Hej Christian!
Så længe efterspørgslen efter viden om DNA tests ikke er større end den er her på Slægt og Data, så kan jeg ikke se nogen grund til at diskussionen ikke kan foregå under "Metode og teknik".
Jeg er bare ked af, at der ikke er flere af de dygtige slægtsforskere her, der kaster sig over DNA - jeg synes det er en meget spændende ny teknologi inden for slægtsforskning. Og bare fordi der er mange der tager DNA-tests uden at have styr på de allernærmeste aner, så er det ikke det samme som DNA-tests er ubrugelige - hvis man har styr på sine aner, så kan man få meget ud af at arbejde sammen med de matches, der også har orden i papirsporet.
Jeg havde f.eks. et tvivlsomt link i mit papirarbejde, hvor jeg ikke havde den høje sikkerhed i papirsporet, som jeg normalt stiller mig tilfreds med. Her ville skæbnen at mit første (ud af aktuelt to) bekræftede links via DNA netop beviste at dette tvivlsomme link var det rette - det var en god dag!
Og til John: Læste mit gamle opslag igennem, og bortset fra de generelt faldende priser, så holder det fortsat, så mine bedste råd står der. Hvis du er tålmodig, så kommer FamilyFinder af og til på tilbud til priser tæt på 500 kroner - hold øje med FTDNAs hjemmeside!
Og til alle: Hvis I har konkrete eksempler på "løse" forbindelser i slægtstræet, som I overvejer, om man kan påvise bedre gennem DNA-tests, så tøv ikke med at spørge! Man kan bevise meget, hvis man er parat til at teste "offensivt", hvor man tager kontakt til en fjern slægtning og foreslår en DNA-test for at bevise eller afkræfte et slægtskab (i modsætning til "passiv" testning, hvor man tester sig selv og venter på et match).
Med venlig hilsen
Anders