Hans Christian Pedersen, Møllerkarl, men hvor kommer han fra?

Startet af Charlotte Thomsen, 21 Okt 2010 - 21:59

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Thomsen

Prøver lykken her igen. Er der en venlig sjæl, der vil være behjælpelig med at finde frem til Hans Christian Pedersen (møllerkarl), der i 1868 fik Johanne Marie Pedersen, med Anne Magdalene Jørgensen udenfor ægteskabet.

Johannes fødsel: AO Svendborg Hillerslev 1835 - 1873 ops 178

Jeg har forsøgt mig med folketællingene, men kan ikke finde Hans.

Håber I kan hjælpe! På forhånd tak,

Charlotte

Anne Mortensen

Kan du tyde denne dåb ?
Hvis du kan oplys da de stednavne der er nævnt ved barnefaderen og under Anmærkning ved moderens ophold på 10 månedersdagen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Charlotte Thomsen

Tak for dit svar Anne!

Ved faderen står der i hvert fald Sønderbroby (har fået hjælp til at tyde det!) Under anmærkninger læser jeg det også som Sønderbroby. Er lige nu ved at lede kirkebøgerne i gennem for Sønderbroby, men jeg kan vel ikke være sikker på at han rent faktisk er født her!?

Charlotte

Charlotte Thomsen

Kunne ikke finde nogen Hans Christian Pedersen født i Sønder Broby i mellem 1829-1849 (Anne Magdalene er født i 1846)...

Leder videre...

Charlotte

Anne Mortensen

I Sønder Broby er der en tilgangsliste der dækker 1868 - mon han kan være der.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Charlotte Thomsen

I 1865 (ops 47) står der en Hans Christian Pedersen men han står anført som kudsk. Den eneste måde jeg kan vide om det er den rigtige, det er vel ved at der står møllerkarl, ikke?


Charlotte Thomsen

I 1868 forlader Anne Magdalene Sønder Broby for at flytte tilbage til Hillerslev. Hun står her til at have været på Broby Gård. (ops 174 nr. 30). Vil lede efter Hans Christian i afgangslisterne også fra Broby Gård, for så kunne det jo være et match...


Charlotte Thomsen

Der er en Hans Christian Pedersen der forlader Sønder Broby i 1869 (ops 178) men hvad står der under anmærkninger? Står der ikke et eller andet med Mølle til sidst?

Han tager til Svendborg.

Ole Dorch

#8
Vedr. Hans Christian Pedersen der forlader sognet 1869 så står der under bemærkninger noget i retning af: "I tjeneste S(ønder) Broby Mølle".

Ham der ankommer til sognet i 1865 (som kusk) kommer fra Skydebjerg sogn og skal tjene på Ølstedgård.

Kan lige tilføje at der her er tale om 2 forskellige personer: Kusken Hans Christian Pedersen er stadig i sognet i ft 1870 (Ao opsl. 56), hvorimod møllerkarlen forlod sognet 1869.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Charlotte Thomsen

Et forsinket tak for oplysningen om de to forskellige Hans Christian Pedersen'er... Så blev jeg da så meget klogere og kan nu udelukke en Hans Christian...

Jeg leder stadig efter min Hans Christian Pedersen. Alle spor ender indtil nu blindt og heller ikke før Johanne Marie Pedersens fødsel er han at finde, hvor jeg med sikkerhed kan sige at det er ham.

Al hjælp tages stadig imod med kyshånd!

God søndag!

Charlotte