Mette Cathrine Filschau (Filskov)

Startet af Anne-Mette Filskov Snider, 05 Apr 2011 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Anne-Mette Filskov Snider

Er der nogen, der har et foreslag til at jeg kan komme videre. Mette Catherine og hendes 2 uægte sønner Jens Peter Filskov og Carl Martin Filskov forsvinder fra Burkal, Slogs Herred efter Carl Martins konfirmation i 1876. Jeg har kigget efter bryllupper i alle kirkebøger i Slogs, og lidt i Tønder Herred. Jeg håber en af jer har en god ide til at finde dem.

Tak.
Anne

Hans Poulsen

#1

Hej Anne-Mette

"..Jeg håber en af jer har en god ide til at finde dem..".

Måske gemmer Mette Catherine sig bag et patronym i kilderne - er du stødt på det nogen steder?

De to uægteskabelige sønner ville du, hvis de havde boet NORD for Kongeaaen, sandsynligvis kunne have fundet i lægdsrullen, men SYD for tør jeg på det tidspunkt ikke have nogen mening om dem.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Poul H. Jensen

Mette.

Landsarkivet i Åbenrå har alfabetiske lister, som svarer til de danske lægdsruller.
Har set i emigrantarkivet for Slesvig og Holsten:
www.rootdigger.de.
Der er kun en Filschau, hun hedder Lise.
Prøv hjælp til opslag.
Med venlig hilsen
Poul Henning Jensen

Anne-Mette Filskov Snider

Tak begge to for jeres forslag. Jeg er stødt på Lise, men hun passer ikke ind i det jeg har, men jeg har på fornemmelsen at der er en anden linie af Filskov. Problemet er bare, at jeg er kørt fast i oversættelsen af Mettes oldefar, og ingen i tydning har turde give et bud på det, så jeg står stille i øjeblikket. Et andet problem er, at jeg bor i U.S.A, så jeg er afhængig af, hvad jeg kan finde on-line.
Er meget glad for, at I ville prøve at hjælpe. :)
Anne

Hans Poulsen



Hej Anne-Mette

Du véd det helt givet på forhånd, men nu skriver jeg det alligevel:

I Vejle amt, Nørvang herred ligger et sogn, Filskov sogn, og det stednavn kan godt til forskellige tider have affødt et *soldater-efternavn*, således at slægter, der stammer fra samme egn hedder det samme uden at være i familie på nogen måde.

Det er ikke ret mange *Filskov'er* i FamilySearch. men jeg tror, at du står dig ved at grave i samtlige navne, indtil du kommer til et patronym:

Results for:  Filskov 

Find more records by searching on the
updated FamilySearch site. Click here...

[refine search] [Print] 
  , Denmark
Exact Spelling: Off   
  Matches: All Sources - 9
International Genealogical Index - Denmark

1. Agnes Johanne Filskov - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Birth: 08 DEC 1891

2. Agnes Johanne Filskov - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 24 JAN 1892 Farup, Ribe, Denmark

3. CARL MARTIN FILSKOV - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 12 JUL 1860

4. CARL MARTIN FILSKOV - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 05 AUG 1860 Burkal, Tonder, Denmark

5. METTE CATHRINE FILSKOV - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 25 APR 1857 Burkal, Tonder, Denmark

6. Mikkel Anderson Filskov - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 12 JUL 1801 Of, Filskov, Vejle, Denmark

7. Mikkel Andersen Filskov - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 12 JUL 1801 Of Filskov-South Omme, , Vejle, Denmark

8. Mikkel Andersen Filskov - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 12 JUL 1801 Filskov, Vejle, Denmark

9. MIKKEL FILSKOV - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 18 MAR 1798 Sonder Omme, Vejle, Denmark

=====

"..ingen i tydning har turde give et bud..". Prøv igen - alle de skrappe tydere har muligvis været bortrejst på samme tid, men er tilbage.

Lok med en god overskrift, der fænger!

=====

Det er god tone at acceptere hinandens sprogbrug, men nu angriber jeg din:

"..Et andet problem er, at jeg bor i U.S.A...".

Det er overhovedet ikke et problem! Jeg har prøvet det selv. I flere år - og gudskelov kommer jeg temmelig tit tilbage.

Venlig hilsen
Hans




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Knud Madsen

Den 9.5.1867 blev købmand Johannes Filschou, født i Ensted [formentlig Lundtoft, Åbenrå] 6.6.1832 gift i Møgeltønder kirke med Agathe Margrethe Jensen. De fik en søn Lorens Filskov, som overtog faderens forretning. En anden søn er muligvis Tycho Filskov, som var avisredaktør i Tønder.

Familie? Burkal ligger ikke langt fra Tønder / Møgeltønder.

V.h. Knud Madsen

Regelsen

Hej

Det er vel:

Jens Peter Filskov, * 29.12.1856 i Burkal, død 17.06.1938 i Egernførde, søn af Mette
Venlig hilsen
regelsen

Anne-Mette Filskov Snider

Hej alle tre.
Undskyld mit svar er lidt sent for jer, men jeg er lige kommet hjem fra arbejde og så alle jeres svar.
Regelsen: Ja, det er min Jens Peter Filskov. Hvordan fandt du ham? Jeg formoder, at det er, hvad der i dag er kaldt Eckenførde og ligger i Tyskland. Jeg troede ikke, at de havde kirkebøger på internettet, da jeg har gjort nogle undersøgelser på min mands stamtræ. Du har vel ikke Martin og Mette også? ;)
Knud: Jo, det er min familie. Tycho Thorvald tog til New Jersey efter sin uddannelse som ingenør (måske stavet forkert, har lidt svært ved dansk ind imellem), og jeg har kontakt til den ene side af hans efterkommere, Johannes Alfred var bank direktør, Lorens Christian var købmand og skrev en bog, jeg mener den hed: Lunets sønner. Kanoneer Filskovs oplevelser. Jeg har et copi et eller andet sted her.
Johannes var præst. Aksel var båd ingenør og Thygo Christian var redaktør i Flensborg. Hele familien Filskov/Filschau har indtil videre i mine undersøgelser opholdt sig i Ravsted, Burkal og Møgeltønder.
Hans: Tak for dine oplysninger. Ja, jeg ved at der er et Filskov i nærheden af Vejle, men jeg har ikke været i stand til at sætte familien i nærheden. Jens Petersen (den jeg ikke kan tyde, og som jeg efter dit råd vil prøve igen) døde Jan.30, 1787 i Ravsted uden Filschau efter hans navn. 2 af hans børn har jeg fundet under dåb med navnet Filschau og 2 kan jeg ikke finde under dåb, men har fundet ved død med navnet Filschau. Navnet skifter til Filskov ca. 1850. Min far fortalte, at det skiftede p.g.a problemerne med grænsestriden med Tyskland, hvilket kan være sandt, da Filschau lyder tysk, men hvem ved om det kun er en skrøne. De første 5 du nævner fra familysearch er i mit stamtræ, og jeg har også prøvet Filschau, som gav mig noget at gå efter, men jeg fandt ud af, at ikke alt passede efter at have gået igennem kirkebøgerne, men det gav mig en ledetråd, hvilket er det bedste.
Tak igen. Jeg er glad for hjælpen. :)

Regelsen

Hej Anne-Mette

J.P.F.,* 29.12.1856 i Burkal, søn af Metta Cathrine Filskov, * 27.04.1832 & købmand Lorends Petersen i Flensborg; ~19.06.1885 med Laura Luise Jensen, * i Slesvig 27.05.1860, død 08.07.1935. Tønder sem. 1879, præp. i Rens 1874, 2. læ. i Møgeltønder 1879-80, i Åbenrå 1880-85, læ. ved præparandskolen i Åbenrå 1885-94, seminarielæ. i Egernførde 1894- 01.04.1922, pens.
Henvisninger: Gramm: Das kgl. ev. Lehrersem. in Eckernførde 1908 s. 65.
Kilde: L.S.Ravn, Lærerne i Nordslesvig ca. 1814-1920.

NB. Datteren, Kæthe Christine Regine, * 15.03.1886 i Åbenrå, uddannet på gymnastikskolen
i Berlin 1905, konst. ved pigemellemsk. i Sønderborg som gymnastiklæ. 01.09-01.12.1911,
men fik ikke fast ansættelse.

Så var der også Tyge Thomas Filskov, * 03.04.1805 i Rabsted !
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Diverse Filskov:

Blå Bog feks. 1948,
J. Filskov, * 06.11.1880............ også anført i "Bogen om Københavnerne 1936-37"
Tycho Filskov, * 23.05. 1885.

Lærerstanden i Sydslesvig indtil 1864, af Børge L. Barløse:
Christian Jessen Filskov, * i Jyndevad 17.02.1844............

Tønder seminarie-stat 1788-1963: Tyge Thomas Filskov, * 03.04.1805 i Ravsted sogn...........
Så er der en henvisning til Johs. Jensen Filschou (Filskov) 1794, men data?

Dansk Købmandstand 1955:
Ove Filskov, * 12.07.1909 i Møgeltønder, søn af Lorens Filskov...............

Dansk Skolestat1934:
Tycho Bent Filskov, * 05.08.1887 i Farup v. Ribe, søn af lærer Christian Filskov...........

Oluf Christian Filskov, * 08.05.1894, 01.04.1919 fast ansat Raadmandsgades skole Kbh.

(Johannes Filschau, * Fauderup, Ksp. Rapstedt, 09.08.1773 (Fielschou), V. Kætner  Jens Petersen F.
(Tod nicht ermittelt), theol. Kiel 03.05.1802, theol. examen Gottorf 1805, død i Flensburg 30.04.1815)
Kilde: Matrikel der Schleswigschen studenten 1517-1864
l
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Ingeniør Kay Clement Filskov, * 06.05.1916 i Coburg, søn af redaktør Tycho F; ............
Venlig hilsen
regelsen

Anne-Mette Filskov Snider

Hej Regelsen.

Tak for alle de gode oplysninger. Der er flere lærer i familien end jeg vidste. Christian Jessen Filskov er min oldefar og Tycho Bent Filskov min bedstefar, og min far var også lærer, men fik ikke uddannelsen i Tønder.
Du gav mig også svar på, hvad der skete med Johannes Filschau (1773), da der kun stod ugift i kirkebogen ved farens død.
Den eneste jeg ikke kender er Oluf Christian Filskov, så nu har jeg endnu en gåde at gå efter. Man får svar på noget, men så dukker der flere spørgsmål op, og det er nok det, der gør at jeg er bidt af at finde ud af, hvad familiens historie er.
Hvis du finde flere ting om Filskov, vil jeg være glad for at høre om dem.
Tak for den fantastiske hjælp.
Anne

Regelsen

Hej Anne

.... betyder at der er mere data!

Under Kbh.`s skolevæsen:
N.N. Filskov, * 28.01.1866, ansat 16.08.1895, fast ansat 01.01.1900, højeste løntrin på 3.600 i 1919, timetal = 36, Skole = Brønshøj
Venlig hilsen
regelsen

Jan Filskov Michelsen

Hej.

Det ser ud til at vi har fælles tipoldefar: Thycho Thomæus Filskov.
Jeg har rimelig styr på familien, og jeg mener, at der er unøjagtigheder i enkelte af ovenstående svar.

Jeg ved ikke om jeg skal skrive her, eller direkte?

Hilsen
Jan Filskov Michelsen

Alice Oppenheim

#14
Hej,

Jeg kan ikke se af ovennævnte, om METTEs ægteskab er gennemgået? Og hvordan det hænger sammen med, at hun får en "uægte" søn i 1860. Men hun er måske "fraskilt"?

Hans skrev: 5. METTE CATHRINE FILSKOV - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 25 APR 1857 Burkal, Tonder, Denmark

Den oplysning svarer til Burkal KB 1826-1863; opslag 44 øverst.

METTE gifter sig med NICOLAJ LORENDSEN. Parrets forældre oplyses — hvis det har interesse?

Jan Filskov Michelsen

Hej.

Mette Cathrine Filschau er måske en faster til Christian Jessen Filskov.
Jeg har også haft svært ved at finde noget om hende, men jeg ved, at hun ikke "direkte" er familie.
Christian J. F. 's far  hedder Thygo Thomæus F.. Bedstefaderen hedder Jens Jensen F. Oldefaderen Jens Petersen F.