MyHeritage - hjælp til opslag Kunzmann (Konstmann i Danmark)

Startet af Christian Konstmann Autzen, 08 Dec 2016 - 11:41

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg ønsker meget gerne hjælp til opslag i MyHeritage herfra:

https://www.myheritage.dk/names/christina_kunzmann

Christina Ruff (født Kunzmann), 1723 - 1790
Christina Ruff (født Kunzmann) blev født den måned dag 1723, i Fødsels sted, til Hanß Michael Kunzmann og Anna Margaretha Kunzmann (født Schleh).
Hanß blev født den 17. februar 1678, i Eisingen, Enzkreis, Baden, Germany.
Anna blev født den 6. marts 1682, i Stein.
Christina havde 8 søskende: Anna Elisabetha Kunzmann, Hans Adam Kunzmann og 6 andre søskende.
Christina blev gift med Philipp Jacob Ruff den måned dag 1740, i en alder af 17 i sted for ægteskab.
Philipp blev født den 12. oktober 1718, i Stein, Enzkreis, Baden, Germany.
De havde 7 børn: Christina Britsch (født Ruf), Juliana Waag (født Ruf) og 5 andre børn.
Christina døde den måned dag 1790, i en alder af 66 i døds sted.


Det er Hans Adam Kunzmann og de 6 andre søskende, som har min interesse - og hvor den ene af disse 6 søskende kunne være min ane Georg Adam Kunzmann - født ca. 1738 i Stein.

Hans Adam Kunzmann og Georg Adam Kunzmann kom til Danmark ca. 1762 som kolonister, og de nedsatte sig i hertugdømmet Slesvig. Georg Adam Kunzmann's efterslægt benytter efternavnet Konstmann/Kunstmann.

Oprindelig var det opfattelsen i Danmark, at kirkebogen for byen Stein var bortkommet/brændt eller lignende. Men de mange detaljerede oplysninger på MyHeritage fra denne tid kunne tyde på, at kirkebøgerne fortsat eksisterer.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Jespersen


Christina Ruff (født Kunzmann) blev født den 13. august 1723, i Stein b. Pforzhm., til Hanß Michael Kunzmann og Anna Margaretha Kunzmann (født Schlee).
Hanß blev født den 17. februar 1678, i Eisingen b. Pforzheim.
Anna blev født den 6. marts 1682, i Stein bei Pforzheim.
Christina havde 7 søskende: Hanß Michael Kunzmann, Nicolaus Kunzmann, Jerg Jacob Kunzmann, Johann Friedrich Kunzmann, Anna Elisabetha Kaucher (født Kunzmann), Hanß Adam Kunzmann og Margaretha Barbara Kunzmann.
Christina blev gift med Philipp Jacob Ruff den 29. november 1740, i en alder af 17 i Stein b. Pforzhm..
Philipp blev født den 12. oktober 1718, i Stein b. Pforzhm..
De havde 6 børn: Georg Jacob Ruff (+), Lucretia Barbara Ruff, Juliana Waag (født Ruff), Christina Britsch (født Ruff), Philipp Jacob Ruff (+) og Johann Jacob Ruff.
Christina døde den 22. januar 1790, i en alder af 66 i Stein b. Pforzhm..
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Der var en mere, med lidt flere data.
Jeg prøver om jeg kan finde lidt mere på Georg


Christina Ruff (født Kunzmann) blev født den 13. august 1723, i Stein, Enzkreis, Baden, Germany, til Hanß Michael Kunzmann og Anna Margaretha Kunzmann (født Schleh).
Hanß blev født den 17. februar 1678, i Eisingen, Enzkreis, Baden, Germany.
Anna blev født den 6. marts 1682, i Stein.
Christina havde 8 søskende: Anna Elisabetha Kunzmann, Hans Adam Kunzmann, Hans Michael Kunzmann, Jerg Jakob Kunzmann, Johann Friedrich Kunzmann, Johann Michael Kunzmann, Margarete Barbara Kunzmann og Nicolaus Kunzmann.
Christina blev gift med Philipp Jacob Ruff den 29. november 1740, i en alder af 17 i Stein.
Philipp blev født den 12. oktober 1718, i Stein, Enzkreis, Baden, Germany.
De havde 7 børn: Christina Britsch (født Ruf), Juliana Waag (født Ruf), Georg Jacob Ruff, Johann Jacob Ruff, Juliana Ruff, Lucretia Barbara Ruff og Philipp Jacob Ruff.
Christina døde den 22. januar 1790, i en alder af 66 i Stein, Enzkreis, Baden, Germany
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Tusind tak for dine første oplysninger - som dog desværre ikke løser mit problem med Georg Adam Kunzmann.

Spørgsmålet er, hvad han reelt hedder - Georg Adam Kunzmann eller blot Adam Kunzmann, som benyttes flere gange; og her skal vi måske også kende noget til tysk navngivning, for er Adam så søn af Hans ?

Jeg har noteret dette:

Hans Georg Kunzmann "aus dem Durlachschen" bei Pforzheim. Han er registreret under "journal nr" 6.6.1763 Ex.Res.Kol. Flensbg. (153) i bogen om Heide Kolonisten (haves på Landsarkivet i Aabenraa), og der er blandt andet angivet et notat om Hans Georg Kunssmann hvori skrives "soll zu seinem Sohn nach Amt Tondern ziehen".[/b]

Og det kunne tyde på, at Georg Adam Kunzmann's far kunne være Hans Georg Kunzmann. Georg Adam Kunzmann var først i Ravsted sogn og så i Burkal sogn - begge sogne under Tønder amt.

Hans Adam Kunzmann nedsætter sig i Neuberend i Gottorp amt.

Og herved har Christina og hendes forældre, Hanß Michael Kunzmann og Anna Margaretha Kunzmann (født Schleh), ikke nogen umiddelbar relation til min Georg Adam Kunzmann.

Georg Adam Kunzmann og hans hustru Magdalene Glaser's ældste barn (datter) er Christiana Kunzmann født i august 1763, nok på rejsen til Danmark. Yderligere børn er Martin Henrich, Anna Maria, Cathrina, Hans Jürgen, Maria Dorthea og Magdalena - i nævnte rækkefølge.

Magdalena Glaser er datter af Michael Glaser og Maria Meier, og født i byen Eutingen.

Faderen (?) Hans Georg Kunzmann har jeg ikke fundet død - måske er han flyttet videre til sønnen Hans Adam Kunzmann i Gottorp amt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Der findes mange Kunzmann i området Stein og Eisingen, som kan ses i MyHeritage - desværre synes så min Georg Adam Kunzmann åbenbrat ikke blandt disse.

Antagelsen i Danmark har været, at kirkebøgerne skulle være brændt/ødelagt eller andet, og at der således ikke kunne findes mere her. Men de mange navne i MyHeritage og med detaljerede oplysninger om fødselsdage m.v. kunne denne antagelse være forkert.

Jeg vil derfor nu tage kontakt til kirken i Stein og forhøre nærmere. Giver det resultat, vil jeg tilføje dette på denne tråd.

http://ev-kirche-stein.de/wordpress/?page_id=200

https://de.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigsbach-Stein

Uanset dette, så er jeg stadig meget interesseret i søgninger på MyHeritage efter min Georg Adam Kunzmann - for der kunne ligge mere her.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så fik jeg svar fra Pfarramt Stein - og de oplyser:


Sehr geehrter Herr Autzen,

unsere Kirchengemeinde hat von 1737 keine Bücher vorliegen. Bitte wenden Sie sich an den Evangelischen Oberkirchenrat in Karlsruhe,
Blumenstr. 1 – 7, 76133 Karlsruhe, Tel. 0721/9175-795 Heinrich Löber, Heinrich.Loeber@ekiba.de.

Wir wünschen Ihnen viel Erfolg bei der Suche!

Mit freundlichen Grüßen
U. Müller, Pfarramt Stein


............

Og det kan andre i lignende situationer så også givet gøre.

Nu venter jeg så på svar fra Heinrich Löber.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

#6
Så er svaret fra kirkerådet i Karlsruhe indgået - og her henvises til den tyske internetpotal www.archion.de - mod registrering og tilhørende betaling på denne hjemmeside

Et hurtigt kig på portalen viser, at netop de sogne, som jeg umiddelbart har brug for - Stein, Eutingen og Eisingen - allerede skulle findes på portalen, noget jeg nok selv skulle have tjekket efter før henvendelsen til Stein og Karlsruhe  ;)

https://www.archion.de/de/browse/#https://www.archion.de/de/browse/&path=316372

Kirkerådet i Karlsruhe ville gerne hjælpe, men kun med en kort og hurtig opgave. Større opgaver henviser de til professionelle, hvis man ikke selv vil benytte archion.de portalen; og her fik jeg tilsendt en liste med navne.

Stamfaderen til de danske Konstmann/Kunstmann - Georg Adam Konstmann - vil jeg nu prøve at få stedfæstet, og disse oplysninger vil jeg videregive her.

For andre kartoffeltyskere fra dette område må andre så tage sig af - og der er jo givet mange, som har interesse her.

Her er kopi af svaret fra Karlsruhe - idet der også henvises til en bog:

Sehr geehrte Frau Autzen,

vielen Dank für Ihre Anfrage an unser Archiv.

Dadurch, dass es sich in Ihrem Falle um eine (wahrscheinlich) größere Recherche mit einem zeitlich offenem Ausgang handelt, müssen wir eine Bearbeitung leider ablehnen und bitten Sie dabei um Ihr wertes Verständnis.

Sie haben folgende Möglichkeiten, um in Ihrer Sache voranzukommen:
1. Eine Einsicht in Hahner, Ernst: OrtsfamilienbuchStein. Erstellt aufgrund der örtlichen Quellen 1654 bis 1850 sowie älterer und jüngerer Nachweise. Pforzheim 2002 bringt den Nachweis eines Georg Adam Kuntzmann, * Stein 22.10.1740, mit dessen Eltern und Geschwistern. Dieses Buch sollten Sie einsehen unter der Frage, ob es sich dabei um die von Ihnen gesuchten Person handelt. Sie können es (Sign.: LA 2842) sich per kostenfreier Fernleihe über die Landeskirchliche Bibliothek zusenden lassen (Email: bibliothek@ekiba.de; T.: -791).
2. Oder Sie recherchieren im Kirchenbuchportal (www.archion.de) gegen Gebühr - natürlich müssen Sie vor einer Registrierung prüfen (das ist kostenfrei), ob die in Frage kommenden Kirchenbücher bereits online gestellt sind.
4. Sie wenden sich an einen Berufsgenealogen (s. Anlage). Alle dort genannten Personen kennen wir und können wir empfehlen, wobei wir Sie besonders an Herrn Wolfgang Müller, Karlsruhe verweisen. Dieser hat über Jahre in der genealogischen Abteilung des Generallandesarchivs Karlsruhe gearbeitet und recherchiert regelmäßig im Auftrag in unserem Archiv. Nennen Sie bei einer Kontaktaufnahme bitte meinen Namen.

Mit freundlichen Grüßen
im Auftrag

Heinrich Löber


Den i bogen nævnte Georg Adam Kunzmann kan måske være forkert - fødselsdata stemmer ikke overens med hans alder ved død (70 år gammel i 1808).


Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så har arkivet i Karlsruhe sendt email og kopi af de sider i nævnte bog - om Kunzmann/Kuntzmann, 5 sider som jeg vedhæfter dette indlæg til almindelig brug for andre med disse Kuntzmann som aner.

Senere vil jeg lægge en samlet anetavle ud for stam-forældrene for Konstmann/Kunstmann i Danmark, Georg Adam Kuntzmann og Magdalena Glasser - med de aner, som jeg til den tid har fundet frem til i kirkebøgerne fra Baden-Durlach området.

Georg Adam Kuntzmann's forældre står opført i listen under nr. 1607 - Hans Jerg Kuntzmann, og det giver så også forklaringen på, at Georg Adam og Magdalene's søn hedder Hans Jørgen Kunzmann/Kunstmann, født 1772 i Burkal sogn - og således navngivet efter farfaderen.

Men det bør ikke afholde andre med disse stamforældre også at søge på internetportalen https://www.archion.de/  - for hvem ved, om jeg nu har fundet de rette  ;)

Iøvrigt - der ses flere med katolsk tro, som også har fået registreret fødsler i den evangeliske kirkebog for Stein.

Hilsen
Christian

[vedhæfting slettet af admin]
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Jespersen

Super du fik fat i det du skulle bruge.

Jeg har dog ikke selv haft held med at finde noget på den nævnte hjemmeside. Men min slægt er heller ikke af tysk afstamning, men blot danskere der er født i Flensborg. Så det er nok derfor de ikke er der.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Helle Jespersen [17857] Dato 12 Jan 2017 - 10:24
Super du fik fat i det du skulle bruge.

Jeg har dog ikke selv haft held med at finde noget på den nævnte hjemmeside. Men min slægt er heller ikke af tysk afstamning, men blot danskere der er født i Flensborg. Så det er nok derfor de ikke er der.

Hej Helle

Du skal en tur på Rigsarkivet eller "Landsarkiverne" for at tjekke kirkebøgerne for Sydslesvig.

Kirkebøgerne for Nordtyskland kommer næppe på denne internetportal de næste mange år - årsagen er givet noget "politisk/personligt".

Men for Flensborg kan du få utrolig god hjælp af Cay-Erik Geipel - se denne: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,18369.0.html

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

#10
Så er der kommet skub i hele denne sag - se fortsættelsen her:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,119719.0.html

Jeg kan kun opfordre andre med aner i Baden-Durlach området v/Karlsruhe (kartoffeltyskere) om at benytte den tyske internetportal  https://www.archion.de/ i deres søgning.

Skanningerne på denne hjemmeside ligger på et højt niveau og de tyske kirkebøger er af god kvalitet, ligesom opbygningen matcher de danske kirkebøger, men måske endog bedre opdelt i fødsler, vielser, døde. Herudover synes de tyske præster generlt at benytte vore dages kalendersystem, modsat de danske præster, som i meget vid udstrækning benytter kirkelige dage.

Jeg har så taget een måneds abonnement, og med ihærdig og koncentret indsats kan man faktisk komme meget langt på en måned. Udgiften for mit vedkommende har så været de 20 euro - 150 kr.  Jeg har kun i meget få tilfælde downloaded fra kirkebøgerne, og er derfor ikke stødt mod loftet for max. 50 downloads for een måned.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.