Adam Frederik Alex Lassen (apoteker og gæstgiver) igen. Mor savnes.

Startet af Anelle Cosedis, 02 Apr 2017 - 12:44

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

og undskyld at jeg bringer emnet op igen. Men hvem er Adam's mor?

I rigtig mange anetavler på nettet figurerer Karen Landorph Melbye som mor til Adam Frederik Alex Lassen. Dvs. at vi er mange, der nok skal have slettet en hel del.

Jeg kan ikke finde beviset, og det virker som om, det er grebet ud af luften.

Adam (mest kaldet Frederik) skulle være født i 1787 eller 1788, men forældrene Rasmus Lassen, sognepræst til Kværndrup bliver først viet til Karen Melbye d. 28. mar. 1788. Jeg har endda set, at Adam skulle være døbt i Æbeltoft, Vejle Amt. Det ved jeg ikke, hvad er.

Karen dør i Kværndrup, Svendborg Amt 12. jun. 1789 i barselsseng, efter at have født Axel Friedrich Lassen.

Jeg tænker, at måske sognepræsten har fået et uægte barn, før han blev gift med Karen.

For et par dage siden fandt jeg en avisartikel fra 23. jun. 1789 (De til Forsendelse med Posten Odense Kongelig allene privilegerede Adresse-Contoirs Efterretninger (1784-1791):

I Qverndrup Præstegaard i Fyen er den 12te hujus Sognepræsten hr. Rasmus Lassen, hans Hustrue Madame Karen Landorph Melbye død i Barselseng; efter en hastig og lykkelig Forløsning døde hun en halv Time efter, og blev ved Døden udrevet af den kierligste og meest dybsørgende Ægtemands Arme, som efter Femfierdingaars Ægteskab bitterligen beklager denne Skilsmisse; hun er som Liig udført af Qverndrup Præstegaard den 17de dennes, som just var Aarsdagen efter at hun i samme var indflyttet, og begravet i Qverndrup Kirke.
Samme Dags Eftermiddag er efter Begravelsens Fuldendelse hendes efterladte liden levende Søn ført til Qverndrup Kirke til sin Daabes Confirmation; det moderløse Barn, som ved Hiemmedaaben var kaldet Axel Friderich, blev til Daaben frembaaret af Deres Naade Frue Geheime-Conferensraadinde af Bille-Brahe af Egeschou; Fadderne vare Frøken af Bille-Brahe og Junker af Bille-Brahe, hr. Birch, Sognepræst til Brahetrelleborg og Krarup, hr. Brechling, Sognepræst til Nørrebrobye, hr. Fogh, Sognepræst til Steenstrup og Lunde, hr. Winding, Adjunctus og Successor i Hesselager.

Her ser jeg heller ingen tegn på, at Karen skulle være mor til Adam.



Her er de FT jeg har:

Svendborg, Sallinge, Nørre Broby, Nørrebrobye, , , FT-1787, A1810

Magrethe Kirstine Melbye 41 Enke Madmoder Provste og Præste - enke efter Johannes Mule sognepræst for Nørrebroby menighed og provst over Salling herred 
Kirstine Brigitte Mule 15 Ugift Barn af hans 3die og hendes første ægteskab   
Birgitta Albertine Mule 14 Ugift Barn af hans 3die og hendes første ægteskab   
Johanne Margrethe Mule 9 Ugift Barn af hans 3die og hendes første ægteskab   
Karen Landorph Mule 8 Ugift Barn af hans 3die og hendes første ægteskab   
Clausine Dorathea Mule 3 Ugift Barn af hans 3die og hendes første ægteskab   
Friderike Katharine Melbye 37 Ugift Madmoderens søstere   
Karen Landorph Melbye 25 Ugift Madmoderens søstere   
Niels Knub 45 Ugift Informator og attestatus   
Hans Hansen 27 Ugift Tienestefolk   
Niels Andersen 21 Ugift Tienestefolk   
Jacob Jørgensen 17 Ugift Tienestefolk   
Maren Jørgensdatter 26 Ugift Tienestefolk   
Mette Jespersdatter 29 Ugift Tienestefolk   
Maren Christensdatter 23 Ugift Tienestefolk
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Torvegade No 65 og 146, 1 Familie, 153, FT-1834, C4924

Alexander Frederik Larsen 46 Gift  Gjæstgiver 
Eleonore Sophie Gottschalch 36 Gift  hans Kone 
Emma Ane Karen Eleonore Larsen 18 Ugift  deres Døttre 
Lydie Rasmine Elisabeth Larsen 16 Ugift  deres Døttre 
Eline Regine Catinke Larsen 14 Ugift  deres Døttre 
Julie Henriette Borsalie Larsen 8 Ugift  deres Døttre 
Alexander Frederik Larsen 6 Ugift  deres Sønner 
Rasmus Larsen 11 Ugift  deres Sønner 
Marie Elisabeth 2 Ugift  Datter 
Christiane Dahl 24 Ugift  Huusjomfrue 
Maren Madsdatter 30 Ugift  Tjenestefolk 
Ane Martinus 26 Ugift  Tjenestefolk 
Giertrud Kirstine Andersdatter 35 Ugift  Tjenestefolk 
Laurine Hanse? 20 Ugift  Tjenestefolk 
Jens Christian Frandsen 31 Ugift  Tjenestefolk 
Mads Olesen 29 Ugift  Tjenestefolk 
Anders Johansen 30 Ugift  Tjenestefolk 
Mads Laursen 40 Ugift  Tjenestefolk 
Ane Kirstine Gottschalct 77 Enke  Huusmoderens Tante
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, MIDDELGADE - WESTRE SIDE, AARHUS KØBSTAD, 115&116, FT-1840, A4182

JENS PETER BIRSK JENSEN   34   gift      KJØBMAND   
EMMA LARSEN                         24   gift      HANS KONE   
NIELS ALEXANDER                    2   ugift      DERES SØN   
FREDERIK ALLEXANDER LARSEN   50   enke      APOTHERKER OG HUUSFADERENS SWIGERFADER   
ANTHON NICOLAY JENSEN     30   ugift      KJØBMAND   
HANS FALKENBERG                26   gift      TJENESTEKARL   
PETER RASMUSSEN               26   ugift      TJENESTEKARL   
NIELS MORTENSEN                25   ugift      TJENESTEKARL   
POUL SØRENSEN                   22   ugift      TJENESTEKARL   
NIELS HANSEN                       35   ugift      TJENESTEKARL   
SØREN ANDERSEN                27   ugift      TJENESTEKARL   
AXEL NIELSEN WINGE           30   ugift      TJENESTEKARL   
MICHEL PETERSEN                37   ugift      TJENESTEKARL   
SØREN NIELSEN                   28   ugift      TJENESTEKARL   
SØREN PEDERSEN                24   ugift      TJENESTEKARL   
HANS CHRESTENSEN            27   ugift      TJENESTEKARL   
PEDER CHRESTENSEN           21   ugift      TJENESTEKARL   
ANDREAS WIENSEL               27   ugift      TJENESTEKARL   
HANSINE MARIE                   22   ugift      TJENESTEPIGE   
JULIE CAROLINE CLEM          25   ugift      TJENESTEPIGE   
ANE ANDERSDATTER              20   ugift      TJENESTEPIGE
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Farvergade no. 125, litra B, 1ste sal, 843, FT-1850, C1886

Mette Hansen                     56     Enke          førhen wærtshuusholderske     Randers 
Jens Peter Olsen              26     Ugift          hendes søn, skrædderswend, indkaldt til krigstjeneste     Kbhavn 
Ane Dorthea Gierck             29     Enke          hendes børn     Kbhavn 
Ane Kirstine Hansen             22     Ugift          hendes børn     Do. 
Adam Frederich Lassen        60           Enkemand             førhen apoteker, logerende
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adam Frederik Alex Lassen dør på Det kgl. Frederiks Hospital, Kbh. 17. feb. 1875, kontramin.bog opsl. 139, 88 år (1857-81)

Hvis der findes blot en enkelt slægtsforsker, der har beviset, så Adam kan få en mor, vil jeg blive utrolig glad for svaret.

På forhånd tak

De bedste weekend-hilsner
Anelle








Inger Toudal

#1

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Farvergade no. 125, litra B, 1ste sal, 843, FT-1850, C1886
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mette Hansen     56     Enke            førhen wærtshuusholderske      Randers  
Jens Peter Olsen     26     Ugift            hendes søn, skrædderswend, indkaldt til krigstjeneste      Kbhavn  
Ane Dorthea Gierck     29     Enke            hendes børn      Kbhavn  
Ane Kirstine Hansen     22     Ugift            hendes børn      Do.  
Adam Frederich Lassen     60     Enkemand            førhen apoteker, logerende      Odense  

Begravelse 1875:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Af3ab7a0f-88fa-4743-b724-10b639ec5e10/query/%22adam%20frederik%20lassen%22

Datter døbt i Ebeltoft 1818: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XBJ5-F6F

Ditto i 1821: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XBJ5-FXV

Ditto i 1826: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XBJ5-FXL

Datter døbt i Odense 1832: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYKK-3S8

Datter døbt i Vejle 1835: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XBZV-D3F

Ditto i 1838: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XBZV-DQ3  

http://www.sejrssedler.dk/search_listing?people=108990

Jens Peter Birch Jensen (1806-1848) + Emma Anna Karen Eleonora Jensen/Liisberg, Lassen (1817-1852)
1940-01-01 Antoniewitz: Slægten Hilskov, 1940, S. 24
F. 8.4.1806 død 1848. Gift med Emma Karen Eleonora Lassen (Datter af Apoteker i Ebeltoft senere Gæstgiver i Vejle Adam Alexander Frederik L.
og Eleonora Sophie Gottschalck) F. 9.2.1817 død 23.10.1852. Hun gift 2. Gang med Raadmand Hans Henrik Lauritz Liisberg - se der.

Datteren Emma skulle også være født i Ebeltoft:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Middelgade, 115, 1, FT-1845, A2013
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
J P B Jensen     39     Gift            brænderiejer og brygger      Holbæk 
Emma Lassen     26     Gift            hans kone      Ebeltoft 
- - - - - - - - - - [tjenestefolk udeladt] 
Niels Jensen     7     Ugift            husfaderens søn      Århus 

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Volden, 903, 1563, FT-1850, D3314
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Emma Lassen     33     Enke            Husmoder      Ebeltoft 
Peter Jensen     2     Ugift            Hendes Søn      Aarhus 
Severine Lassen     12     Ugift            Hendes Søster      Veile 
Jensine Jensen     26     Ugift            Tjenestepige      Aarhus  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Hedal

Hej
Du havde Karen Melbye i FT-1787. Her er Rasmus Lassen i 1787, tror jeg:
København, København (Staden), Øster Kvarter, , Størrestræde 383, 1, FT-1787, C1091
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christine Tingberg     52     Enke(mand)     Huusmoder     Thee og Porcelains Handler      
Nicoline Birgithe Kirstine Tingberg     21     Ugift     Hendes Barn           
Mechtkilde Dorothea Tingberg     18     Ugift     Hendes Barn           
Niels Tingberg     14     Ugift     Hendes Barn     Skole Disipel      
Dorothea Cathrine From     48     Ugift     Hendes Søster           
Anne Marie Giemsøe     18     Ugift     Tieneste Pige           
Johan Henrich Dories     26     Ugift     Logerer     Student      
Rasmus Lassen     30     Ugift     Logerer     Student     

Måske har du begravelsesprotokollen med Adam Lassen:
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=126081
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=126083

Her er han i Halmstræde i 1870:
FT-1870: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=53913#53913,11862264


Fra 1868 til 1875 hed sognepræsten i Gloslunde-Græshave pastorat i Maribo amt Alexander Frederik Lassen. Han var født i Ebeltoft som søn af apoteker Adam Frederik Alexander Lassen og Kone:
http://wiberg-net.dk/331-Gloslunde.htm#AlexanderLassen

Her er hans dåb i Ebeltoft, nr. 15:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122276#161167,27076046

Ifølge Wiberg havde præsten i Kværndrup 2 sønner med sine første hustru:
13. 4/4 1788, o. 28/3, Rasmus Lassen af Heils-V., f. 25/2 55; St. pr. 77; C. 30/10 81, l.; 1 ~ 28/3 88 Karen Landorph Ulriksdtr. Melbye, f. 63, † 12/6 89; F. U. Christ. M., Postmstr. i Od.; M. Birgitte Thorsdtr.; 2 S.;
(http://wiberg-net.dk/702-Kverndrup.htm#RasmusLassen)

Prøv om du kan finde et skifte efter Karen Melbye. Adam må være nævnt der, hvis Karen er hans mor.

Mvh. Inge

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anelle Cosedis

Hej Inger, Inge og Gitte,

tusind tak for hjælpen.

Det er nok den rigtige Rasmus Lassen i FT 1787. Jeg har ham født/døbt 25. feb. 1755 i Hejls, Vejle Amt.

Jeg har mange efterkommere af Adam Frederik Alexander Lassen, men vil blot gerne finde hans dåb. Han kan selvfølgelig godt være født lidt før-ægteskabeligt.
Og selvom han er hjemmedøbt, må man da formode, at han er fremstillet i en kirke.

Men skiftet efter Karen Melbye, må da kunne løse gåden. Hvordan er det nu, man gør?

Jeg skal finde Svendborg Amt, Gudme-Sunds Herred eller hvad?

Hvor mon Wiberg har sine oplysninger fra? Jeg har vist været væk fra slægtsforskningen lidt for længe :)

Dette er en rigtig drillepind, da jeg vil blive nødt til at slette helt til vore dage, hvis ikke hun er mor til Adam. UUUUh.

De bedste hilsner
Anelle




Henrik Brandt

#5
Hej Anelle,

Her begynder skiftet efter sognepræst Rasmus Lassen:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=140664&side=443

Bemærk at han efterlader en søn af 1. ægteskab og 3 børn af 2. ægteskab, men Adam Frederik Alexander Lassen nævnes ikke.

Vi må konkludere, at Adam ikke er født i ægteskab mellem Rasmus Lassen og en af hans hustruer, for så ville han være nævnt som arving. Han kan være præstens uægte barn, som du også er inde på, eller et plejebarn.

Jeg har også ledt efter et skifte efter Karen Landorph. Jeg mener det burde findes under Sunds-Gudme Herreds Provsti. Men der mangler en skifteprotokol for den periode, så vidt jeg kan se.

Anelle Cosedis

Hej Henrik,

tusind, tusind tak. :)

Så begynder slettearbejdet.

Jeg har også ledt efter skiftet efter Karen, da hun jo ikke var helt uformuende, (hun har vel fået en søsterpart efter Ulrich Chr. Melbye), kunne der findes noget interessant.

Jeg har også ledt efter Adam's dåb i Nr. Broby, hvor Karen jo boede i 1787. Man har jo lov at være heldig en gang imellem.

Checket er også Odensedatabasen og "Fæster og Skifter".

Det undrede mig også, at der ikke var noget navnesammenfald med hendes far, når nu Adam fik så mange navne.

Men hvad Wiberg har fundet forbliver nok en gåde. Det kan jo være, at det er en ganske almindelig skrive- eller trykfejl.

Man må håbe, at der er mange, der læser med herinde og får slettet de urigtige oplysninger og afskrifter, der figurerer.

Og så det simple spørgsmål: har du også Karen i din slægt?

De bedste hilsner
Anelle

Henrik Brandt

Hej igen

Nej, Karen Landorph er jeg ikke i familie med  :)


Anelle Cosedis

Hej Henrik,

øv, ærgerligt.

Men jeg er ihvertfald meget glad for dine oplysninger. Endnu en gang tusind tak!!!

De bedste hilsner
Anelle

Peter Kyhl

Kunne det tænkes, at han var brodersøn til Rasmus Lassen og opvokset hos denne? Han skulle have 2 brødre i følge Wiberg.

10. 19/5 1753. Jørgen (Jens) Alexander(sen) Lassen, f. Ørre 1/8 13; F. Alexander L., Degn i Ørre-H.; M. Ingeborg Nielsdtr.; St. Ribe 38; C. 25/10 42; ~ Kbh. 17/5 54 Marie Johanne Georgia Rasmusdtr. Æreboe, f. Kbh. 26/12 31, † Haderslev 6/11 94; F. R. Æ., notarius publicus i Kbh.; M. Cathr. Mar. Alberg (Kierstein); 3 S., 4 D.; see Rasmus L. i Kverndrup; [† 15/7 1783].

Mvh. Peter Kyhl

Anelle Cosedis

Hej Peter,

måske det er løsningen, du har fundet.

Jeg er ved at slette efterslægten, og opdager lige at Adam Frederik's barnebarn, søn af sognepr. Alexander Frederik Lassen, får en søn døbt i St. Povl, Korsør, Sorø Amt. Denne søn er født 3. feb. 1860 opsl. 29 kontramin.bog. Peter Frederik Rasmus Alexander Lassen.

D. 27. nov. 1902 får han tilladelse til at føre familienavnet Landorph, så hans fulde navn er Peter Frederik Rasmus Alexander Lassen Landorph.

Hvorfor mon kalde det familienavn, hvis ikke han er i familie med Karen og Landorph'erne.

Jeg må hellere stoppe min sletning, for noget underligt. Og så må jeg kigge efter Adam hos Rasmus Lassen's bror. Huh, jeg bliver helt svedt.

Tusind tak for dit fine input.

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

jeg har to brødre og seks søstre til Rasmus Lassen nu. Alle er født i Hejls Sogn, Vejle Amt:

Alexander Lassen 2. feb. 1756 enestemin.bog opsl. 18 og

Lars Lassen 22. mar. 1757 enestemin. bog opsl. 19

Men om en af dem kan være far til Adam, ved jeg ikke, hvor jeg søger info omkring. For det er jo nok ikke i Hejls : )

De bedste hilsner
Anelle


Ole Bech Knudsen

Hej

Ved faderen Rasmus Lassens skifte 30/4 1825 (Sunds-Gudme herreders skifteprotokol 1817-25),
angives kun én søn af første ægteskab med Karen Landorph Melbye:
"1 søn Bataillions Chirurg Axel Frederich Lassen, som for Tiden opholder sig her i Præstegaarden".

Se link anført af Henrik Brandt:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=140664&side=443


Kristian Carøe: Den danske Lægestand. Kbh. (1902- 22). Bd. 3. Kbh. 1909. Genudgivet 1977.
Læger og Kirurger. 1786 – 1838. s. 119:

Lassen, Axel Frederik, søn af præst Rasmus Lassen og 1. hustru Karen Landorph Melbye. Født 12. juni 1789 i Kværndrup ved Svendborg, død 9. august 1883 i Fjellerup ved Årup. Studerede medicin i Kiel, prosektor ved Universitetet i Kiel 1809, kompagnikirurg ved Auksiliærtropperne 1813- 14, battaillonskirurg i Rendsburg 15. juli 1815, fulgte med korpset til Frankrig, praktiserede efter sin hjemkomst i Fyn. Licens 6. marts 1819 under en autoriseret læges (I. D. Finck) tilsyn, mistede atter denne29. maj 1824 på grund af en efter urigtige indikationer foretagen amputation af begge Mammæ; praktiserede desuagtet i Fyn, hvor han i mange år levede i Fjellerup og samlede en stor mængde oldsager, som 1870 solgtes til Odense Kommune. Fortjenstmedalje i guld for sin samlerflid 20. marts 1871.  Ugift.

Bd. 5. s.82:
Tillæg. Tilføjelser og rettelser:
Lassen, a. F., immatrikuleret i Kiel 3. juli 1808. Praktiserede først i Kværndrup på Fyn.

Adam, som altså ikke er identisk med den søn, der fødes 12. juni 1789, må være født omkring 1788 (nogle steder anføres 12. august 1788, men uden kilde).

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Anelle Cosedis

Hej Ole,

tusind tak for dit svar.

Sønnen Axel Friedrich Lassen har jeg allerede på plads, og som du så ganske rigtigt skriver, er han ikke identisk med Adam som sammen med efterslægten nu er slettet, da der ikke er genetisk forbindelse hertil.

Jeg har på fornemmelsen, at Adam formodentlig er søn af en af Rasmus Lassen's brødre, nok Lars Lassen.

Var Lars konsul i Marseille? Og død 1790?

Det ville jo passe fint med, at Adam er opvokset hos Rasmus, og ikke nævnt i skiftet.

De bedste hilsner
Anelle