af slægten. Men det kan være, du kan bruge noget fra det notat, som jeg i sin tid gjorde, da jeg ville finde ud af, hvor gården lå.
"Hun er ældste datter af Peder Hansen og Mette Kirstine Hansdatter på Vindmøllegaarden i Holmdrup (beliggende Nyborgvej 320, matr. nr. 11 Holmdrup, Skaarup). Hendes fader Peder Hansen har fæstet gården af Hvidkilde Gods 11.06.1770. Efter hans død i 1808 overtages gården af sønnen  Christen Pedersen (broder til Anne Kirstine) ved fæstekontrakt 30.04.1809. Christen Pedersen bliver 1814 gift med Marie Katrine Clausen fra Helagergaard og efter hendes død i 1818 bliver han gift med søsteren Pauline Clausen. Hun dør i 1821. Han bliver i 1822 gift med Anne Mortensdatter. Christen Pedersen dør i 1826 og Anne Mortensdatter gifter sig i 1829 med Peder Pedersen, som nu overtager fæstet af Vindmøllegaarden. Efter hans død i 1876 overtager sønnen Kristen Pedersen gården, nu som selvejer. Christen Pedersen dør i 1910 og hans søn Peder Pedersen overtager gården".
Peder Pedersen's anden hustru Helga Rodian har jeg intet om.
Men det kan være, det efterfølgende kan bruges, om ikke andet så måske sandsynliggøre din antagelse.
1) Esther Theodora tog navnet Landsperg, navnebevis 15/12-1923. Det er hendes første ægtefælles navn (Olaf) og han døde 1919 29 år gl. (Lynge/Sorø opslag 170). Hun ville vel ikke tage det navn, hvis hun på det tidspunkt var gift med Peder Pedersen. 2) Peder Pedersen og Landsperg-familien kendte hinanden, idet Peder Pedersen og hans hustru står faddere ved Ebba Margrethe Landspergs dåb i Tved 1914. 3) Ved sønnen Kaj Mogens Landspergs dåb 1918 (Lynge/Sorø opslag 10) er een af fadderne overretssagfører Erik Landsperg fra St. Heddinge. Du finder Esther Theodora i St. Heddinge ved FT1925. Hun bor Algade 5 sammen sin mor (begge enker og lever af formue) og de 2 børn. Begge børn er konfirmeret i St. Heddinge, hhv. 1929 (opslag 183) og 1932 (opslag 113). Familien boede også i St. Heddinge 5/11-1924, og de boede i Algade ved Kaj Mogens' konfirmation. 4) Peder Pedersen er givet flyttet fra Vindmøllegården før 5/11-1925 (måske også før 5/11-1924), idet matr. 11 m.fl. iflg. FT1925 ejes af Frederik Christian Larsen (Opslag 120).
Kan du bruge det til noget, er det fint. Ved du det allerede, er det også fint.

Venlig hilsen / Jørgen