Harrestruplund i Daugbjerg S Viborg A - Koustrupgård i Mønsted S Viborg A

Startet af Nils Victor Jensen, 16 Mar 2017 - 10:13

Forrige emne - Næste emne

Nils Victor Jensen

Hej

Jeg har en slægtning - Jens Madsen (Koustrup) *f1718 +d1799 - som i 1750 og 1754 ved to børns dåb er anført til at bo i Harrestrup Daugbjerg sogn. Dette eneste stednavn jeg kan finde der matcher er gården Harrestruplund. Men så vidt jeg har kunne finde ud af så tilhører den gård slægten Cold - bl.a. en herredsfoged Peter Niciolai Cold fra omkring 1763 og muligvis andre Cold før ham.

Jeg har derfor svært ved at få det til at passe med at Jens Madsen og hans familie skulle have boet på den gård.

Hvis nogen har oplysninger om beboere på Harrestruplund i 1700-tallet, så hører jeg meget gerne om det.

De samme gælder Koustrupgård i Mønsted Sogn hvor Jens Madsen skulle have boet (og dermed fået sit tilnavn Koustrup) i perioden ca. 1763 (eller før) til 1769 hvor han flyttede til Elsborg S Viborg A.

Med venlig hilsen
Nils Jensen

Else Skovbo Jensen

Hej
Jens Madsen/Koustrup kan da udmærket have boet på de to gårde du nævner, uden at han har været hverken ejer eller fæster.

mvh
Else

Nils Victor Jensen

Hej Else

Tak for dit svar.

Du mener, at en "fin" herredsfoged godt kunne have en "tilfældig" familie boende hos sig?

Mvh.
Nils

Else Skovbo Jensen

ja, der er da ikke nogen der siger, at de havde fælles husholdning! Der kunne da godt have været en bolig ud over herskabets.

mvh
Else

Anders Mehlsen Andersen

Hej Niels
Vedrørende Harrestruplund i Daugbjerg Sogn, så var den i 1777 ejet af Harild Madsen Refsgaard, der var født i Volling sogn i Salling i 1717.
Han blev senere forpagter af Estvadgaard i Estvad sogn, inden han købte Harrestruplund.
Han døde ugift, og hans syv brorsønner arvede ham.
Jeg ved ikke, hvornår han købte gården - der må nok kikkes i pante- og skødeprotokollen.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Else Skovbo Jensen

Folketællingen 1787 viser følgende i Harrestrup


Viborg, Fjends, Daugbjerg, Harrestrup, , 33, FT-1787, C3200
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Back     30     Gift     Hosbonde     Bonde og Gaardbeboer      
Helle Jensdaater     26     Gift     Madmoder           
Kiersten Pedersdaater     3     Ugift     Deres Børn           
Jens Pedersen     1     Ugift     Deres Børn           
Simon Pedersen     25     Ugift     Tjenestefolk     Rytter      
Maria Jensdaater     13     Ugift     Tjenestefolk           

mvh
Else