1829/1830 - Chabert i Leire (Lejre)

Startet af Michael Olsen, 04 Mar 2016 - 06:44

Forrige emne - Næste emne

Michael Olsen

Jeg leder efter Chabert, som jeg har fundet frem til via hjælp til tydning at han burde være i Lejre 1829/1830.

Moder: Mallene Jensdatter, der
i Huusmændene Hans Larsens og Chri
sten Christensens Overværelse ud
lagde Barnets Fader en Cha-
bert, der i afvigte Sommer opholdt
sig hos Gdmd Jacob Jensens Enke i
Leire

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,107249.0.html

Jeg har prøvet at kigge i Afgangslisterne uden meget held.

Er der nogen, som har en idé til hvordan jeg kommer videre?

Mvh
Michael Olsen

Mike Lyng

Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Michael Olsen

Tak for linket.
Det havde jeg ikke set.
Desværre var der ikke meget at komme efter der, og det bliver nok vanskeligt at finde noget om Chabert.

Mvh
Michael Olsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Michael

Der kan måske findes noget i amtets brevjournal (Roskilde amt overgik til Københavns amt i 1808, men der førtes stadig separate journaler mv.): Journal vedr. Gl. Roskilde Amt  1820 - 1875.

De er desværre ikke online. Der er normalt registre bagi, jeg ville nok se efter alimentation/faderskab og navnene Chabert/Jensdatter, Malene i årene omkring fødslen (Chabert kan også være nævnt i anden sammenhæng). Hvis der findes noget kan journalnummeret bruges som indgang til journalsager og kopibøger/konceptbøger.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Vivian Møller

Hej Michael.

Nu ved jeg ikke om det er Jens Christian eller faderen NN du søger.
Hvis det er Jens Christian så bosætter hans sig i Gevninge. Bliver gift med Karen Sofie Jensen fra Rye. De får to børn Jens Christian og Lene Sofie, begge født i Gevninge. Jens Christian dør i Gevninge 28. maj 1881.
Men det er nok faderen NN du leder efter. Han menes at have været skriver på Ledreborg gods og sandsynligvis død i Roskilde.

Vh
Vivian Møller

Michael Olsen

Hej Vivian,

Det er faderen til Jens Christian som under hans fødsel er nævnt som Chabert, jeg er på udkig efter.

Meget spændende om det holder stik at han var skriver på Ledreborg gods og døde i Roskilde.

Har du noget mere om dette?

Vh Michael O.

Torben Nørgaard Chabert

Hej Michael

Den gode Chabert bliver nok svær at finde. Jed ved der er rigtig mange der har prøvet. Jeg har på et tidspunkt været på rigsarkivet og kigget i nogle journaler, om der evt. skulle være en faderskabssag. Jeg fandt desværre ingen, måske fordi det var meget svært at tyde, hvad der stod. Jeg har også kigget i lægdsrullerne, og der er han heller ikke. Jeg ved at moren til Jens Christian Chabert senere fik 4 børn med en Frederik Larsen, dog uden at være gift. Mener de boede i Kirke Hyllinge.

Mvh.

Torben Nørgaard Chabert

Michael Olsen

Hej Torben,

Ja, det har jeg erfaret. Jeg ved at der er er gode folk i Lejre, som er ved at opskrive hvem som kom til og gik fra sognet.
Måske de en dag finder ham.
Som én tidligere har skrevet, så var han skriver på Ledreborg Gods. Og det med stor sandsynlighed.

Jeg har fundet den familie han har boet hos og deres gård var tilknyttet Ledreborg Gods.

Desværre er der ikke optegnelser over skrivere, ikke hvad jeg har kunne finde.

Selv har jeg også været på rigsarkivet og prøve at se i Brevjournalerne, men uden held.
Dvs. at jeg ikke er så god til at tyde dem, og så er det vanskeligt når man ikke rigtig ved hvad man skal kigge efter.... Men kunne ikke umiddelbart se det navn.

Er også blevet gjort opmærksom på at navnet Chabert kan blive stavet Schabert.

Det er fuldkommen rigtigt at Jens Christians moder ikke blev gift med Frederik Larsen, dog fik de 4 børn som jeg husker det. Dem har jeg kortlagt alle sammen, og det er kun Jens Christian der bære navnet Chabert videre.

Mvh.
Michael Olsen

Torben Nørgaard Chabert

Hej Michael

Alt omkring stavemåde og skriver på Ledreborg har været fremme i flere andre tråde. Vi har desværre ikke været så heldige at finde ham endnu, men man kan da håbe at du er ved at få hul igennem. Jeg har hjulpet min kone siden vi mødte hinande i år 2000, men vi som sagt ikke haft heldet med os endnu. Det er lidt af en tidskrævende opgave vi har sat os for at løse, men spændende. Kan huske hvor fedt det var, da vi endelig fandt ud af, hvor og hvornår Jens Christian Chabert blev gift.

Vi giver lyd fra os herinde, hvis vi skulle være så heldige at støde på noget.

Mvh.
Torben

Anton Dorph-Petersen

Hej Michael!

Jeg kender til flere personer de Chabert her i Danmark. De stammer alle fra Charles Texier de Chabert, født 7. feb. 1788 i Sct. Eustates, Fransk Vestindien og er død 17. feb. 1814 i Stege. - Jeg tror, at det muligvis er den person, som du har søgt i så mange år - men dokumentation har jeg ikke.

I mine noter til Charles Texier de Chabert i min database har jeg følgende:

Forældre: Charles Pierre Chabert født på Guadeloupe, Fransk Vestindien, og Lucy Elisabeth Audain født omk 1723 i Philadelphia, Pensylvania, U.S.A.
Premierløjtnant, senere kaptajn ved Sjællandske Jægerkorps.
Har 1 barn med Helene Maria Scheer (uægteskabeligt forhold), der er søster til Maria Elisabeth Scheer, har 4 børn med Maria Elisabeth Scheer (1. ægtefælle), har 1. barn med Caroline Scheer (uægteskabeligt forhold), der er søster til Maria Elisabeth Scheer, har 4 børn med Anna Louise Henriette Hansdatter (2. ægtefælle) og har 1 barn med Ide Eliza Jeanette Chabert (hans eget første barn, derfor blodskam!).
Død i fængsel, Stege.

Du kan endvidere læse om ham: Donald Harbour m.fl.: "Virgin Island Families".

Han ser ud til at være en temmelig "omkringfarende" herre - så hvorfor skulle han så ikke også have "lavet et barn" i Lejre?

I øvrigt er hans søn Richard Valdemar de Chabert gift med Ida Margrethe Dorph, der er i min slægt.

Med venlig hilsen
Anton Dorph-Petersen
Vejle

Michael Olsen

Hej Anton,

Tusind tak for dit svar.
Det lyder spændende med Chabert.
Det er helt sikkert noget at tage med i overvejelserne.
Om han har været i området omkring Lejre, er jo ikke til at vide endnu, men måske der er nogen der finder ud af det én dag.

Tak for indsatsen.

Mvh
Michael Olsen

Hans Ole Pedersen

Hej Michael,

Jeg er flere gange stødt på en Major C. T. Chabert (C. T. visnok = Charles Texier) under arbejde med at transskribere dokumenter fra Dansk Vestindien. Bl. a. i forbindelse med en incestsag i ca 1820-30'erne, som resulterede i at han blev sendt hjem fra Vestindien. Måske er det noget du kan bruge i din søgen.

En god del af disse dokumenter er online.
Prøve at søge på Chabert på Rigsarkivets nye (beta-)søgemaskine:
http://www.us3.list-manage.com/track/click?u=627023b55ae0cd60eb3eb07f5&id=ff6b001490&e=2ad5da340d

Venlig hilsen
Hans Ole

Julian Højgaard Chabert

Hej "alle"

Hvorfor mener man, endda med "stor sandsynlighed", at den Chabert, vi alle leder efter, var skriver på Ledreborg Gods? Hvor kommer dette egentligt fra?

På forhånd tak


Mvh
Julian Chabert Eskesen