Ahrenfeldt

Startet af Anita Møller Jensen, 10 Feb 2017 - 13:45

Forrige emne - Næste emne

Anita Møller Jensen

Hej Helle

Ja desværre dukker der altid mange spørgsmål ;) Men hvis vi er heldig får vi nok med tiden svar på det meste.

Har du set denne her tråd, jeg har haft til tydning?

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,121537.0.html

God weekend :)

Mvh. Anita

Helle Nielsen

Hej Anita

Tak for henvisningen til lægdsrullen, som jeg ikke kendte.
- Det drejer sig jo om Frederik Boldevin Arenfeldt, som blev sat i pleje i forbindelse med pågribelsen af hans forældre i 1801. Han er her angivet som værende født i Horsens - hvilket formentlig skyldes, at han ikke selv kendte hans fødested.
- Som jeg tror, du allerede ved, så har vi kunnet følge ham til Bjernede sogn og derefter til Kirke Flinterup. Her står der i lægdsrullen 1821, at han flyttede til København.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17375,763162
Vi ved ikke, hvad der derefter blev af ham.


Flere af de spørgsmål, som blev stillet på Arkivet i Horsens, drejede sig om Jacob Frederik Arenfeldts forbindelse til de adelige Arenfeldtere i Danmark.
- I mit indlæg om JFAs livsforløb kom jeg ikke ind på hans anerække, idet jeg ikke synes, jeg har tilstrækkelig viden om dette emne. Jeg håbede, at henvisningerne til debatten på Anbytarforum ville få interesserede til selv at se nærmere på det.

Jacob Frederik Arenfeldt var egentlig slet ikke en Arenfeldt - men en: Armfelt/Armfeldt (Stavet med m).
Der er tale om 2 helt forskellige adelige slægter.
Ifølge Bergstrand forklarede han ved retssagen i 1776, at ham stammede fra den adelige familie Armfeldt, men på grund af en forkert udtale eller brug af navnet blev han kaldt Arenfeldt (Kan være det er blevet skrevet i et rejsepas eller lignende).

På Anbytarforum har man fastslået, at hans far Jacob Frederik Armfeldt havde adelige privilegier. Da Jacob Frederik Arenfeldt selv stod for retten ved Norrköpings Kämnersrät 1768, påstod han, at han ligeledes havde ret til at blive behandlet som en adelig, og derfor ikke kunne dømmes ved denne jurisdiktion. Men det blev afvist af retten som værende usandt. Der blev desværre ikke angivet nogen begrundelse.
Jeg har en mistanke om, at hans forældre ikke var ægteviede, og at det var årsagen. Men det er svært at sige med sikkerhed.
(Bergstrand troede forøvrigt, at denne sag fandt sted i omkring 1756, men referatet, som jeg har angivet et link til, viser med sikkerhed, at året var 1768).

Hans far Jacob Frederik Armfeldt har ikke figureret på Armfeldt-slægtens officielle stamtavle. På Anbytarforum diskuterede man sig frem til, at det kunne skyldes, han tilhørte en specifik familie i slægten, som boede i Finland, men hvis medlemmer der ikke findes så meget dokumentation om på grund af det kaos, som opstod som følge af den svensk/russiske krig.
Så vidt jeg kan forstå, mente de, at Jacob Frederik Armfeldts mor var Anna Margareta Finckenberg, som omkom oppe i det nordlige Sverige under en flugt. Og at hans far var ritmesteren Frederik Armfelt, som endte med at være så fattig, at han gik omkring og tiggede.
- Se bl.a. Anders Bergs indlæg (Svar 2):
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=129145.0
Dette emne er på flere måder meget spændende. Men som sagt har jeg ingen forudsætninger for at kunne vurdere, om de på Anbytarforum har ret i deres formodninger om slægtens sammensætning (Tror Eva Morfiadakis vil være meget bedre til at hitte rede i det).
Prøv selv at læse de forskellige deltageres indlæg. Det er desuden relativt nemt at finde tekster på nettet om denne krig.

Jacob Frederik Arenfeldt havde dog tilsyneladende ikke noget imod navneforvekslingen. Jeg ved ikke hvorfor.
Men når alt kommer til alt, så var navnet Arenfeldt i Danmark synonymt med, at man tilhørte en fornem adelig slægt, medens det formentlig var de færreste, som vidste noget om Armfeldt-slægten.
- At det var vigtigt for Jacob Frederik at indikere, at han tilhørte en adelig slægt, mener jeg, at han selv understregende i forhøret ved retssagen i 1801, idet han påstod, at hans far havde haft rang af major, selv om han i realiteten kun havde været en underofficer.

Men det er da en lidt pudsig tanke ;D, som blev luftet på arkivet i Horsens; at de ægte Arenfeldtere kan have fået jorden til at brænde under de uægte.
I så fald var det nok ikke fordi JFA forsøgte at mænge sig med dem, men fordi det irriterede dem, at en rejsende familie af tvivlsom herkomst og næringsvej, som  talte rotvælsk og blandede sig med natmandsfolk, glarmesterfolk og andre suspekte personer, brugte deres fornemme navn. Måske? ;)

Hilsen
Helle

Anita Møller Jensen

Hej Helle

Spændende teorier der er på Forum i Sverige og nogle kommer da med nogle beviser. Men der er mange uopklaret faktaer i Sverige om slægten Armfeldt. Hvor meget har i tjekket i Viborg domsbøger, politi ovs...? Jeg tænker da at det kunne være værd at man skulle forbi Viborg og tjekke om der navn dukker op.

Mvh. Anita

Helle Nielsen

Hej Anita

Vi har ikke kendskab til, at familien har været involveret i nogen retssager eller andet i Jylland.
Så bortset fra teksterne fra kirkebøgerne stammer alle vores oplysninger og dokumentation om familiens liv i Danmark fra diverse protokoller fra øerne.
- Jeg har selvfølgelig tjekket protokollen fra Viborg tugthus. Der har ingen af familiemedlemmerne være indsat. (Kan dog ikke være helt sikker mht Anne Marie Hansdatter i perioden før c1781).
- Der er dog stor sandsynlighed for, der et eller flere steder findes et eller andet fra deres rejser i Jylland. Men her er vi vist ude i noget med en meget lille nål i en kæmpe stor høstak.

Hilsen
Helle

Anita Møller Jensen

Halløjsa :)

Et skud fra hoften: kunne den her Marie som døde den 31. aug være Anne Maries datter. Alderen ville passe meget godt. Jeg kan ikke finde noget ellers på hende.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=205774&side=304

Anita

Anita Møller Jensen

eller https://www.danishfamilysearch.dk/cid1381974

Jessine Krusberg er den eneste på hospitalet der har den rigtig alder

Helle Nielsen

Hej Anita

Jeg synes, Marie Arentsdatter, som døde i 1805, er et ganske godt bud.
Vi får se, om der måske kan dukke en af- eller bekræftelse op på et eller andet tidspunkt.

Hilsen
Helle