Ny i slægtsforskning - kildehenvisning

Startet af Jan Frandsen, 18 Sep 2010 - 10:31

Forrige emne - Næste emne

Jan Frandsen

Hej

Ja, ny er jeg ikke helt. Man skal nok nærmere betegner mig som én, der skal til at starte igen. Jeg har tidligere siddet på landsarkivet og rodet med støvede kirkebøger. Men der løbet lidt vand i åen siden sidst, og nu kan man sidde hjemme og rode med slægtsforskningen via tastatur og skærm.

Da jeg sad på landsarkivet, havde jeg den rigtig fornemme mulighed for at notere kildehenvisning til de informationer jeg fandt (som f.eks. kirkebogsnummer, side, og nummer på siden) for de eventuelle efterkommere, der fik lyst til at finde oplysningerne igen.

Spørgsmålet er så: Når jeg sidder og kigger på en kirkebog på arkivalieronline.dk, har jeg så mulighed for at finde kirkebogsnummer?
(Lige så meget for at videreføre mit tidligere arbejde, hvor jeg netop har noteret kildehenvisninger ned)

Eller gør folk noget helt andet, som f.eks. at gemme kirkebogssiden på harddisken til evt. publicering af de fundne oplysninger på en hjemmeside? Og dermed bruger den gemte kirkebogsside som "kildehenvisning".

Leif Bærtelsen

Du skal i princippet gøre som du har gjort før. Noter kildens navn og henvisning til hvor i kilden du har fundet kildeteksten.

På ArkivalierOnline vælger du jo en bog i listen. Noter Amt, herred og sogn og perioden. Om det er på AO eller arkivet  du har set det er sådan set ligegyldigt, når blot man ved hvilken bog der er tale om. Mine kilder ser f.eks. sådan ud: KB 1641-1806 Kongens Lyngby, Sokkelund, København. Hovedsagen er at andre end dig selv kan finde frem til kilden.

Når siden er åben kan du noter dig årstal og sidenummer og evt indførelsesnummer. Her på forum er man meget glade for at få opslagsnummer med. Mine henvisninger ser ca. sådan ud: Opsl. 99, S. 145, 1842 no 13.

For folketællinger ser mine kilder sådan ud: FT 1834 Aalborg, Hindsted, Valsgaard, Tofte Bye, og henvisningen sådan: Kipnr. B6873 (lbnr. 123).

Med disse oplysninger burde det være muligt for alle at finde frem til hvor jeg har mine oplysninger fra.

Nogle bruger mange flere detaljer i kilder og henvisninger, men de nævnte burde være nok til at finde oplysningerne frem igen.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Jan Frandsen

Hej Leif.

Tak for dine erfaringer, og arbejdsmetoder. Det er noget jeg helt klart vil tænke nærmere over i mine videre søgning i kirkebøger mv.

Thestrup-Bjørn

Hej Jan!

Jeg gør stort set ligesom Leif – men jeg skriver kun ao-opslagsnr. "skjult" i mine egne noter, aldrig i selve kildeangivelsen.

Disse opslagsnumre siger kun noget for folk, der er vant til at bruge arkivalieronline. Numrene kan forvirre andre.
Noget andet er, at opslagsnumrene af og til ændres, når AO f.eks. tilføjer en glemt eller en forbedret side.

Med hensyn til folketællinger skriver jeg aldrig Kipnr. – det nummer kan også skabe forvirring, for kun vi, der bruger DDA, ved hvad det betyder. Og så er disse folketællinger jo kun afskrifter, der er behæftet med flere fejltydninger.
Den bedste kilde er selvfølgelig også her originalerne, der er forsynet med sidetal.

I de nyere folketællinger skriver jeg gerne skemanummeret. I landsogne især kan det være meget svært at finde en familie igen, når folketællingerne der hverken indeholder vejnavne eller matrikelnumre
- men er folketællingerne på AO skriver jeg også kun opslagsnummeret "skjult" – altså til mit eget brug.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998