soldaterbegravelse

Startet af Kirsten Domino, 14 Dec 2016 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Domino

Hej!


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18230,1038055

Det drejer sig om nr, 35 Søren Andersen.
jeg har set på My Herritage, at han er død "Eltang Kolding" Det kan vel godt passe, at han er død i det område, hvor Fredericia havde Kasserne.

Mit spørgsmål går på, om soldater blev begravet fra en bestemt kirke. Jeg har ikke kunnet finde ham hverken i KB Hellevad eller Eltang. Jeg har også søgt i kirkerne i Kolding og Fredericia.

Venlig hilsen
Kirsten.


Morten Nielsen

#1
På det tidspunkt var der ingen kaserner; soldaterne blev indkvarteret privat, når de var indkaldt. Spørgsmålet er, om han døde "i trøjen" eller var (midlertidig) hjemsendt? Hvad står der under "Nu havende Opholdsted"? Jeg læser det som Lund-et-eller-andet.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Kirsten Domino

Hej Morten !

Der står Lunden, som er en lokation i Hellevad sogn.

Ved Sønnen Jens´dåb står der, som forældre, Landsoldat Søren Andersen og Hustru Cathrine Jensdatter opholdende sig i Lunden. Dåben er 2. Jan 1803.

Søren Andersen er jo ikke nævnt i næste lægdslulle, nr.29 findes ikke.
Hvad mon tilføjelsen ? 1808 betyder?

Hilsen
Kirsten.


 


Jørgen Christensen

Hvis oplysningen om, at Søren døde i Eltang Kolding, er rigtig (gad vide, hvorfra My Heritage har det), kan det være hans begravelse i Kolding d. 21. august 1807 her på opslag 218:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=165632#165632,27821378

Jeg bygger min antagelse på, at Sørens fødested iflg. lægdsrullen er Aallerup (sikkert Allerup, som er en lokalitet i Hellevad sogn), og at han i Kolding-kirkebogen er omtalt som Musketer Søren Allerup (tror jeg der står - det er ikke særlig tydeligt).

Venlig hilsen,
Jørgen.

Morten Nielsen

Hej Kirsten,

Jeg læser det som "Sess(ion) 1808", dvs. oplysningerne om hans død er indført i lægdsrullen i 1808.

Venlig hilsen
Morten

Kirsten Domino

Hej!

Tak til Morten og Jørgen for hjælpen.

Der er ikke flere optegnelser i Lægdsrullerne.

Jeg tror det er den rigtige begravelse du har fundet Jørgen. Jeg havde set den, men læst navnet som Ollesen, jeg havde ikke tænkt at efternavnet kunne være fødestedet, men det er vist ganske almindeligt.

Har man mulighed for at finde yderlige oplysninger ved regimentet?

Mange tak
Venlig hilsen
Kirsten.