Ane Cathrine Hallberg fra Sverige.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 01 Mar 2017 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg har netop postet en forespørgsel om Ane Cathrines liv i Sverige i et andet DIS-forum, men har også brug for hjælp/gode ideer om hendes færden her i landet.
Ane Catrine Hallberg kommer i 1805 til Danmark fra Bose Kloster (Bosjö Kloster), der er beliggende ca. 20 km. fra Lund i Skåne. Hun bor i København og føder den 16/12-1813 en dreng (Johan Ludwig) på Fødselsstiftelsen i København. Hun fungerer som amme indtil hun og sønnen forlader stiftelsen den 2. april 1814, for at tage til Bagerensgade 21. Så vidt jeg har kunne finde ud af, var Bagerensgade et folkeligt navn for Balsamgade i Nyboder.
Fra april 1814 til og med juni 1817 henter Ane penge til sønnens forsorg på Fødselsstiftelsen. Sønnen står opført som udtagen den 5. juli 1817.
Sønnen, Johan Ludvig, dukker op igen på Stevns i.f.m. sin konfirmation i 1829, men hans mor, Ane Cathrine Hallberg, finder jeg aldrig igen! Har hun sat sønnen i pleje? Er hun død eller har hun forladt landet? Jeg ved det ikke og håber nogen er klogere end mig. Hvor kan jeg søge?
MVH Theis Kongeskov Jensen
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Eva Morfiadakis



Det finns kanske passjournaler så att du kan se om hon och sonen åker tillsammans till Stevns.

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Hej igen.
Tænker du på det vi i Danmark kalder TILGANGSLISTER. Altså lister i kirkebøgerne der fortæller, hvem der er flyttet til området og hvornår. Dem har jeg tjekket................uden held.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Eva Morfiadakis



Egentligen tänkte jag inte på tilgangslisterne utan på pasjournaler för inrikes pas.

http://www.wadschier.dk/arkivalie/k%C3%B8benhavns-amt-nordre-birk-pasjournaler-1820-1827/22748/76/

Sådana här som finns på Wadschier.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag har tittat i Hovedprotokollet och i Udsætterprotokollet. I det första protokollet nämns inte moderns namn, i det andra nämns det men inga andra uppgifter om hennes person. Var har du funnit uppgifterna om stället hon kom från och ålder?

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Godmorgen, Eva.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kendte til disse pasjournaler og jeg kan heller ikke finde dem via linket :-[. Skal man være oprettet som bruger?
Har du evt. en mailadresse, så jeg kan sende de oplysninger jeg er i besiddelse af?

Mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Nu fandt jeg dem....også via Daisy :D
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Eva Morfiadakis

#7
Hej,

Tryck på kuvertet bredvid mitt namn så får du min mejladress.

Jag har precis gått genom mantalslängden för 1805 (gjord i slutet av 1804) och 1806 (gjord i slutet av 1805) för Bosjökloster.

Det finns bara Paul/Pål Hallberg som heter Hallberg. Problemet med husförhörslängden är att den inte alltid nämner tjänstepigornas namn utan bara skriver 1 tjänstepiga. I Bosjökloster nämns Pauls barn med förnamn och ålder. I 1805 års längd  har han en änka i hushållet. Han har ingen tjänstepiga eller dräng. Jag har tittat på alla hushåll i Bosjökloster. Inte hos någon nämns namnet Anna Cathrina/Catharina. Så bör hon ha hetat i Sverige.

Hon kan finnas bland Bosjöklosters tjänstepersonal som inte nämns med namn. Slottet ägdes under den aktuella tiden av släkten Beck-Friis.

Jag vet inte riktigt hur Wadschiers sida fungerar. Jag har använt andra databaser där och inte varit inloggad.

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Problemet er, at der ikke er en kuvert ved siden af dit navn!
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Eva Morfiadakis


Förlåt, jag menar under mit namn. Adressen är: morfiadakis/snabel a/hotmail.com.

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com