Gamle aviser - kan der findes noget om en drukneulykke på Jannerup Sø i 1824

Startet af Lis Andreasen, 29 Mar 2017 - 12:41

Forrige emne - Næste emne

Lis Andreasen

Hej alle - jeg prøver lykken.
I går blev det opdaget, at oldefars 2 søskende druknede på Jannerup Sø den 5. september 1824.

De hed Anders 3/4 år gammel, og Maren 2 år og 2 måneder gammel.

De var ombord i en båd sammen med Anders Christian Pedersen, 48 år som også druknede.

I kirkebogen står der om Anders, 48 år (Tak til min hjælper herpå Forum i går): Druknede på Jannerup Sø på hjemvejen, da båden blev læk og sank. Anders var med i båden og druknede tilligemed sin søster.

Hvis det er muligt at finde denne ulykke omtalt i en avis eller på anden måde, så vil jeg gerne have fat i materialet.

Hvis nogen ved noget om Jannerup Sø, og sejlads og fiskeri - om hvordan de lokale brugte søen - når nu der står "På hjemvejen", så vil jeg også gerne høre om det.

Så vidt jeg har kunnet google - så var Jannerup sø en afdeling af Sjørring sø, og disse søer blev afvandet midt i 1800-tallet. Det synes også, at der kan have været et færgested?

Kan der ligefrem have været en færgemand? F. eks. Anders Christian Pedersen? - Og gad vidst, hvorfor de 2 meget små børn var i båden - var deres forældre faktisk med.

Hvis nogen kan hjælpe og har mod og energi til at søge, så vil jeg blive glad. Jeg vil også gerne selv søge, men mangler viden og indsigt til, hvordan jeg kommer videre.

På forhånd tak,
Venlig hilsen Lis Andreasen
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com


Lis Andreasen

Hej Kate - jeg gik lige ind og prøvede dit LINK nu - jeg vil prøve igen senere - for jeg synes ikke, det så så ligetil ud.
Men tak for tippet - jeg er spændt på, hvad det kan vise sig at give af nye muligheder.
Venlig hilsen Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Lis Andreasen

Hej igen - alle
Jeg var inde og se på Mediestream - og gik ned til Thisted. Imidlertid ser det ud, som om der ikke var en avis for Thisted for 1824 - er det korrekt sluttet?
Er der nogen, der har andre ideer?
Venlig hilsen Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Kate Nielsen

Hej Lis

Hvis du ser på listen over aviser: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/list vil du se, at de fleste aviser først starter omkring 1850'erne.

Med venlig hilsen

Kate Nielsen

Lis Andreasen

Hej Kate - tak for LINKet - jah - det var nok før avisernes tid. MVH Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Kirsten Ørum

hej Lis

Jeg forstår til fulde din interesse for ulykken og ja, der har været sejlads på Sjørring sø.

Jeg vil forsøge at finde mere om det. Vær tålmodig, det tager ´tid, idet det ikke er noget man kan slå op i aviser eller protokoller.


Mvh
Kirsten


Kirsten Ørum

Hej

I morgen kontakter jeg Thisted Museum, som Måske kan bidrage med noget.

hilsen
Kirsten

Kirsten Ørum

Hej Lis

Vær rar at indsætte link til den KB, hvori de druknede er indført i 1824.


Mvh
Kirsten

Lis Andreasen

Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Lis Andreasen

Godmorgen Kirsten. Jeg ved ikke, om det har betydning - men jeg snublede over/fandt at Anders Christina Pedersen, der døde som 48 årig i drukneulykken på Jannerup Sø den 5. september 1824 måske kunne være del af "lille Anders" og søster Marens` fars slægt. Denne fader, Christen Henriksen blev født i Hillerslev 19. februar 1797.
Blandt faddere er navnet Pedersen. Jeg har ikke på nuværende ledt efter disse Pedersen, hverken i Hillerslev eller andre steder. Men det er den eneste Pedersen jeg indtil nu har set i blandt mine forfædre7formødre.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=163924#163924,27527168
2. spalte, det 3die barn.

MVH Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Kirsten Ørum

God morgen Lis

Måske - nu koncentrerer jeg mig først og fremmest om at få kontakt til arkiverne i området. Det er ikke mange billeder, der eksisterer fra den tid og slet ikke af almindelige mennesker. Men ulykken kan sagtens være omtalt andetsteds end i f.eks. aviser.

Som det første vil jeg gerne konstatere, hvilken form for sejlads, der var på søerne i området, som så ganske anderledes ud end i dag.

Ingen tvivl om, at der blev sejlet der. Alene det at komme fra A til B ville være umuligt uden at sejle, idet alt andet ville være en omvej og alt foregik til fods eller pr. hestevogn.

Vendingen "på vej tilbage" (som jeg husker det) tyder jeg umiddelbart som, at man har været et sted henne for derefter at vende hjemad. Hvis det havde været med en færge (hvor sikkert flere ville være druknet), så har det været i robåd.

Mvh
Kirsten

Kirsten Ørum

Hej Lis

Jeg har kontakt med et lokalarkiv, der giver mig ret i, at der har været sejlads på Jannerup sø (at komme fra A til B var langt lettere over vand - ellers var afstanden meget, meget længere. Al sejlads foregik i træbåde med årer og ingen "rutefart". Færgefart startede først langt senere, nemlig slutningen af 1800 tallet.

Thisted Avis fandtes ikke, men der fandtes en anden avis "Den nordcimbriske Tilskuer", som umiddelbart synes at være starter i juni 1824. Alle udgaver findes på arkivet. Desuden er der mulighed for, at der findes andre skriftlige beretninger.

Vi må væbne os med tålmodighed.

Mvh
Kirsten