Clemen Simonsen i Ålborg, død 1640, datter g.m. Gesmell

Startet af Erik Brejl, 15 Jun 2016 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

Erik Brejl

Samuel Hermansen Gesmell i Sæby (c.1615-1649) gift c.1640 med Johanne Clemensdatter ( -1649).
C. Klitgaard meddeler i PHT 1935 side 58: MÅSKE datter af skrædder Clemen Nielsen i Sæby,
hvilket er anført mange steder på nettet, ofte uden "måske".
I nedenstående skifte fra Ålborg byfoged ses hendes forældre.
Kender nogen mere til hendes forældre Clemen Simonsen og Johanne Nielsdatter i Ålborg?   
De er ikke nævnt i Personalhistorisk Tidsskrift eller i Nygårds sedler.
(Skiftet er ikke på AO).
--------------
Ålborg Byfoged
Originale skiftebreve, indbundet i protokol.
1631 - 1640
B 37-531

185   Clemen Simonsen i Ålborg. 20.5.1640, fol.433, no.120.
Enke efter Johanne Nielsdatter. B:
1)  Bodil Clemensdatter g.m. Erik Lauridsen
2)  Maren Clemensdatter g.m. Jens Christensen
3)  Anne Clemensdatter
4)  Johanne Clemensdatter forlovet med Samuel Hermansen [Gesmell] i Sæby.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Jens Styrup Rotne

Det må være Clemen Simonsens kone, der er død 1640 og nu vil han vel giftes igen, siden der er skifte
vh Jens SR

Erik Brejl

Tak for dit input. Det vil jeg tjekke næste gang i Viborg.
Ved du, at Clemen Simonsen blev gift igen?
Jeg har tjekket Budolfi KB for begravede 1638-1640 uden held, og Frue er ikke bevaret før 1713.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Jens Styrup Rotne

Nej, jeg gættede på det, fordi der var skifte efter konen. Har ikke fundet ham gift i Budolfi i 1640/41, så vidt jeg kan tyde den dieffuelske skrift.

Clemen Simonsen kan ikke være helt ung i 1640, med 4 døtre hvoraf nr 1-2 er gift og nr 4 trolovet.
Der er i øvrigt skifte efter datteren Bodil (nr 224, 3/9 1642) og hun efterlader sig 4 børn på 3-10 år og er nok ikke født meget senere end 1612/14, snarere før.
Den godr Clemen er vel så næppe født senere end 1585 (snarere før) og er herefter 55 år eller mere i 1640.
Der er måske andre grunde til skiftet end et nyt ægteskab

vh JENS SR

Jens Styrup Rotne

En sen efterskrift

Postmester Klitgaard har i hjemstavnsskriftet "Fra Himmerland og Kjær Herred" givet optagelser i "Guds Legems Lav" i Ålborg, og i årgang 1920, side 328 ses, at Klemind Syminssøn fra Huett (Hvetbo Herred) er optaget Valborg dag 1596). Det kan godt være den søgte Clenen Simonsen.
hilsen JENS