Kyndige ud i København søges

Startet af Helle Jespersen, 18 Nov 2016 - 08:28

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg ved, efter omtale fra min onkel, at min oldemor skulle være blevet begravet på en meget meget lille kirkegård i Ballerup. Nok den mindste overhoved, med små 50 gravpladser. Dette var FØR 1958. Han var nemlig hjemme i 1958 fra søen, og tog op og besøgte stedet med sin faster. :)

MEN, hvor lå denne kirkegård, hvad hed den, og er det muligt at finde nogle sten derfra. Eller en kirkebog eller andet i den stil så jeg kan finde hendes død ???

Hun skulle have boet i nogle kolonihavehuse i Ballerup under krigen. Nogen der tillige ved hvor de lå, hvad de hed og måske kunne henvise til noget omkring dem ???
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Helle

Umiddelbart ser det ud til at der er to kirkegårde i Ballerup: Den gamle omkring kirken (som ser ret lille ud på Google Maps), og den nyere og større Skovvejens Kirkegård nord for bymidten.

Hvis gravstedet stadig findes (nok tvivlsomt, idet de hjemfalder efter 20 år hvis ingen betaler), kan du måske finde det på en af disse sider:

FindGravsted.dk (IT-løsning som flere kirkegårde bruger)
DK-Gravsten (gravstene fotograferede af frivillige)
Dansk KirkegårdsIndeks (do.)

Ellers er en mulighed at skrive til kirkegårdskontoret i Ballerup med navn/fødselsdata/dødsdata så vidt de kendes:

http://www.ballerup-sogn.dk/page/538/kirkegårde

Nogle steder er de meget hjælpsomme, andre ikke.

Kolonihavehuse kan jeg ikke lige sige noget om, det kan en anden forhåbentlig!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Jespersen

Hej Mikkel,
Det er ikke lykkes mig via find en grav mv at finde hende. Så mit bud er også, at graven er nedlagt.
Jeg prøvede via den sidste du henviste til, den kendte jeg ikke. Men der kommer ikke noget index frem over Ballerup.

Min onkel nævnte, at den del af kirkegården hvor hun skulle ligge, var blevet omdannet til parkeringsplads. Jeg har dog ikke kunne finde ud af noget omkring dette via google.

Jeg fandt den kirkegård du henviste til også, men heller ikke der fandt jeg noget.

Jeg har prøvet at skrive til kirkegårdskontoret med de oplysninger jeg har. Må se om de svarer mig.

Kunne være dejligt, hvis nogen kender noget til de kolonihavehuse der skulle have været i Ballerup under krigen
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Aase Madsen

#3
Der ligger stadigvæk kolonihaver i Ballerup, på Hold-an vej, Vestbuen, men jeg ved ikke om der har været andre kolonihaver andre steder under 2. verdenskrig.
Den hedder Brøndgaarden.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


Parkeringspladsen eller Centrumgaden der først blev udvidet senere.
Prøv at skrive udvidelse af Centrumgaden i Ballerup, så kan du komme ind på en lokalplan, der beskrive denne udvidelse.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mette Lund

Hej Helle

Du kunne også prøve at kontakte Ballerup Stadsarkiv: http://www.ballerupstadsarkiv.dk/node/37

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Helle Jespersen

Ser ud til, at noget af kirkegården nord for kirken er forsvundet.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Helle Jespersen

Hun hed Sofie Vilhelmine Nielsen, Født 4. juli 1891 i Skibby, Horns Herred
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Jeg har nu fundet hendes dødsregistrering.
Hun er død noget før end hvad min onkel mente. Faktisk allerede i 1939.
Så det kan ikke have været under krigen hun har boet i de her kolonihavehuse.

Men jeg kan læse på nettet, at netop omkring disse kolonihavehuse, da var der mange der boede ulovligt i dem op igennem 30'erne, da der var en stor tilstrømning fra landet til byen.
Så det er nok derfor hun har boet der. Bolignød.

Men jeg ville da stadig gerne se området fra dengang.

Og hvis nogen kunne fortælle mig hvordan jeg finder hedes dødsattest.

Den står angivet ude til højre i opslaget. Hun er nummer 10

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148232&side=234
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.


Helle Jespersen

Tak Aase, det vil jeg forsøge
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


Dødsattesten kan du måske finde på Rigsarkivet i København:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_liste?a=&b=d%C3%B8dsattest&d=1939&e=1939

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal