Bouppteckning i Danmark

Startet af Alexandra Hamnede, 22 Mar 2017 - 12:05

Forrige emne - Næste emne

Alexandra Hamnede

Jag undrar var man kan hitta danska bouppteckningar? Heter det skifteprotokoll och finns de på Rigsarkivet?
Söker efter Johannes (Jean) Overgaards boupteckning. Född 18410415 och död 18941005 i Holsterbro, begrav och bodde troligen också i Frederikbergs sogn i Köpenhamn.

Jesper Skov

Hej

Ja, det hedder en skifteprotokol. De findes i Viborg.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?epid=9184294


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Alexandra Hamnede



Alexandra Hamnede


Inger Toudal


Jeg tror, du skal starte med dødsanmeldelsen.

Her ses Artist Johannes Overgaard, 54 Aar, under Døde, anmeldte for Holstebro Kjøbstads og Hjerm-Ginding Herreders Skifteret,
i Tiden fra 1.-15. Oktbr.:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A8328d64b-9049-4626-bc2d-8cafe3081996/query/%22johannes%20overgaard%22

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Alexandra Hamnede


Alexandra Hamnede

Tyvärr fanns inte årtalet 1894 med i de källor som finns online och gick inte att beställa på Rigsarkivet. Måste åka till Viborg eller är de så att man beställa en kopia från Viborg? Så kan man göra i Sverige.

Eva Morfiadakis



Ja, det kan man men det är mycket dyrare än i Sverige upplever jag det.

Eva M
Eva M

Alexandra Hamnede

Kanske lika dyrt som att åka dit fram och tillbaka...

Alexandra Hamnede

Är bouppteckningen på det stället man dog eller på det stället man bodde/var skriven på när man dog?

Jag har varit i kontakt med Rigsarkivet för att beställa en bouppteckning med deras hjälp och de säger att det finns på online, men jag hittar inte rätt årtal...

När jag försöker beställa på Rigsarkivet får jag meddelande att det inte går och att jag måste läsa dokumenten på läsesal i Viborg.

Johannen Overgaard dog 5/10 1894 i  Holstebro Köbstad men hade sista fasta bosättning i Odense.

Eva Morfiadakis


Odense finns on-line för 1894 men jag kan inte finna hans namn i namnregistret till skifteprotokollen.

Jag skrev att kopior från arkiv är dyrare än i Sverige utan tanke på resan. Om man ska också väga in en resa blir det ju naturligtvis billigare att beställa kopiorna.

Eva M
Eva M

Alexandra Hamnede

Tack Eva!
Så märkligt att han inte finns med... Har du beställt kopior? Var det omständigt? Kanske just hans skifteprotokoll inte är sparat. Typiskt isåfall!

Alexandra

Eva Morfiadakis

#14
Hej,

jag har bara beställt kopior när jag varit på Rigs-/Landsarkivet. Ville ha papperskopior i A3-format. Hade själv letat fram arkivalien. Tyvärr fick jag inte kopiera dokumenten i kopiatorn så jag fick beställa.

Precis som på svenska arkiv får man betala för att personalen ska leta fram dokumentet. Det är det som kostar mest, sökningsavgiften.

Eva M

PS Om den avlidne inte har något att "skifte" görs det inget skifte. Så var det med min danske gammelmorfars föräldrar. De dog som fattiglappar på fattighuset.
Eva M

Alexandra Hamnede

Okej! Han var direktör för en cirkus så ha borde kanske ha lite tillgångar.
Visst var det vi som skrev i en annan tråd om Ida Landin och resebevis?
Kanske det är så att Johannes Overgaard är hennes far...

Inger Toudal

#16
Citat fra: Alexandra Hamnede [55054] Dato 28 Mar 2017 - 20:47

Är bouppteckningen på det stället man dog eller på det stället man bodde/var skriven på när man dog?

Jag har varit i kontakt med Rigsarkivet för att beställa en bouppteckning med deras hjälp och de säger att det finns på online, men jag hittar inte rätt årtal...

När jag försöker beställa på Rigsarkivet får jag meddelande att det inte går och att jag måste läsa dokumenten på läsesal i Viborg.

Johannen Overgaard dog 5/10 1894 i  Holstebro Köbstad men hade sista fasta bosättning i Odense.

Forsøgte du at bestille mikrofilmen, der skulle være på Rigsarkivet i København?

Jeg foreslår stadigvæk, at du starter med at finde dødsanmeldelsen for Holstebro Skifteret (jf. Holstebro Dagblad 20. okt 1894):

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=&d=&e=&f=&g=&h=&ngid=523421&ngnid=&heid=9192055&henid=9192055&epid=9184294&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=&d=&e=&f=&g=&h=&ngid=523421&ngnid=&heid=9192013&henid=9192013&epid=9184294&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

- der er muligvis en henvisning til, hvor skiftet blev foretaget.

https://www.sa.dk/brug-arkivet/oplysninger/bestil-arkivundersoegelser

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Samtlige personer i husstanden


København, København (Staden), Danmarksgade, Danmarksgade 18, 24 ah, 279, FT-1880, D3931

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Johannes Overgaard   39 år   Gift   Husfader   Artist   Støvring Jylland   
Thora Overgaard f Hesse   37 år   Gift   Husmoder      Kjøbenhavn   
Wilhelm Overgaard   15 år   Ugift   Søn   Artist   ?rimmitrov Saksen   
Albert Overgaard   13 år   Ugift   Søn   Artist   Schwerin Meckelborg   
Henry Overgaard   3 år   Ugift   Søn      Kjøbenhavn   
Luis Overgaard   2 år   Ugift   Søn      Kjøbenhavn   
Helene Andersen   25 år   Ugift   Amme      ??oro?? Jylland

Här är han 1880 med sin familj. Om jag inte minns fel var Ida Landin född i Malmö i Danmark på 1880-talet för att senare återvända till Sverige. Frågan är om hon någonsin blev antecknad som Johannes Overgaards dotter. Jag förstår att du vill se om hon nämns i skiftet. Jag undrar om utomäktenskapliga barn hade arvsrätt efter sin far. ??

Eva M 
Eva M

Alexandra Hamnede

Hej Inger!

Jag har skapat ett konto och försökt beställa men får bara denna information på skärmen:

Den fysiske enhed indeholder arkivalier som ikke må fjernlånes, men kun kan benyttes på læsesalen hos den arkivinstitution hvor arkivalierne opbevares.

Jag förstår inta all danska men betyder inte detta att jag måste åka till Viborg eller kan jag läsa detta i Köpenhamn på micro-film?

Alexandra Hamnede

Eva!

Bouppteckningen är vår sista chans... :D
Vi tror att Johannes Overgaard kan vara pappan eftersom Ida har döpt en av sina söner Henry Louis William (Wilhlem hette Willam eg.) efter Overgaards söner. Dessutom är Ida väldigt mörkhyad och ser ut till att kunna vara från romsk ursprung (kanske också vallon).
Jag har bild på sönerna också. Vi tror att Ida var över i Danmark och jobbade med cirkusen. Kanske det inte står något men man vet ju inte, hon var isf den enda dottern och kanske därför kanske det finns någon affektion till det.

Idas mor, Hilda Gustava Holmqvist fick ett intyg till äktenskap i Köpenhamn sommaren 1864, just då hade Johannes Overgaard fått ett barn med en Auguste Frank i Tyskland. Henne hittar jag inte mycket om heller, vill veta vart hon tog vägen... Auguste och Johannes hade två söner Wilhelm/William och Albert. Johannes gift om sig med Thora och fick Henry och Louis samt en Wilhelm till som ej var född i Folketaelingen 1880 (född 1881 el 1882).

Detta är ju bara spekulationer men det hade varit kul om man var från en cirkussläkt ;). Lika bra att kolla det eftersom vi alltid hört massa historier om denna cirkussläkt!

Alexandra

Inger Toudal


Jeg forsøgte at bestille mikrofilmen med Dødsanmeldelsesegistret til benyttelse på læsesalen i København, og det lykkedes
(har dog ikke mulighed for at besøge Rigsarkivet i København, så jeg annullerer bestillingen):

Citat

Kære Inger Toudal

Vi har modtaget din bestilling:

Arkivskaber: Holstebro Byfoged
Arkivserie: Dødsanmeldelsesregister (1867 - 1895)
Løbenummer: M-64499
Indhold: 1900 - 1908 mm.

Benyttelsessted: København
Ønsket benyttelsesdato: 03-04-2017


Børn født uden for ægteskab havde ikke arveret efter faderen: http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/problem/uaegte.htm

- de kunne selvfølgelig arve i henhold til testamente el.lign.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis



Danmarksgade är Frederiksberg och ingår därför inte i politiets mandtaller. Skriv till Frederiksbergs stadsarkiv och fråga om de har i sina mandtalsregister uppgifter om Ida Landin hos Johannes Overgaard. De hade henne kanske som barnflicka.

Eva M
Eva M

Alexandra Hamnede

Eva och Inger!

Jag får försöka att beställa igen! Köpenhamn är ju lätt att åka till för mig!Kollar även upp  Frederiksbergs stadsarkiv!

Alexandra

Alexandra Hamnede

Jag blir snart galen??? Verkar som inte år 1894 finns med på microfilm. Åh, svart att släktforska när man inte kan språket...

Jag ser endast detta:

Arkivserie:
Dødsanmeldelsesregister (1867 - 1895)
Arkivskabere:
Hjerm-Ginding Herredsfoged (1867-1895) , Holstebro Byfoged (1867-1895)
Arkivseriens navn:
Dødsanmeldelsesregister (Officielt)
Arkivseriens datering:
Dannelse: 1867- 1895
Reference:
Registratur B-078
Arkivseriens pakker

Pakkenr.   Beskrivelse fra/til    Indhold fra    Indhold til   Bestilling
M-64499   Løbenummer (Registerår, Løbenr.)   1867   1873   Start bestilling
M-64499   Løbenummer (Registerår, Løbenr.)   1874   1881   Start bestilling
M-64499   Løbenummer (Registerår, Løbenr.)   1881   1891   Start bestilling
M-64499   Løbenummer (Registerår, Løbenr.)   1895   Ingen beskrivelse   Start bestilling


Antingen kan jag se årtalet här i Original, Papir m.m.Landsarkivet for Nørrejylland

5477-5478   Løbenummer (Registerår, Løbenr.)   1891   1895   Start bestilling



Det finns också något som heter Dødsanmeldelsesprotokol är det samma sak som Dødsanmeldelsesregister? Det kan jag beställa och där finns årtalet med:

Arkivserie:
Dødsanmeldelsesprotokol (1867 - 1908)
Arkivskaber:
Holstebro Byfoged
Arkivinstitution:
Rigsarkivet
Medietype:
Brugskopi, Mikrofilm 35 mm
Beskrivelse fra/til:
Dødsanmeldelsesdato (Dødsanmeldelsesår, Dødsanmeldelsesmåned, Dødsanmeldelsesdag)
Indhold fra:
1889
Indhold til:
1900
Pakkens Nr:
M-64498




Inger Toudal


Bestil bare Dødsanmeldelsesprotokollen. Du kender jo dødsdatoen, så registret er vel ikke nødvendigt.

Jeg tror, der er en fejl i registreringen af mikrofilmen med Dødsanmeldesregistret, der måske skulle være 1891-1895 (ikke 1895 - Ingen beskrivelse).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Alexandra Hamnede

Tack Inger, jag gör så!

Alexandra Hamnede

Eva!

Jag har skrivit till Frederikbergs Arkiv nu! Spännande!