Lov 130 af 27. maj 1908

Startet af Kirsten Ørum, 02 Apr 2011 - 23:02

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Jeg har læst, at børnebidragspligt i forskellige perioder tilbage i 2006 er behandlet her på DIS.

Jeg er stødt på det fænomen, at et barn født uden for ægteskab på Fødselsstiftelsen,
hvor faderens navn ikke er opgivet, og hvor moderen 2 år senere gifter sig (ikke med barnets biologiske fader).

Under barnets dåb er tilføjet:

"Moderen viet her i Kirken 19. Maj-1911 til XXX. Barnet har faaet Stedf. Efternavn i Henhold til Lov no. 130 af 27/5-1908 og efter Stedf. Ønske og efter Forevisning af de behørige Attester."

Jeg mener at ha fundet frem til, at denne lov skal sikre, at børn født uden for ægteskab får et bedre forsørgelsesgrundlag i det ægteskab, som moderen efterfølgende har indgået.

Jeg kan godt blive i tvivl om, hvorvidt der evt. er rejst en faderskabssag og i så fald betyder det så, at den biologiske faders bidrag bortfalder her med?

Venlig Hilsen
Kirsten Ørum

Gitte Jonassen

Hej Kirsten

Her er hvad der står:
Lov 130 af 27/5 1908   § 11.
Har en Kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab indgaaet Ægteskab med en anden end Barnets Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt hun har Forældremagten, tillægge dette sit Famulienavn ved Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets Fødsels(Daabs-)attest, sin egen FødselsDaabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige har har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderen overdrages andre uden Faderens Samtykke.


Venlig hilsen
Gitte Jonassen
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Kirsten Ørum

Hej Gitte

Tak for dette svar. §11 er jo ret så fyldestgørende og giver vist svar på mine tvivlsspørgsel.

Jeg forstår det således, at moderen udmærket kan modtage det almindelige børnebidrag fra en evt. barnefader.

Selv om, der ikke er oplyst nogen barnefader hverken ved fødsel eller dåb, kan der jo udmræket ha' været anlagt en alimentationssag.

Mit umiddelbare gæt er nok, at det er ikke tilfældet.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum