Begravelse Oksenvad kirke

Startet af Birgit Schmidt-Sørensen, 30 Mar 2011 - 23:31

Forrige emne - Næste emne

Birgit Schmidt-Sørensen

Jeg søger hjælp til tydning af begravelse for Godtske Margaretha Pors, opslag 51+52 i kirkebog for Oksenvad kirke 1783-1860.  Jeg vil meget gerne have hjælp til hvad der står om hendes forældre.
Hun var gift med sognedegn Niels Hansen Pors, hans begravelse er på opslag 47+48 og da jeg kan læse dette, har jeg alle øvrige oplysninger der.
På forhånd tak for hjælpen

venlig hilsen
Birgit Schmidt-Sørensen

Anne Ravnskjær

Hej Birgit

Jeg mener, der står:

Godske Margraretha Pors afg: Troels Eskildsens og Maria Christ(i)ana Te???
Ogte Datter gl. 57 Aar ... osv.

Ogte er et mærkeligt navn, måske skal det forstås som Ove som i Outzen. Logisk ikke osse...

mvh

Anne R

Thomas Kryhlmand

- ja,  'ogte' er et mærkeligt navn. Der står da også bare, at hun er Troels' og Marias ægte Datter.

Men Marias efternavn tør jeg ikke gætte på.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Birgit Schmidt-Sørensen

Tusind tak for hjælpen.  I går aftes fandt jeg ud af at hendes far var Troels Eskildsen Schou, opslag 139 Oksenvad kirkebog, han døde uventet 24.2.1745 på Tovskov Mølle 5 uger efter at han havde forpagtet denne.  Hans kone Maria Kierstina Schous døde iflg. opslag 142, den 20. februar 1749 som pensionære på Tovskov Mølle..

Maria skulle være født på Tørning Mølle 1709, nu håber jeg der er et eller andet om møllen på biblioteket.

Venlig hilsen
Birgit Schmidt-Sørensen

Brennan Thorpe

Hej

Jeg er efterkommer af Margrethe og Pors familien fra Oksenvad. Jeg tror, det var "Godske Margrethe Troelsdatter Schau". Hendes far var "Troels Petersen Show (Schau?)" Og hendes mor var "Maria Christina Eskildsdatter". Det er i det mindste det, vi har skrevet i mit "family tree" her i USA.

Med venlig hilsen,

Brennan