Swen Börgesson fra Valinge sogn i Sverige. I Danmark i 1850'erne - Aalborg/Nr. S

Startet af Leif Svendsen, 19 Mar 2017 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Leif Svendsen

Swen Börgesson / Svend Børgesen - fra Valinge sogn i Sverige - tog til Danmark i 1850'erne for at finde arbejde. I følge Skällinge / Valinge kirkebog 1852-1862 (Husforhörslängd) skal han være død i Danmark i 1857. Swen Börgesson var i sin hjemegn Profskräddare (sognets skrædder).

Hans ene søn Barthold Svensson kom til Vadum sogn, Kær herred, Aalborg amt den 15-10-1856 første gang og lod sig registrere på tilgangslisten i Vadum. Om han har været her for at lede efter sin far kan jeg ikke finde ud af.
I 1860 var Barthold Svensson tilbage i Sverige for han udvandrer igen til Danmark 27-08-1860 og har taget sin bror Svend August med sig. Begge kom til at ernære sig som skræddere i Aalborg/Nørresundby området.

Når den ene søn kommer til Aalborg /Nørre Sundby området har jeg gået ud fra at det var der hans far var taget til. Derfor har jeg kun ledt efter Swen Börgesson i det område.
Har ikke kunnet finde noget om ham i tilgangs- og afgangslister i Vadum og Vester Hassing (de steder jeg ved hans 2 sønner har opholdt sig da de kom til Danmark) - ej heller i kirkebogen for Valinge sogn /Skällinge under døde.

Kan der være sket det at han ikke har ladet sig registrere på tilgangsliste. Har det været en mulighed dengang?
Et tip til hvor Swen Börgesson / Svend Børgesen kan være forsvundet hen ville være dejligt.

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag tittade i utflyttningslängden 1860 för Valinge. Jag är inte säker på att Barhold har varit i Sverige 1860 pga. av anmärkningen om att han varit 4 år i Danmark. Jag tror att brodern hämtar attesten hans attest. Möjligtvis hämtar han också attesten åt kvinnan under som det står om att hon är gift i Danmark.

Kan tyvärr inte komma åt böckerna eftersom SVAR:s server inte fungerar.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag vet inte var du har funnit att Sven Börjesson 16/11 1798 skulle vara sockenskräddare. Han är backstugusittare. Profskräddare har jag aldrig hört.

Svens barn är på socknen, dvs de har ingen fast adress.

Dottern Christina och hennes barn är lösdrivare sen sommaren 1852. Hennes barn har fattigvården tagit hand om.

Skällinge kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13351/A I/2 (1852-1862), bildid: C0011326_00048   s. 40

Eva M
Eva M

Leif Svendsen

Hej Eva

Oplysning om at Swen Börgesson var Profskräddare har jeg fået fra Inge Johansson (slægtsforsker i Stamnared). Har vedhæftet et PDF dokument om Swen Börgessons liv, som jeg kender til det og som Inge Johansson har været rar at hjælpe med at finde informationer til. Har senere selv været i Arkivdigital og fundet tilsvarende informationer.

Profskräddare passer fint med at hans 2 sønner der tog til Danmark, begge arbejdede som skræddere og blev gift med danske flickor. Svend August blev skræddermester i Nørresundby.
Inge Johansson skrev følgende: "Profskräddare betyder att socknen har godkänt honom som socknens skräddare och att han kan sitt yrke."

Hvis han er backstugusittare så synes jeg ikke at det stemmer med at hans kone og dattor 'har tilstånd at tigga'. Men det er måske almindeligt at backstugusittare havde familie der måtte tigga?

Hoppas at du kan finde noget om Swens øde.

Leif S.

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis


Backstugusittare var mycket fattiga. De kunde säkert få lov att tigga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Backstugusittare

Jag tittade bara i två husförhör och där nämndes inget om skräddare.

I tilgangslisten för Vadum 1856 tycks Barthold vara i sällskap med en kvinna. Jag minns inte hennes förnamn men efternamnet är Ovesdatter. Hon har inget eget nr i listen. Är de tillsammans?

Jag vet inte var jag ska söka Sven Börjesson. Han "lär vara död 1857". Det är väl sonen Bathold som skrivit till sin bror och som sen meddelat prästen. Om det stämmer är ?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



I Vadum sogn saknas troligtvis några sidor i kyrkboken från s. 139 döda män 1857 och början av döda kvinnor. Sven Börjessons död skulle kunna vara på den "manglende" sidan.

Jag såg Barhold Svenssons vigsel i Vadum. Han behövde sin attest för att kunna gifta sig.

Eva M
Eva M

Leif Svendsen

Hej Eva

Siger tak.
Jeg har styr på Swen Børjessons efter kommere i Danmark. Men har desværre ikke kunnet få hold på ham selv.

Mvh
Leif