LØST TAK: Præstø, Møn, Stege

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 22 Okt 2010 - 08:53

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Leder efter hvornår Peder Grothe og hans hustru afgik ved døden.

Tror jeg fandt dem her, hvis nogen har tid til at tyde disse 2 opslag for mig

KB 1764-1815, opslag 46, nr. 7 den 24/1 1791 og hans enke opslag 59, nr.89 24/11 1799

Karen Riberholdt

#1
Hej Jamie

Opslag 46-7  drejer sig desværre ikke om Peder Grothe, der står:
d 24de Loed Peder Biørn i Stege sin Kones Liig Begrave. Gammel 91 Aar.

Opslag 59-89:
d 24de Blev Peder Grotes Enkes Liig begravet i de Fattiges Jord.
Ovenover begravet er tilføjet:  i Tiørne.. - kan være en forkortelse for Tjørnemarke el. lign.
Gammel 70 Aar.

Venlig hilsen Karen

Jamie Jeanett Jaconelli

#2
Tak skal du have Karen, men jeg har skrevet forkert for manden  :'(

Det er KB 1764-1815, opslag 44, nr. 1 (14.12.1789), kan nemlig se det meste af hans navn og så noget ulæseligt efter, håber at nogen kan se dette.

(opslag 46,7 drejer sig om en helt anden KB)

Karen Riberholdt

På opslag 44, d. 14. december 1789 står der:
d. 24de blev Peder Pedersens Enkes Liig af Steege Begraven i de Fattiges Jord. Gl 96 Aar.

- så detvar jo ikke 'din' Peder.

MVH Karen

Jamie Jeanett Jaconelli

Tak Karen.

Nej det var det ikke. Har efterfølgende fundet enken i ft1787. Så han er død før 1787. Må finde en anden comp før jeg checker den kb igennem igen fra 1766-1787. Er flere steder hvor det er meget gnidret. Kan ikke se hvorfor han ikke skulle være opført som død i den kb

Karen Riberholdt

#5
Hej igen Jamie.

Jeg tror, jeg har fundet ham, -"Grothes" er  ganske vist ret utydeligt, men jeg er næsten sikker.

Det er samme KB, opslag 37, øverst på venstre side.
1784 d. 7de April blev Peder Groths Liig af Tiørne .* begraven. Gammel 82 (el. 83).

D.v.s han er født ca 1701.  Og hvis du ikke allerede har fundet ham, finder du ham født i Steges KB, 1691-1731, opslag 84 i 1702.   - så det passer jo meget godt ...

Nu kan du jo se på det, og evt finde et skifte, så du bliver helt sikker.

*) Jeg tror, at tegnet som ligner et 'h', efter Tiørne, er tegnet for Mark (pengene), så de bor altså i Tjørnemarke. Det er ikke ualmimdeligt, at bruge dette tegn, som en forkortelse.

Venlig hilsen Karen

Jamie Jeanett Jaconelli

Ja der er vist ingen tvivl. Den er god nok. Tak skal du have.

Karen Riberholdt

Har du hans søskendes fødsel?, - for ellers så jeg nogle af dem ...
Hilsen Karen

Jamie Jeanett Jaconelli

Han har en bror som hedder Matthias (dog ikke fundet hans fødsel) og en bror som hedder Hans født 2/6- 1709. Har ikke ledt så meget efter dem endnu. Faldt bare over Peders fødsel mens jeg ledte efter en vielse.

Karen Riberholdt

Så kan du få opslagene her.
Forældrene er Peder Jørgensen Grothe/Grote og Lene Pedersdatter.
KB Stege sogn, 1691-1731.
1699. Mette, opslag 64
1700, Karen, opslag 76
1702, Peder, opslag 84
1703, Rasmus, opslag 96
1706, Frands, opslag 123
1709, Hans, opslag 154
- der kan let være adskillige flere. Jeg har ikke set en Mathias.

Hilsen Karen

Jamie Jeanett Jaconelli

1000 Tak Karen! Well har bare en Mathias Grote som fadder til een af Peder Grothes børn. I denne familie var alle søskende stort set fadder til  hinandens børn. Første barn er Mette, medmindre de har fået uægte børn. Og det tror jeg ikke de har fået. (well næsten ikke uægte - de blev gift i 1699)  ;D

Men 1000 tak for din tid. Kan faktisk godt lide Stege sogn. Er stort, men overskueligt  :)