Præsten i Gjerrild Hans Pedersen Kabbel/Cappel (død 1684) og hans efterkommere

Startet af Ulrik Fønss, 20 Feb 2017 - 12:58

Forrige emne - Næste emne

Ulrik Fønss

Jeg har nu over en længere periode set på Præsten i Gjerrild Hans Pedersen Kabbel/Cappel og hans efterkommere; men billedet bliver mere og mere utydeligt!
Præst i Gjerrild Søren Palæmonsen (Amdisen) dør 1657 og Hans Pedersen Kabbel overtager embede og enke Susanne Christensdatter Fischer. Nygårds sedler fortæller, at de får 4 sønner og 2 døtre:
Karen (1659), Søren (1661), Peder (1664), Jacob (1667), Anne (1670) og Jørgen (1675). Sidstnævnte dør umiddelbart efter fødslen. Wiberg oplyser, at de får 4 sønner og 3 døtre? En nøje gennemgang af Gjerrild kirkebog viser, at udover de ovenfor nævnte børn, er der i 1662 under dødsfald en registrering: "Den 27 junÿ prædikede hr. Jørgen over min lille datter Birthe". Jeg kan ikke finde Birthes fødselsdata.
Imidlertid indeholder kirkebogen også beretninger fra dagligdagen, idet Præsten skriver: "Anno 1667 den 9. jan. kunde jeg ikke komme til Hemmet at give søndagsprædiken fordi det war saa megen snee ...". I denne forbindelse nævner Præsten "...min egen dreng Jens...". Jeg kan ikke tyde, hvorfor Jens bliver nævnt, men da det er i de dage, hvor Jacob bliver født, er Jens ikke en fødsel. Er han en søn, en stedsøn fra Præst Palæmonsen eller "blot" en tjenestedreng?
Fru Kabbel (Susanne Fischer) har 2 brødre, og da broderen Christen Christensen Fischers dør i 1725 testamenterer han til en del personer bl.a. hans søster Susanne og hendes efterladte.

2) søster [Susanne Christensdatter Fischer, død 23.6.1695. Første ægteskab med Søren Palæmonsen, præst i Gjerrild og Hemmed, død 1657. Andet ægteskab med successor Hans Pedersen Kappel, død 27.5.1684]. 2B:
a Anne Hansdatter Cappel, død. E: Jacob Buch, præst i Ålsø og Hoed. 1B:
1 Susanne Jacobsdatter i Jylland
b Rebekka Hansdatter, død. 2B:
1 Rasmus Olufsen i Jylland
2 Maren Jensdatter gift på Sjælland.

Her forekommer en (yngre?) søster til Anne, der ellers nævnes som den sidste blandt afkommet, Rebekka.
Er det den af Wiberg nævnte 3 datter og ikke Birthe?
Da familien Fischer åbenbart er betænksomme ved arvesager, søges videre i den slægt, hvorefter nok et testamente dukker op! Enkefru Stub skal betænke egne arvinger og den afdøde ægtefælles. Her dukker en interessant familiekonstellation op.

Mols herred, Gejstlig provsteprotokol, 1693-1748, Heri skifteprotokol 1693-1748, C 27C-5
14 Maren Pedersdatter Stub i Helgenæs præstegård. 12.4.1712, fol.77B. Enke efter Christen Sørensen Fischer, [præst på Helgenæs, og fra 1702 i Radsted på Lolland, død 21.1.1710]. Testamente i Radsted 7.5.1708.
Hans A: 1) [halv]bror Peder [Hansen] Kabbel, præst i Tølløse og Ågerup, 2) [halv]bror Jacob Kabbel, præst i Ørum og Ginderup, 3) [halv]søster [Karen Hansdatter Kabbel] g.m. Gregers [Jochumsen] Bruun, præst i Gjerrild og Hemmed, 4) [halv]søster Anne Hansdatter Kabbel] g.m. Jacob [Joensen] Buch, præst i Ålsø og Hoed, 5) [halv]søster g.m. Frederik Felthuusen, købmand i Nysted på Lolland.

Christen Sørensen Fischer fremstår her som halvbroder til bl.a. Peder Hansen Kabbel, hvis moder som ovenfor nævnt er datter af en Christen Fischer.  Afdøde Maren Stub er uden for slægtskabet, så det må komme hen over familien Fischer. Er der i virkeligheden tale om et fætter forhold mellem Christen og Peder (samt Peders søskende)?
... og så kommer mit spørgsmål: Hvem er sidstnævnte halvsøster, der er gift med Frederik Felthuusen?

Kurt Eriksen


Rådmand og Købmand i Nysted Frederik Didriksen Felthuusen -
som iøvrigt var ejer af godset Dansted - var gift med Karen
Jensdatter Lyngby, som var datter af Jens Nielsen Lyngby -
Sognepræst til Helgenæs - og hans 4 hustru Maren Pedersdatter
Stub.

Karen havde en søster Kirstine Cathrine Jensdatter Lyngby, som
var gift med Johan Lauridsen Begstrup - Sognepræst til Helgenæs.

Mener det fremgår af Brejls gejstlige skifter fra Thisted, hvor
den ugifte Elisabeth Jensdatter Lyngby dør 1738 i Nors præstegård.

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Ulrik Fønss

Tak for dit svar.
Ifølge det af dig nævnte testamente (1738) arver Karen Lyngby og nævnes:
"8) halvsøster Karen Jensdatter Lyngby g.m. Frederik [Didriksen] Felthuusen på Dansted [i Nebbelunde sogn] på Lolland."
men går vi tilbage til Meren Stub og Christen Sørensen Fischers testamente i 1712 nævnes Marens arving Karen Jensdatter Lyngby, som værende ugift, mens Felthus nævnes, som værende gift med Christen Sørensen Fischers arving, en halvsøster.
Ergo var Karen ikke gift med Felthus på det tidspunkt og dermed kan hun ikke være mor til Felthus børn.
Hvem mon Felthuus ægtefælle (Christen Sørensen Fischers halvsøster) var ?
Mvh

Kurt Eriksen

Tja... jeg har kun set , at Felthuusen skulle være gift med Karen.

Det første barn bliver født i Nysted 1710 -

Frederik Christian - døbt 06 okt 1710 - AO 317 1647-1722 Nysted, Musse, Maribo:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=317&bsid=154234&kb=Maribo+amt%2C+Musse%2C+Nysted%2C+1647-1722+FVD+%28EM%29

Men præsten - som ellers på de tider havde utroligt travlt med at notere, hvornår kvinderne var i
kirken - har ikke noteret nogen moder.

Og næste barn bliver født 1711 i Nysted -

Abel Marie Frederiksdatter Felthuusen - døbt 29 dec 1711 - AO 326 1647-1722 s.s:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=326&bsid=154234&kb=Maribo+amt%2C+Musse%2C+Nysted%2C+1647-1722+FVD+%28EM%29

Også her har præsten kun interesseret sig for faderen.

Karen døde vel 1753, så hvis man kunne finde den begravelse?

mvh



Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene