DNA-test - Ancestry.com

Startet af Niels Rafn Madsen, 10 Jan 2017 - 11:47

Forrige emne - Næste emne

Niels Rafn Madsen

Dette er ikke et spørgsmål, men mere en lille historie om, hvad en dna-test kan vise.
Min ene søster giftede sig for år tilbage med en englænder. De fik 2 piger. Den ene nu bosat i Amerika og den anden  i England. Datteren i England har fået foretaget en dna-test hos Ancestry.com. Da hun jo som udgangspunkt må være halvt dansker og halvt englænder, skulle testen gerne vise dette og måske lidt mere. Men testen viser, at hun er 99% englænder og resten irlænder.
Min familie, og dermed også min søster, har udelukkende fynske aner langt tilbage, bortset fra en enkelt sjællænder. Datteren er født på Odense Sygehus. På faderens side er der både irske, engelske og skotske aner. Hvor blev lige de fynske (danske) af i testen?

Er det et udtryk for at testen egentlig ikke er retvisende eller er der sket en fejl hos Ancestry.com? Jeg har spurgt min niece, om hun ikke kunne få Ancestry.com til at foretage en ny test, uden at jeg dog er vidende om, hvad prisen er. Gratis er det næppe, selvom testen jo helt klart er ukorrekt.

venlig hilsen

Niels Rafn Madsen

Karen Graabæk Møller

Hej Niels

Jeg har haft en stor diskussion igang med en amerikansk facebook-ven ang. nøjagtigheden af disse DNA-test. Din situation sætter sig lige der hvor jeg har forsøgt at give udtryk for min tvivl.

Gad vide hvad resultatet vil blive, hvis den datter der nu bor i USA får lavet en DNA test fra samme sted (ancestry.com)? Min teori er at amerikanere vil blive tolket som værende af blandet herkomst, mens europæere vil blive tolket som værende af "ren" herkomst, idet den blandede DNA, som forekommer naturligt hos alle europæere, tolkes forskelligt.

Læste for nyligt om en undersøgelse (se link nederst) som viste at en stor del af danskere har DNA til fælles med flere andre befolkningsgrupper, bl.a. engelske. Den naturlige årsag er jo nok at den engelske DNA har så meget vikingeblod i sig, at vi får DNA til fælles.

Men hvis dansk DNA har ca. 40% "engelsk" DNA, kan det jo være svært at skelne mellem dét, der er dansk-engelsk DNA og dét der er engelsk-dansk DNA - og måske er det dét der sker med din nieces DNA test.

Ved ikke om jeg hjalp eller bare fik luftet min egen tvivl....


Med venlig hilsen
Karen G. Møller

http://www.genetics.org/content/204/2/711

Niels Rafn Madsen

Hej Karen

Tak for dit indlæg. Rigtig interessant.

Grunden til mit indlæg var bare ment som en lille "historie" om et mærkeligt resultat af en DNA-test. Jeg kunne ikke selv drømme om selv at få en sådan test. Jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle bruge den til. Ud fra det du skriver, synes jeg, der er endnu mindre grund til det.

Jeg har skrevet tilbage til min niece om dit svar og sender også henvisningen. Hendes mand er irsk og sygeplejerske, så han får nok mere ud af at læse den end jeg, men jeg vil også prøve at tygge mig igennem den.

Jeg har også spurgt om niecen i USA måske kunne tænke sig at blive testet. Hun må jo nødvendigvis få samme resultat, men nok ikke når hun bor i USA, kan jeg forstå. Hun har været gift med en irer som hun har to døtre med, så jeg har spurgt, om det ikke kunne være interessant at få dem testet også. Datteren i England har ingen børn.

Det er blevet lidt mere spændende end jeg havde forudset.

venlig hilsen

Niels

Karen Graabæk Møller

Hej Niels

Det kunne da bestemt være interessant at høre om niecen i USA får et anderledes svar end sin søster...

Det er dog helt alene min egen teori, da jeg har en fornemmelse af, at amerikanere tolkes som værende meget blandede af herkomst. Jeg har en grandfætter som har fået foretaget en DNA test, og selvom hans aner er meget danske (vi har ret mange fælles aner, men ikke 100 %, da vores sidste fælles ane var gift to gange og vi kommer fra hver sin kone). Jeg har dog ingen grund til at tro at han ikke er lige så dansk som jeg selv mener, at jeg er. Alligevel har han fået at vide at han er: "55% Scandinavian, 24% Great Britain, 16% Western Europe and 1% Italian/Greek" (hmmmh)....

Jeg kan jo egentlig kun tolke disse resultater sådan at han nok netop er lige så meget dansk som mig, men at hvis jeg indsendte en DNA test, ville jeg måske få næsten samme resultat - i USA. Her i Danmark, hvis man skal kigge på den undersøgelse jeg refererer til, kunne jeg forestille mig at jeg ville få at vide at jeg var 100% dansk....

Mit største problem med DNA til at spore afstamning er netop, at der mangler referencemateriale som kan definere hvad en "rigtig" dansker eller englænder er - undersøgelse viser jo netop at DNA er utroligt blandet her i Europa...

Men som sagt, det er min helt egen teori,og den kunne måske understøttes lidt, hvis niecen i USA får et mere blandet resultat - for hendes DNA burde ikke være så meget mere blandet end søsterens...

God fornøjelse med projektet! :-)

Hilsen
Karen G. Møller

PS - hvis niecen i USA bliver testet, ville jeg da gerne høre lidt om resultatet ;-) .... vil følge tråden her!

Niels Rafn Madsen

Hej Karen

Såfremt jeg hører mere fra mine to niecer om DNA-test, vil jeg selvfølgelig give beskeden videre i dette forum.
Jeg har spurgt og ikke fået svar endnu, men jeg tror ikke min niece og for den sags skyld hendes 2 døtre får foretaget en DNA-test. Så vidt jeg kan se, koster det $ 99 for testen og det er selv i USA en del penge, især når man er alene med 2 døtre under uddannelse.

Jeg har selv aldrig kunnet forstå, hvad man kan bruge sådan en test til, og vil ihvertfald ikke selv prøve det.

Jeg melder tilbage, hvis der er noget nyt.

Tak for din interesse.

Venlig hilsen

Niels

Niels Rafn Madsen

Jeg har fået en tilbagemelding fra min niece i England:

Thanks for checking out the DNA - I went online to ancestry.com to question the results and they basically have said they have 3,000 DNA tests (which doesn't seem like a lot to me!) across the globe and that they can't seem to know the difference between tribes from Denmark and the Saxon tribes in England.   It sounds overall like they dont' have the sophistication to tell between Great Britain with it's anglo saxon heritage and where the angles and Saxons came from (Germany and Scandinavia).  So it was a waste of money taking the DNA test for me!!

This is what they said:
Hi . We understand how this can be confusing. The origin of the Saxon tribes is from Northern Germany and Denmark. so it can be difficult to distinguish this from the Great Britain ethnicity.  We create your genetic ethnicity estimate by comparing your DNA to the DNA of people in our reference panel. The AncestryDNA reference panel contains 3,000 DNA samples from people in 26 global regions which go back up to 10 generations. The test goes back 500-1000 years. We would also note that Ethnicity does not necessarily respect National boundaries so it is not possible in all cases to distinguish between certain countries. If you click on the Great Britain region in your DNA results it will also show you much more information here and this will explain it further. We attached a link to an article here that also explains more: http://ancstry.me/1On7OIu. We also have a number of helpful articles available from the DNA results page. These can be accessed by clicking on the question mark icon located in the top right of either of your results pages. There are 8 great articles here (on the ethnicity page). We hope you will find these helpfu
l.

Min niece slutter med følgende kommentar:

In any case, you're right that the test is not worth taking!!


Venlig hilsen

Niels




Karen Graabæk Møller

Hej Niels

Det var netop det jeg troede. Selvfølgelig kan de forøge det statistiske materiale hver gang de laver en ny test, men jeg føler stadig det handler mest om at tjene penge....

Hilsen
Karen