Artillerist ca. 1840. Hvor findes noget om rekruttid og uddannelse

Startet af Jan Wibrand, 17 Jan 2017 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Jan Wibrand

2 brødre (Christen og Peter) fra Randers amt er indkaldt til artilleriet, Danske Artilleribrigade, i København i henholdsvis 1837 og 1842.
Jeg har søgt at finde frem til rekruttid + evt. genindkaldelser (tidsomfang) og lidt om uddannelse i hovedtræk ved at spørge på Hærens bibliotek på Kastellet - men uden resultat. Uddannelse kunne - håber jeg - fortælle lidt om hvilke våbentyper de skulle lære at betjene. Jeg har fundet en tegning fra en øvelse på Amager Fælled (ca. fra den tid) og det var ret så store kanoner de stod ved på denne tegning. Noget andet er, at flere billeder fra 1. Slesvigske Krig viser, at de/artilleristerne måtte kunne betjene heste, der trak kanonerne. Eller var dette arbejde tildelt andre faggrupper?
Derfor melder spørgsmålet sig: blev man ved udtagning til artilleriet ved session mon særligt udvalgt med hensyn til evner?
I stambogen for den ene (Christen, der kom ind i 1837) står, at tjenestetiden var 8 år, men han overgår til krigsreserven i 1843 og til forstærkningen i 1845. Disse 2 forløb giver jo 8 år - er det det tal, der samlet betegnes tjenestetid?
Peter, der kom ind i 1842 overgik til krigsreserven i 1847 og til forstærkningen i 1851. For ham/Peter har jeg ikke kunnet finde frem til, om han deltog i 1. Slesvigske Krig!?
Jeg ser frem til at blive lidt oplyst - hvor står der noget!
TAK og mvh - Jan Wibrand

Lars J. Helbo

Hærloven af 25. januar 1816 sagde at værnepligtige kun var bønder og dermed ligestillede udenfor købstæderne. Værnepligtig var man i sammenlagt 24 år, deraf de første 8 år i linien. Den første samlede tjeneste varede 2 år. Derefter blev mandskabet genindkaldt to gange i løbet af de følgende to år. Hver genindkaldelse varede 28 dage.

Jan Wibrand

Tak til Lars Helbo - så fik jeg en del af svaret.
Jeg læser dit svar på den måde, at det var artilleristerne, der 'var inde' i 2 år!?
Mener at have  lyttet mig til, at de menige fodtusser var inde noget kortere tid.
Mvh -Jan Wibrand