Hummelbækk

Startet af Dag Lundqvist, 05 Feb 2017 - 13:00

Forrige emne - Næste emne

Dag Lundqvist

Hej,

Jag söker information om en kvinna som skulle vara född i Købehavn 20 Aug 1760. Hun hette "REBECKA CHARLOTTE HUMMELBÆKK" Enlig osäker information ska hun ha ingått i tjänstestaben till Viceguvernøren i Norge (Dette borde ha varit Karl af Hessen). Hun gifte sig i Oslo 23 Dec 1788 med en fransman som hette Charles Louis Frederique Vegult" Hun avled i stockhom 21 Juni 1837. I 1782 ska hun ha fått barn med en annan, gift fransman vid namn "Louis Robinot" Han var värdshusvär och aktiv Bonapartist mot slutet av sitt.

Jag bara undrade om någon känner igjen familjenavnet och om noen hørt om denna kvinna?

MVH

Dag Lundqvist
Oslo

Eva Morfiadakis



En Anna Brigitta Hummelbäck dog i Klara, Stockholm,  12/10 1783.

I vilket församling dog R C?

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

#2
Jag vet ikke vilken forsamling i København hun føddes i. Allt som står i de Svenska och Norska kyrkböckerna är "København" og ett dato. Jag har hørt om byn Hummelbækk men jag har aldrig varit i kontakt med ett sådant familjenamn. Det var därför jag trodde att någon här hørt om en sådan familj. Den församling hon dog i i Sverige var Hedvig Eleonora.

Jag kände ikke til Anna Birgitta. Kanske noe jeg må titte närmare på. Kan ikke varit mange som hette så i Stockholm


Eva Morfiadakis



Humlebaek heter byn mellan Köpenhamn och Helsingör.


Vilken sogn i Stockholm dog hon i? Jag har försökt finna ett "skifte" efter henne i Stockholm. Hon finns inte i mantalslängden för 1835.

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

#4
Hej og takk før att du vill hjälpa.

Hun dog i Hedvig Eleonora (Kvarteret Sjøkalfven) der hun bodde med sin datter Louise Marie. Också hennes barnbarn (med familje navnet Maklin) bodde der under lang tid. Hun dog i 1833 så hun finns ikke i mantalsländerna. Jag fann henne i dødboken og husførhørslängderna. Skrev feil dødsår i posten ovan.

Eva Morfiadakis

http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M3511011195_150dpi.pdf

Dottern Louise Maklin f. Wegult är f. 11 dec. 1782, dvs långt innan modern gifte sig med fransmannen.

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

#6
Japp. Dette er min anmoder. Hun er datter til RC og Louis Robinot (Bonapartisten). RC gifte sig senere med Louis Vegult i Oslo (1788). Hun fikk en datter med honom men hun døde som spädbarn. Louis Vegult døde i Vasa, Finland i 1803. RC bodde då samman med Louise Marie og Vegults datter i sitt første äktenskap Marie Josephine, i Askersund. Marie Josephine blev förestandarinna før Askersunds Flickskola mellan 1818 og 1827 når hun gifte sig med en präst (Johan Nystrand i Råby-Rönö)

Louise Marie tog navnet Vegult etter sin styvfar.

Eva Morfiadakis

#7
Södertälje kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/1572/C I/3 (1805-1837), bildid: C0048973_00018

Dottern Sofia Magdalena är f. 26/3 1808 i Södertälje. Fadern är Herr Controlleuren Gustaf Marklin och Louise ..?nette Wegult.

Bl.a. pastorskan Marklin är fadder. Jag tror att familjen bor hos Herr Komministern N F Holmstelte.

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

Ja henne känner jag till. Hon gifte sig senare med en präst i Leksand og flyttade dit. Hun fick aldrig några barn. Hun er den yngsta datteren till Louise Marie Vegult og Gustaf Maklin. De andra hette Lovisa Amaila (anmoder till mig) Charlotta Kristina (Ogift) og Augusta. Den sisnämnda gifte sig med timmerhandlaren Kuhlman från Norrköping og fick ett barn som er anfadern till den franska grenen av min släkt.

Jag blev väldigt nyfiken på den Anna Birgitta Hummelbekk du fann. I tid ligger det nära till hands att tro att hun kan var RC moder. Jeg må titta närmare på dette.

Eva Morfiadakis

Prästen i Södertälje skriver Marklin.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Hon var 34 år. Husförhörslängderna i Klara börjar först 1787.

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

Ok. Ikke mode alltså men muligens en annan släktning...? Jag har ikke støtt på det etternavnet förut. När det gäller Maklin så har jag sett massor av felstavningar på namnet i kyrkböckerna. Det riktiga namnet er MAKLIN och är en prästsläkt som från början kallade sig "Mochlinius". De var fra Möklinta i Västmanland.

Bente Aaris

Hei,

En Anne Kirstine Hummelbech (=Hummelbæk) får en søn:

Name   Niels Gundersen
Gender   Male
Christening Date   30 Nov 1757
Christening Place   NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name   Andreas Nicilaj Lund
Mother's Name   Anna Kirstine Hummelbech

Han må være opkaldt efter sin farfar.
Øltapper Niels Gundersen Lund (døde 1754) og sønnen Student Andreas Nicolai er omtalt her, vdr. dette hus:

http://amaliegade13b.dk/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/Et-hus-i-Amaliegade-af-Allan-T%C3%B8nnesen.pdf

I dette hus er også nævnt en beboer Peder Andersen Hummelbech, han var også med i dåben til Niels Gundersen!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156081#156081,26129407

Der står det er uvist hvor Andreas Nicolai Lund forsvinder hen efter han måtte sælge sin ejendom, og faderen (øltapperen) skulle være fra enten Skåne eller Norge!

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Dag Lundqvist

Oj... Tusen hjärtligt takk før dette. Nå har jeg noe att gå videre med. Jag tänkte aldrig på den stavningen av navnet. dette kan vel mye vel vara rett familj.

MVH

Dag

Eva Morfiadakis

Askersunds stadsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10032/A I/7 (1816-1825), bildid: C0000093_00237

Jag har följt Lovisa Josephine Marie Wegult f. 1788 i Christiania. Senare lägger man till att hon är född i december.

Hon kommer till Askersund för att gifta sig med Johan Nystrand. Hon kommer 1823 från ?, och sen är det en ort jag inte kan läsa pga av att prästen strukit över ordet. Kilinfru ser det ut som.

1828 flyttar paret till Runtuna där Johan Nystrand fått en prästtjänst.

Jag kan inte se att styvmodern finns där. RCH fick en dotter 1 sep. 1789 i Uddevalla med Ludwig Fredric Wegult. Tyvärr saknas husförhör för den tiden.

I födelseboken skrivs hennes namn som Hummelbeck.

Eva M
Eva M

Bente Aaris

Norway Baptisms
Name   Lovise Marie Josephine Louisdatter
Gender   Female
Christening Date   10 Jun 1788
Christening Place   Oslo, Oslo, Norway
Father's Name   Louis Fridrik Vigeuil
Mother's Name   Marie Lovise Dumont
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Eva Morfiadakis

#16
Hedvig Eleonora kyrkoarkiv, Inflyttningslängder, förteckningar och diarier över inkomna personakter, SE/SSA/0006/B I a/3 (1822-1824), bildid: C0054226_00093

RCV födelseuppgift får kanske tas med en nypa salt. Vid inflyttningen i Hedvig Eleonora står det född 1760 enligt uppgift. Troligtvis är det hennes egen uppgift.

Jag såg sen i Askersund att RCV och styvdottern kom 1818 från Nyköping och att styvdottern flyttades upp på samma sida 1823 när hon gifte sig med Nystrand.

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

Eva,

Takk før all hjälp. De flesta uppgifter om RC finns faktiskt I St.Laurentii kyrkoarkiv der man ser att hun bodde både med sin datter og styvdatter frem til 1804. Det var her hennes datter gifte sig med Maklin og her er också navnet på datterens far uppgett. Vad jeg ikke kan få frem er når de kom till St.Laurentii. Hun star ikke I flyttlängderna. Vi vet att hun befann seg sammen med Herr Vegult I Uddevalla når datteren Lovisa Fredrica föddes (hun døde 3 uker senere). Men som du sier: husførhørslengderne I uddevalla saknas. Alltså: Hun var I Uddevalla 1789 og dyker opp I St.Laurentii i 1798. Var fanns hun däremellan? Familjelegenden sager bara "Goteborg" men ingen forsamling!

Herr Vegult døde 1803 I Vasa men han fanns aldrig inskriven sammen med familjen I Söderköping. Både hans datter og styvdatteren star der samman med RC men ikke han.

Liten korrektion: Josephine flyttade ikke till askersund før att gifta seg. Hun fick tjänst som föreståndarinna før Askersunds Flickskola. det var der hun treffade nystrand. de gifte sig 1823.

Skulle tro att uppgiften att Josephine skulle vara fødd I December er feilaktig. Hun blev fødd I Juni 1788. Hennes mor døde I samband med fødseln.

Herr Vegult er I sig själv en intressant man. Det cirkulerar en hel del familjelegender runt honom men ikke noe jeg kunnat få bekräftat. Han var fäkt- och språklärare på Krigsskolan I Oslo fra 1787 frem till utbrottet av "Lingon-Kriget" mellan Sverige & Norge. Hans franska frun (Josephines mor) dog I Oslo I Juni 1788 och I December samma år gifte han om sig med RCH. Jag skrev I min førsta post att hun jobbade før viceguvernøren av Norge og detta kan faktiskt stämma. Analerna från Norska Krigsskola beskriver I detalj Karl af Hessens besök I Oslo 1788. I krigsskolans rullar star han för övrigt som "WUGULT".

Faktiskt så är det så att hela mitt intresse för släktforskning startade med denna familj og jeg hållit på i manga år med att finna ut alla detaljerna om dem. Men följande frågor har aldrig fått svar:

1) Vem var egentligen RCH? Var kom hun fra og fra vilken familj?
2) Var befann de sig mellan 1789 og 1798?
3) vem var egentligen Vegult? Legenden sier att han "kidnappade" en adelsdam og flydde med henne til Norge. Men... noen Vegult har ikke funnits i Frankrike og det navn som uppgivits på adelsdamen er "Fernanda Louisa de la Rochefoucauld" men noen såda person har aldrig existert (har varit i kontakt med familjen) Vegult ska ha varit aktiv frimurare i Sverige men han existerar ikke i deras arkiv.

Tusen takk igen før att du førsøker hjälpa mig. Detta er litt av ett familjemysterium men jeg ger mig ikke!!

Dag Lundqvist

Bente,

takk før informationen!

var kommer egentligen dessa uppgifter fra? Det var ikke ny fye før mig før de finns i Garnisonsførsamlingen kirkebøker men jeg reagerar på att hun star som "Louisdatter". detta stod ikke i kirkeboken så har du en annan kilde som jeg misset? Datot er ikke heller detsamma. Mitt dopdatum er "Juni 1788"

Så vilken er din kilde?

MVH

Dag

Eva Morfiadakis



En gissning är att det är från Familysearch. De registrerar skandinaviska hej vilt. Det vet inte alltid hur namnsystemet fungerade.

Har sett t ex Karl Oskarsdotter. Fadern hette Carl Oskar. Dottern skulle ju bara heta Carlsdotter. Det är första namnet som bildar patronym.

Normalt i Sverige brukade barn inte få något efternamn i födelseboken. Barnet fick inte efternamn förrän det flyttade från hemmet.

Om barnets far hade ett annat efternamn än ett patronym fick barnet ofta det namnet.

Jag fann det sen att dottern inte kom till Askersund för att gifta sig. Såg det längre ner på sidan på No. 60. Ibland strök prästen över så kraftigt så att man inte kunde se vad som står under.

Vergult var han kanske i svensk tjänst i armén att det var därför han var i Finland? RCV står som stallmästareänka i Stockholm?


Jag läste i Post- och inrikestidningen att din anmoder annonserade efter elever till sin "franska skola" i Nordanskog 1804. Hon skrev att hon hade talat franska dagligen sedan hon var barn. Det känns ju som hon levt samman med sin franske styvfar. RCH bör också hon ha kunnat franska? Lite utbildning i bagaget?

Vergult/Wergult känns inte omedelbart så franskt. Kanske kan han finnas i något svenskt värvat regemente? I Svea Livgarde kanske?

Eva M
Eva M

Dag Lundqvist

#20
Ja den Nordanskog referensen känner jag till men det kan ikke ha varit särskilt länge de drev den skolan. Louise Maries äldsta dotter Charlotta Kristina föddes I Stockholm redan 1805 og då bode familjen där.

En liten intressant detalj är att när RCH och hennes styvdotter Josephine bodde I Askersund hyrde de sin bostad av läkaren Sven Håkan Bring. Han var far till Ebbe Gustaf Bring (Biskop). Det sags att när kung Karl XIV Johan besökte Askersund så tilltalade Ebbe Gustaf honom på franska. Det visade sig att Josephine också undervisade honom I Franska och inte bara eleverna på flickskolan (kanske en del av hyresavtalet!!!)

Jag tvivlar starkt på att Louis Vegult var engagert I Svenska Aren. I hans dödsannons star det "Löjtnant I Fransk Tjänst). Enligt gamla familjebrev så var han I Vasa för att öppna en Fäktskola.

En anna lite detalj er att det I mine gamla familjebrev också star att familjen bodde I Nyköping der Vegult var fäkt och gymnastiklärare. Jag har funnit att RCH flyttade till Nyköping I 1809 og bodde der frem till flytten till Askersund. men Herr Vegult kan ikke ha varit med der eftersom han dog I 1803. Spørsmålet er om de kan ha bott I Nyköping vid 2 tidspunkter og førsta gangen var just de försvunna åren innen de dök upp I Söderköping?Men jeg har ikke klart att finne noen slike uppgifter.

MVH

Dag

Eva Morfiadakis



Jag ser dem flytta från Nyköping 1818 enl. utflyttningslängden men kan inte finna dem i husförhören. Jag tolkar de bor i Nicolai församling men undrar om det inte är i Västra att W 15 betyder Västra. Jag kan inte finna dem i mantalslängden heller.

I överklassen talades det ju franska, även till vardags, och Karl XIV Johan ska aldrig ha lärt sig svenska.

Jag gissade bara att maken var i den svenska armén. RCH måste ha haft någon pension. Dottern som var änka fick inte pension beviljad förrän 1839. De har väl försörjt sig genom att hyra ut ett rum och gett lektioner i franska.

Jag lämnar det nu. Jag kommer inte vidare. Har bara vänt på redan vända stenar känns det. Hittar ingen ovänd sten.

Lycka till med anmodern.

eva M
Eva M

Dag Lundqvist

Tusen tack för hjälpen.

MVH

Dag

Bente Aaris

Vdr. dåpen til Lovise Marie Josephine kan du se den i kirkebogen her:

https://media.digitalarkivet.no/kb20061107020243

Her står det hun blev døbt i hjemmet 10.juni 1788 men den er først indført i kirkebogen i August (er usikker på dato kanskje der står 8. august), forældrene er katolske!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Dag Lundqvist

Tusen takk.

/dag