Hej Niels
Det kunne da bestemt være interessant at høre om niecen i USA får et anderledes svar end sin søster...
Det er dog helt alene min egen teori, da jeg har en fornemmelse af, at amerikanere tolkes som værende meget blandede af herkomst. Jeg har en grandfætter som har fået foretaget en DNA test, og selvom hans aner er meget danske (vi har ret mange fælles aner, men ikke 100 %, da vores sidste fælles ane var gift to gange og vi kommer fra hver sin kone). Jeg har dog ingen grund til at tro at han ikke er lige så dansk som jeg selv mener, at jeg er. Alligevel har han fået at vide at han er: "55% Scandinavian, 24% Great Britain, 16% Western Europe and 1% Italian/Greek" (hmmmh)....
Jeg kan jo egentlig kun tolke disse resultater sådan at han nok netop er lige så meget dansk som mig, men at hvis jeg indsendte en DNA test, ville jeg måske få næsten samme resultat - i USA. Her i Danmark, hvis man skal kigge på den undersøgelse jeg refererer til, kunne jeg forestille mig at jeg ville få at vide at jeg var 100% dansk....
Mit største problem med DNA til at spore afstamning er netop, at der mangler referencemateriale som kan definere hvad en "rigtig" dansker eller englænder er - undersøgelse viser jo netop at DNA er utroligt blandet her i Europa...
Men som sagt, det er min helt egen teori,og den kunne måske understøttes lidt, hvis niecen i USA får et mere blandet resultat - for hendes DNA burde ikke være så meget mere blandet end søsterens...
God fornøjelse med projektet! :-)
Hilsen
Karen G. Møller
PS - hvis niecen i USA bliver testet, ville jeg da gerne høre lidt om resultatet ;-) .... vil følge tråden her!