Navne på Øland, Øster Han - 1777 og 1778 - fil vedlagt

Startet af Niels J Dinnesen, 06 Apr 2011 - 13:29

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

Jeg har brug for hjælp til at dobbelttjekke navne på hovedpersonerne i vedlagte to klip fra Øland kirkebog, Han Herred, 1777 og 1778. [Øland 1649-1777, opslag 415 og Øland 1778-1814, opslag 327]

Det første klip er en dåb fra december 1777:

D. 26. Ditto. Peder ? og Hustru Ane Andersdatter af
Østerbye, deres Datter Johanne Marie døbt. Faddere:
Else Andersdatter – og Thomas ?, Anders ?-
sen, Peder Digmann, Anders Skovfoged. Intr. 25. Jan.

Det andet klip er fra 1778:
Peder ? og Ane Andersdatter trolovedes
Den ? Janv. 7 marts ægteskab. Forloverne ?
? Tomasen, Peder Digman.

Jeg mener, der er tale om samme par – men er selvfølgelig forundret over, at barnet er døbt i 1777, men ægteskabet først registreret i 1778...

På forhånd tak /Niels J.


[vedhæfting slettet af admin]

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg kan finde denne mulighed hvor barnets alder og faderens navn passer samt moderens fornavn.

I det ene tilfælde kan moderens navn måske være rettet i KB.

hjoerring, Øster Han, Øland, Østerbÿe, Gaard Mænd, 11, FT-1787, B3991
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jensen 39  Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboer 
Ane Thomasdatter 38  Gift Madmoder   
Johanne Marie 9  Ugift Börn af dette Egteskab   
Jens Pedersen 8  Ugift Börn af dette Egteskab   
Zidsel Pedersdatter 6  Ugift Börn af dette Egteskab   
Kirsten Pedersdatter 4  Ugift Börn af dette Egteskab   
Anders Pedersen 2  Ugift Börn af dette Egteskab   
Maren Nielsdatter 24  Ugift Tieneste Pige

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Niels J Dinnesen

Min ane er Johanne Marie Pedersdatter – som i 1804 bliver gift med Peder Pedersen i Øland kirke. [Øland 1778-1814, opslag 342] – og som jeg tror er den Johanne Marie, der nævnes i det første af de to klip fra Ølands kirkebog.

Jeg kender godt folketællingerne. Du nævner den fra 1787, hvor moderen står opført som Ane Thomasdatter. Den anden er fra 1801, og her er navnet Anne Andersdatter.

Hjoerring, Øster Han, Øland, Østerby, , 3, FT-1801, B8469
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jensen 55 Gift Husbonde Bonde og gårdbeboer
Anne Andersdatter 49 Gift Hans kone
Johanne Marie Pedersdatter 25 Ugift Deres barn
Jens Pedersen 24 Ugift Deres barn
Anders Pedersen 13 Ugift Deres barn

Men folketællingerne svarer ikke på mit spørgsmål. Hensigten med denne tråd er (med størst mulig sikkerhed) at få tydet navnene i de to klip fra kirkebogen, jeg har vedlagt.

Mvh/ Niels J.

Lars Bo Foller Larsen

jeg læser at han hedder Jensen

D. 26. Ditto. Peder Jensen og Hustru Ane Andersdatter af
Østerbye, deres Datter Johanne Marie døbt. Faddere:
Else Andersdatter – og Maren bisp, Anders Han[?]-
sen, Peder Digmann, Anders Skovfoged. Intr. 25. Jan.

Peder jensen og Ane Andersdatter trolovede
Den 21 Janu. 7 marti ægteskab. Forloverne Anders
? Tomasen, Peder Digman.



mvh
Lars Foller Larsen

Niels J Dinnesen

Tak til Lars for bidraget til denne tråd. Alle indicier peger mod Jensen, men jeg er glad for, du også læser det på den måde.

Tilbage er mysteriet - hvordan vielsen kan være registreret året efter dåben af parrets første barn.

Jeg håber, en kender af Ølands kirkebog i denne periode ser denne tråd og måske har et bud. For mig at se er samme kirkebog noget af en rodebutik, og det kan ikke udelukkes, at kirkebogsføreren (som i disse to klip er den samme person, men som i øvrigt skifter meget ofte i perioden, faktisk hvert andet eller tredje år) ved en fejl har indskrevet enten dåb eller vielse under det forkerte år...?

Mvh/ Niels J

Niels J Dinnesen

En lille korrektion til Lars' læsning, der står selvfølgelig:
(...) Anders Thoma-
sen (...), altså:

D. 26. Ditto. Peder Jensen og Hustru Ane Andersdatter af
Østerbye, deres Datter Johanne Marie døbt. Faddere:
Else Andersdatter – og Maren bisp, Anders Thoma-
sen, Peder Digmann, Anders Skovfoged. Intr. 25. Jan.

Lillian Larsen

Hej Niels

Velkommen som forsker i Øland kirkebog!

Jeg gør bare opmærksom på at der en lakune i vielser fra 1775-1778.
Der er jo rettet i brudens navn - denne Peder Jensen kan måske komme fra et andet sogn, der står ikke hvor de er fra.

Hilsen Lillian



Niels J Dinnesen

Hej Lillian.

Ja, Øland kirkebog er en stor udfordring, hvor oplysningerne tit er sparsomme, og der ofte er huller så store som faldgruber. Vedrørende parret i denne tråd mangler jeg stadig at løse et par mysterier, blandt andet at listen over parrets børn i folketællingerne kun i begrænset omfang matcher med dåbsoptegnelserne i kirkebogen.

Jeg er enig i, at navnet på bruden ser ud til at være rettet i kirkebogen. Det ser ud som om, kirkebogsføreren har været ved at skrive 'Thomasdatter' (ligesom der står i FT-1787, se ovenfor i denne tråd) i stedet for 'Andersdatter'. Det tilskriver jeg, at Annes far faktisk hedder Thomasen. Hans navn er Anders Thomasen, og det er ham, der optræder i begge de to optegnelser fra kirkebogen, dels som fadder ved dåben af Johanne Marie i 1777, dels som en af forloverne ved vielsen i 1778.

Anne Andersdatter er født på Øland i 1752  [Øland 1649-1777, opslag 315], og navnene på hendes forældre er Anders Thomasen f. cirka 1713 og Johanne Christensdatter f. cirka 1731. Begge personer optræder i FT-1787, hvor de bor på aftægt hos en søster til Ane Andersdatter, Zidsel Andersdatter, og hendes familie i Østerby.

Anes mand, Peder Jensen, kan eventuelt – som du siger – være tilflytter til Øland. Alternativt kan han være lig med den Peder Jensen, som bliver døbt i Øland kirke i året 1749 som søn af Jens Pedersen og Maren Pedersdatter. [Øland 1649-1777, opslag 309]

Mvh/ Niels J.