Født hvor? Christen Olesen af vester Gammelby, Emmerlev sogn, Tønder amt

Startet af Vagn Hansen, 22 Okt 2010 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Christen Olesen blev gift i 1861 med Hanne Christine Hansen Tusborg (født den 28,12,1832 i Emmerlev sogn)

Deres vielsesregistrering findes som opslag 177,4 (Emmerlev 1859-1873) og af denne fremgår det, at han er 27 år gl. og af Vester Gammelby (Emmerlev sogn).

Jeg har forgæves ledt efter hans fødsels- og konfirmationsregistrering omkring hhv 1834 og 1850 i Emmerlev, Højer, Daler, Visby og Ballum sogne alle i Tønder amt.

Hvem har et bud på, hvor jeg kan finde ham, hans forældre og evt. søskende?

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Christian Konstmann Autzen

Hej Vagn

Du mangler vel Hjerpsted og Randerup hvis du skal rundt også mod Ballum  ;)

Men hvad med Møgeltønder - og så Abild og Højer ?

Men omvendt, så var ikke alle præster lige gode til at skrive det faktiske fødested, men benyttede det sted, hvor en person havde opholdt sig gennem nogle år; og så leder du næremest som efter en nål i en høstak.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karl Schlichter

Hej Vagn

I FT 1850 for Døstrup sogn er der er tjenestedreng, som passer med alderen

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Døstrup, Vinum Bye, 9, en Gaard, 53, FT-1850, C7582
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jacobsen 44  Gift  Gaardmand, Huusmand Heri Sogn.
Anne K. Frøs 29  Gift  hans Kone Hrtd. Slesv.
Kjerstine Hansen 7  Ugift  deres Børn Heri Sogn.
Mathias Hansen 5  Ugift  deres Børn Heri Sogn.
Jacob Hansen 2  Ugift  deres Børn Heri Sogn.
Bothille M. v. Saldern 70  Enke  Huusfaderens Svigermoder Hrtd. Slesv.
Thomas Jacobsen 42  Ugift  hans Broder, fraværende som Kniplingshandler Heri Sogn.
Jacob Lohmann 33  Ugift  Tjenestefolk Hrtd. Slesv.
Anne M. Lohmann 28  Ugift  Tjenestefolk Hrtd. Slesv.
Christen Olesen 16  Ugift  Tjenestefolk Brøndum, Ribe Amt
 
Venlig hilsen
Karl Schlichter

Vagn Hansen

Hej Karl.

Tak for dit fund, som skal efterprøves.

Jeg har fundet ham født den 13.9. 1934 i Brøndum sogn som søn af Ole Christensen og Dorthe Marie Nielsdatter.

Nu er det så bare spændende om det er "min" Christen Olesen, men jeg må evt. prøve at sammenligne navnene på fadderne ved børnenes fødsel/dåb.

Hvis jeg bare havde haft hans dødsregistrering, så var der måske hjælp at hente der!

Mvh, Vagn

Karl Schlichter

Hej Vagn

Afstandsmæssigt er det nok for langt til at ret mange slægtninge til Christen dukkede op til hans børns dåb. Men på det tidspunkt var det ret almindeligt, at den førstefødte dreng fik navn efter sin farfar, så det kan måske også være et tegn på, at du er på rette vej.

Venlig hilsen
Karl Schlichter

Christian Konstmann Autzen

Det er ikke ualmindeligt, at der er denne nord-/sydgående aktivitet i det vestlige Sønderjylland, inkl. med Ribe amt; hverken i 1800-tallet eller før. Og jeg har selv i min kones slægt sådanne eksempler, også med Brøndum og til Ballum.

En øst-vestgående aktivitet er lidt mere sjælden.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Vagn Hansen

Kære alle på dette link.

Min efterlysning er løst via andre kanaler og her er svaret:

Om Christen Olesen kan jeg meddele dig følgende: Han bliver, som du skriver, gift okt. 1861 (du har ret i, at datoen er ulæselig) med Hanne Christine Hansen Tudsborg, som er en Troels Winther-efterkommer. Han er først husmand i Nørre Sejerslev og får børnene:
Claudine Marie Olesen, f. 4/10 1862,
Dortea Marie Olesen, f. 28/2 1865, død 3/5 1865, og
Ole Teodor Olesen, f. 28/8 1866, død 10/1 1867.
Den 28/2 1868 afgår han til Ballum.
Her får han en dødfødt søn 31/3 1868.
I Mjolden Sogn bor han som indsidder i Forballum og på et tidspunkt i Mjolden Fattighus. Her får han 4 børn, hvoraf du har de 3:
Theodor Olesen, f. 25/6 1869,
Claus Hansen Olesen, f. 9/1 1871,
Hansine Kjerstine Olesen, f. 25/2 1872, død 26/12 1873, og
en dødfødt søn, f. 1/4 1876.

Jeg kender ikke den videre skæbne for de af børnene, der blev voksne, men du ved åbenbart noget om Theodor ?

Mange venlige hilsener
Svend


Efterfølgende skal jeg så bare have funder Christens forældre, men derom mere i separat efterlysning.

Mvh, Vagn