Hjælp søges i FT 1850

Startet af Preben Nørgaard Jensen, 08 Apr 2011 - 11:50

Forrige emne - Næste emne

Preben Nørgaard Jensen

Hej.

Det drejer sig om FT.1850 Adelgade opsl.117 stk 7  Hvor er  Marie fra og hendes tittel
ligeledes for Johan.

På forhånd tak.
Mvh. Preben

Thomas Kryhlmand

#1
Du kender naturligvis DDD-udgaven:
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, No. 248, Anden Bagsal, 248, FT-1850, B5680
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Berg 25  Gift  Dreiersvend Kjøbh.
Elien Berg 26  Gift  hans Kone Randers
Peter Berg 2  Ugift  hans Søn Kjøbh.
Olof Berg 1  Ugift  hans Søn Kjøbh.
Marie Rischel 47  Enke  Hanarbeide Bromann??
Johan Rischel 20  Ugift  hendes Søn, Bogtrykkersvend Kjøbh.
Agenes Rischel 8  Ugift  hendes Datter Kjøbh.
William Rischel 4  Ugift  hendes Datter [Søn] Kjøbh.
---
Jeg tror, indtasteren mener, at Marie beskæftiger sig med 'Haandarbejde', men skriver 'Hanarbeide'. - d'et er dog tydeligt nok. Og mon ikke hun er født i 'Bræmen' = Bremen?

Ved Johan læser jeg: Hendes Søn, Bogtrykkersvend.

Bare et forslag.

VH Thomas

rettet forslaget  vedr. Johan, derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Gaasegaden 140, Stuen, 1, FT-1845, C4240
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Nicolei Rischel 43  Gift  Skrædersvend Warschau, Polen
Maria Duncher 42  Gift  hans Kone Bremen
Ferdinand Rischel 15  Ugift  deres Børn Kjøbenhavn
Carolina Augusta Rischel 3  Ugift  deres Børn Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Preben Nørgaard Jensen

Hej Thomas.
Tak for dit svar, oprindeligt er Marie fra Bederkesa så det passer nok fint med Bremen da det nok er den nærmeste stedbetegnelse for området.
Du skriver samtidig at jeg naturligvis kender DDD-udgaven ,det er jeg ikke sikker på hvad du mener.

VH  Preben

Preben Nørgaard Jensen

Hej Anne.
Tak for dit svar, jeg er nødt til at spørge dig om hvordan du finder Gåsegaden 140 i FT -1845 og hvad  betyder C4240,jeg har prøvet at være inde og se efter ,er der et opslags nr. du kan henvise til.
Jeg er ret grøn på forskningsområdet og er derfor meget taknemmelig for al den hjælp man kan trække på hos jer.
VH.  Preben

Thomas Kryhlmand

Hej Preben,

- jeg ser helt tilfældigt, at du har stillet et spørgsmål her på tråden.

Med 'DDD-udgaven' mener jeg den indtastning, jeg har fundet på denne hjemmeside http://www.ddd.dda.dk/

Den troede jeg, du kendte. Her har du jo muligheden for - lissom' Anne har gjort  - at søge på navnet, stillingen, bopælen m.v. i et bestemt område. Den database bør du kende. En række frivillige har her som indtastere og korrekturlæsere forsøgt at gøre livet lettere for blandt andre dig.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Preben Nørgaard Jensen

Hej Thomas.
Tak for dit svar, jeg prøvede at gå ind på DDD og vidste så godt hvad det var, men jeg har aldrig rigtigt lært at bruge det ,så jeg vil nu melde mig ind i en lokalforening for derigennem at lære noget mere om div. muligheder.

Tak for hjælpen

Preben