DNA Test

Startet af John V. Christensen, 26 Feb 2017 - 23:34

Forrige emne - Næste emne

John V. Christensen

Hej Alle medlemmer af DIS.

Nogen der kender prisen for en DNA Test?

mvh John V. Christensen

Kim Melchior

Hej John,

Jeg tror den bedste ide er at se paa de forskellige udbyderes weebsider, Saa kommer det direkte fra som de siger "The horses mouth,"

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Finn Holbek

Man skulle angiveligt få mest for pengene her: https://www.familytreedna.com/products
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Anders M. Petersen

#3
Jeg er lige på vej på arbejde, men du får et grundigt svar senere.
Det handler både om, hvor du vil tage testen (jeg anbefaler også FamilyTreeDNA), men i høj grad også om, hvad du vil opnå.

Tilføjet:

Du kan starte med at læse mit indlæg her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,107180.0.html

Prisen på FamilyFinder er i mellemtiden faldet til 79$ + 13$ i porto, altså ca. 650 kroner for den mest anvendelige test. Og hvis du er lidt tålmodig kommer den på tilbud før eller siden...

Jeg vender tilbage!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Christian Konstmann Autzen

Tja - nu har vi igen et spørgsmål om DNA - test, og det ville vel have været dejligt, hvis DIS-Danmark havde en særlig overtråd under Forum til DNA-spørgsmål.

DNA-spørgsmål er specielle, og da der givet kunne komme gode informationer frem - og blive samlet under een overtråd - så ville en sådan overtråd under Forum jo være et gode.

Men det har man ikke ønsket tidligere, og vil man givet heller ikke gøre fremover. Forstå det, hvem som kan - jeg kan ikke  >:(

Sure opstød mod DIS-Danmarks ledelse/bestyrelse er selvfølgelig kedeligt, men da det åbenbart er den eneste måde man kan få noget igennem på - på et tidspunkt, så er det det, som så mærkværdigvis skal til.

Jeg har som sådan ikke selv personligt ønske om at få taget en DNA-test, men jeg kan sagtens forstå, at andre har sådant behov. Jeg har dog en ane, som måske kunne placeres korrekt ved en DNA-test.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anders M. Petersen

Hej Christian!

Så længe efterspørgslen efter viden om DNA tests ikke er større end den er her på Slægt og Data, så kan jeg ikke se nogen grund til at diskussionen ikke kan foregå under "Metode og teknik".

Jeg er bare ked af, at der ikke er flere af de dygtige slægtsforskere her, der kaster sig over DNA - jeg synes det er en meget spændende ny teknologi inden for slægtsforskning. Og bare fordi der er mange der tager DNA-tests uden at have styr på de allernærmeste aner, så er det ikke det samme som DNA-tests er ubrugelige - hvis man har styr på sine aner, så kan man få meget ud af at arbejde sammen med de matches, der også har orden i papirsporet.

Jeg havde f.eks. et tvivlsomt link i mit papirarbejde, hvor jeg ikke havde den høje sikkerhed i papirsporet, som jeg normalt stiller mig tilfreds med. Her ville skæbnen at mit første (ud af aktuelt to) bekræftede links via DNA netop beviste at dette tvivlsomme link var det rette - det var en god dag!

Og til John: Læste mit gamle opslag igennem, og bortset fra de generelt faldende priser, så holder det fortsat, så mine bedste råd står der. Hvis du er tålmodig, så kommer FamilyFinder af og til på tilbud til priser tæt på 500 kroner - hold øje med FTDNAs hjemmeside!

Og til alle: Hvis I har konkrete eksempler på "løse" forbindelser i slægtstræet, som I overvejer, om man kan påvise bedre gennem DNA-tests, så tøv ikke med at spørge! Man kan bevise meget, hvis man er parat til at teste "offensivt", hvor man tager kontakt til en fjern slægtning og foreslår en DNA-test for at bevise eller afkræfte et slægtskab (i modsætning til "passiv" testning, hvor man tester sig selv og venter på et match).

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

John V. Christensen

Tak til alle der har fulgt dette.

Uden at have gennemlæst svarene endnu. Vil jeg lige forklare mit DNA problem. Jer fylder 70 om en måned, har har ingen slægt tilbage, at søge råd efter.

Som Adoptivbarn, er jeg gennem min barndom, blevet et af disse " meget normale" adoptivbørn, på den tid, holdt uvidende om hvem der var mine bioligske aner.

Mit problem er min Farmor: som jeg har hørt om, MÅSKE var lidt "løs på tråden", jeg finder en alimentationsag på daværende Landsarkiv for Sjælland,osv. Finder ud af hvem der er min Farfar. Opsøger resten af hans familie, og finder en "halvbror" til min Far.

Nu er jeg så kommet i tvivl, ER det den rigtige Farfar jeg har fundet, når jeg tænker på min Farmors rygte. Han påtog sig faderskabet, men jeg er ikke så sikker på det er rigtigt.

Jeg vil så have halvbroderens DNA, eller et af hans 3 Sønner´s DNA, at sammenligne med.

Hvilken af testene skal jeg så vælge?

mvh J. V. Christensen

Anders M. Petersen

#7
Hej John!

Spændende historie!

Da jeg forstår, at det er rene mandelinjer, vil en Y37 på jer begge med sikkerhed opklare sagen én gang for alle. Du skal bruge en til dig og en til din fars halvbror. Det er bedst at teste din fars halvbror, da det udelukker usikkerheden i hans faderskab til hans børn, men ellers kan du også teste en af hans sønner.

Du skal bruge 2 stk. Y37 hos FTDNA og de koster lige nu 182$ (lige under 1.300 kr) pr. styk, inklusive porto, men uden rabat hos FTDNA.

I får nødvendigvis ikke et match med forskel 0, men hvis forskellen er 1 eller 2, kan du også være helt sikker på, at din farmor ikke var så løs på tråden, som rygtet siger.

Og skulle rygtet tale sandt, så kan du være så heldig (meget heldig!) at en slægtning til din biologiske farfar også har taget en Y-test og så kan du måske spore ham ad den vej.

Tilføjet: Du kan også få tæt på sikkerhed for slægtskabet med 2 x FamilyFinder (til kun 2 x 650 kr), men her vil du ikke med 100% sikkerhed kunne udelukke at du og din fars halvbror er i slægt på anden måde end gennem din farfar, men det er tæt på!
Tager du denne løsning, så skal du helst teste din fars halvbror!

Held og lykke
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej John!

Efter at have tygget lidt på det, så synes jeg at det vil være nok at nøjes med FamilyFinder, hvis bare du har mulighed for at test på din fars halvbror.

Det skyldes at slægtskabet er så tæt (der er jo tale om en mulig halvonkel), at udslaget på en FamilyFinder vil være tydeligt nok til at udelukke andre forbindelser.

Samtidigt vil FamilyFinder give jer begge nogle side-resultater som kan bruges i den videre slægtsforskning - og så er den billigst!

Havde vi været 1-2 generationer længere tilbage havde der ikke været nogen vej uden om en Y-test.

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

John V. Christensen

Tak til Alle,

Uheldigvis, er min Fars påståede halvbror, netop afgået ved døden, så det må blive én af hans sønner,
.

mvh John Christensen.

Lise Østerberg Bahr

God nat.

Kan ens børn og børnebørn  af forskellig køn også bruge testerne - sønner bruges i testen ? Y- testen ?

Tak for svar.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr