Skete der en frygtelig ulykke i Jannerup i 1824, jeg kan ikke læse det.

Startet af Lis Andreasen, 28 Mar 2017 - 18:25

Forrige emne - Næste emne

Lis Andreasen

Tidligere i dag fik jeg hjælp til at konstatere, at Mariane Andersdatter var født 16. juni 1798. Nu ser det ud til, at hendes første søn, og første Anders - døde ved en ulykke kun 3/4 år gammel.

Jeg kan godt se, at det er ham - og at det er hendes barn. Men jeg kan ikke læse/forstå, hvornår han døde og blev begravet. Og under anmærkningerne står der et langt stykke, hvor jeg mener at kunne læse/gætte, at barnet er druknet.

Kan nogen løse gåden om dødsdag og begravelse samt allermest: tyde hele teksten i anmærkningerne for mig?

Link til kirkebogen, hvor Anders er nr. 4 i 1824. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=165180#165180,27746946

1000 tak for al den hjælp, jeg får.

Venlig hilsen Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Karen Riberholdt

Hej Lis.
samme Dag (d.5te Sep som ovenstående No 3)
samme Dag (d 12te Sep, som ovenstående)
Anders Christensen
Indsidder Christen
Henrichsens Barn
i Jannerup
3/4 Aar
Anmærkninger, (1. halvdel hører til nr. 3):
Druknede
paa Janne-
rup Søe paa
sin Hiem-
reise, da
Baaden blev
læk og sank
No. 4. An-
ders var med
i Baaden og
druknede
tilligemed
sin Søster.

Det var dog en sørgelig historie.

Mvh Karen



Lis Andreasen

Jah - man bliver faktisk berørt, over ting der skete for de mennesker.
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Karen Riberholdt

Måske har du fundet søsterens begravelse, men ellers findes den på opslag 147, - Maren 2 år.
Mvh Karen

Lis Andreasen

Godmorgen Karen - Jah jeg fandt Maren. Jeg vidste godt, hun måtte være død - for der kom "en ny" Maren.
Sikke noget.
Men jeg tænker også, om den Anders (48 år), som var nummer 3, foran barnet Anders også MVH er slægtning.
Tror du ikke, det var ham, der roede/sejlede båden. Hans navn er så almindeligt, men måske kan jeg finde ud af det senere.
Jeg tænker også lidt, om ulykken kan være beskrevet, f.eks. i aviser?
Men - jah historien gør indtryk.
MVH Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Karen Riberholdt

Hej Lis.
Jeg er sikker på, at Anders Christian Pedersen (no 3) er af familien, for ved lille Ander's dåb (opslag 22) er en af fadderne en Anders Christian Pedersen, og da moderen er Mariane Andersdatter, kan han godt være morfar til lille Anders, men det kender jeg ikke din familie godt nok til at kunne sige her.

Derimod mener jeg, at der må have været forhør eller undersøgelse efter ulykken. Det må kunne findes i fogedprotokollen eller politiprotokollen, og vil jo være nok så interessant at finde.  God jagt Lis.
Mvh Karen


Lis Andreasen

Godmorgen Karen. Du kan tro, jeg er glad for dine oplysninger. Tilgiv, at jeg spørger videre, men kan du, uden alt for meget bøvl for dig, fortælle, hvordan jeg finder de protokoller, du henviser til. Er det på et lokalt arkiv? Kan jeg søge på nettet?
Venlig hilsen Lis
Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com

Karen Riberholdt

Jeg tror ikke protokollerne er scannede, så du må nok en tur på arkivet. De ligger i Viborg, men der er rullefilm på de andre arkiver, - i alt fald på Rigsarkivet, hvor jeg har fundet både politi - og herredsfoged protokoller fra andre egne af landet.  Det er Hillerslev-Hundborg herredsfoged, som du skal have fat i. Søg i Daisy og se, hvad de har, eller snak med dem på arkivet, måske har de også andre forslag.
Mvh Karen

Lis Andreasen

Venlig hilsen
Lis
mail: lisjoh@gmail.com