Udlagte barnefædre?

Startet af Marianne Staun Jensen, 18 Jan 2017 - 10:23

Forrige emne - Næste emne

Marianne Staun Jensen

Hej forum.

Ved ikke helt om det er her jeg skal skrive det her indlæg, men nu prøver jeg.

Hvordan er det med de kære udlagte barnefædre? Kan man fortsætte med dem? Eller er det for usikkert at fortsætte sin slægtsforskning i faderens linje når der er et "uægte" barn med en udlagt barnefader. Skulle de udlagte fædre igennem en form for "fadderskabs sag", er det i givet fald nedskrevet og hvor ligger sådan noget?

Mit konkrete tilfælde:

Vorbasse sogn, Slavs,Ribe. Dåb den 9. august 1806 af Anne Marie Jensdatter. Moderen Abelone Jensdatter og udlagt til barnefader er sognefogedens (Hans Christian Hansen) søn Jens Hansen.

Da Ane Marie Jensdatter bliver konfirmeret står der i kirkebogen at hun er uægte barn af Jens Hansen i Vorbasse, kan jeg bruge det til noget? Har han mon erkendt sit faderskab.

Grunden til at jeg lige præcis bliver usikker i denne sag, er at den unge Jens bliver udlagt som barnefader igen året efter, hvor det bliver en større sag.


https://tidsskrift.dk/index.php/fraribeamt/article/viewFile/74436/131570

Her er min ane også nævnt, men som en gisning... som jeg ikke kan li'!

Hvad siger I? Ville I fortsætte med hans familie?

Med venlig hilsen

Marianne Staun Jensen

Jesper Skov

Ja, fortsæt med den udlagte fader.
Det er jo moderen, der påstår, at han er fader til barnet. Hvis hun ikke ved, hvem den rigtige fader er, så er der jo ingen, der ved det. Og hvis de begge lyver, så er det umuligt at vide.

Desuden - hvem skulle du ellers fortsætte træet med?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Christian Konstmann Autzen

Jesper har helt ret.

Også min svigerfars far blev udlagt som barnefader, men da han var naver og boede i Brelin, da sagen skulle køre mod ham, og familien ikke havde penge til en retssag, så blev det ikke til mere.

Men hvorfor skulle hans mor angive denne naver som barnefader, hvis det ikke var den rette, er da selvfølgelig et godt spørgsmål - men som der vel ikke kan stilles spørgsmålstegn ved, medmindre man går via DNA-test.

At nævnte barnefader så igen bliver udlagt til barnefader, har intet med den første sag at gøre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kirsten Ørum

Hej Marianne

Jeg kan sandelig godt forstå din indignation, men fattige folk - og da slet ikke kvinder - blev på den tid og langt senere op i tiden ikke regnet for noget. Mødrene og deres uægte børn var en byrde for samfundet end skønt mange af fædrene til disse børn havde trådt deres barnesko i det højere samfundslag.

Det er selvfølgelig den udlagte barnefader til Ane Marie Jensdatter, sognefogedens søn Jens Hansen, som er den rette Ane i slægtstræet. At den udlagte barnefader nægter eller ikke vedstår faderskabet, betyder jo ikke, at han  ikke er faderen. At listen over flere uægte børn af Jens Hansen rummer mindst en mere bekræfter jo kun, at det er en "dårlige vane", han har tillagt sig.

Blandt mine aner har jeg i midten af 1800 tallet en uægte født ane, hvis udlagte barnefader dog ikke har nægtet faderskabet, men heller ikke bekræftet dette. Jeg har noteret vedkommende som faderen til min ane, men ikke fulgt op på den gren, idet jeg ikke mener han er videre interessant - højest en person med et uheldigt karaktertræk  ;D

Mvh
Kirsten

Inger Sørensen

Hej Marianne

Kan godt forstå dit spørgsmål, for der er jo ingen garanti for, at den udlagte barnefader virkelig er faderen - men det er det eneste, vi slægtsforskere har at gå efter. Så jeg har har gidtaget den udlagte barnefader som værende faderen i mine tilfælde.

Der kan dog være den mulighed at se efter, om moderen har søgt alimentationsbidrag (underholdsbidrag) fra den udlagte barnefader.

Oplysninger om alimentationsbidrag findes i amtsarkiverne eller for københavns vedkommende i københavns overpræsidums arkiver.

God jagt.

Mvh Inger

Marianne Staun Jensen

Tusind tak for Jeres input!

Inger: Det kunne være så fedt at finde ud af om han evt. betalte det bidrag, men her kommer jeg desværre til kort. Har ikke mulighed for at køre til Viborg og aner heller ikke hvad jeg skal gribe og gøre i deroppe. Min slægtsforskning begrænser sig til det jeg kan finde på Statens Arkiver og de skifteuddrag jeg kan finde rundt omkring.

Jeg må nøjes med at tage det forbehold at det højst sandsynligt forholder sig sådan. (Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på om der var penge i det for den unge pige, at hun udlagde sognets mest betydningsfulde mands søn som barnefader. Hun bliver dog få år senere gift med nabobyens skoleholders søn, så hun klarede sig).

Hvis det engang kunne lykkes, vil min mands slægt være at finde i Vorbasse sogn tilbage til hans 11 x tip, som blev begravet inde i Vorbasse kirke i 1654 og gravstenene er bevaret. Han er selv født i Vorbasse i 1977, så det kunne da være vildt skægt!

Men tak for det, til alle Jer som svarede mig!

Lis B. Jensen

Hej

Du kan prøve at kigge i amtsjournalerne der kunne være en meddelelse om sagen. Disse er oftest opdelt i emner - så det kan kræve lidt arbejde
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/