Hvor finder jeg Vilhelm Kold

Startet af Niels Korsgaard Nyeboe, 30 Mar 2011 - 17:00

Forrige emne - Næste emne

Niels Korsgaard Nyeboe

Vilhelm Kold blev født 1868 i Ans. Hans moder hed Adele Vilhelmine Nyboe. ( derfor) Kold døde 1932 på Hareskov Sanatorium, og blev begravet på København  Assistens kirkegaard.  Men i hvilken kirkebog finder jeg hans død og begravelse?
Jeg vil blive glad for et tip
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

bente lindhardt

Hareskov ligger Værløse sogn, men jeg har lige set efter ham, og der står han ikke.

Hilsen
Bente Lindhardt

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Valdemarsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Valdemarsgade 37-39,Matr.389,No.37 Forhus 3.Sal, 8, FT-1885, C5161
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Kold 59  Gift Husfader Forvalter paa Kullager Skive
Birgitte Marie Nybo !! 34  Gift Husmoder  Ringkjøbing
Vilhelm Christian Kold 16  Ugift Barn  Ans,Viborg Amt
Frida Hansine Kold 14  Ugift Barn  Ans,Viborg Amt
Øllegaard Kold 12  Ugift Barn  Ans,Viborg Amt
Olga Christine Kold 11  Ugift Barn  Ans,Viborg Amt
Marie Kathrine Høyer 28  Ugift Henregnes til Familien Syning Lynby,Randers Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Kan det inte vara den här familjen? I så fall stämmer inte namnet på modern. Det här hjälper dig inte att finna hans död.
Eva M
Eva M

Lene Kold Nielsen

 :)I en oversigt over redaktører ved Indre Missions tidende ses følgende:

"Også Vilhelm Kold var i sin korte formandstid medredaktør af IMT, selv om han ikke skrev ret meget i bladet. Han blev født i 1868, og var fra 1916 medlem af IM's bestyrelse.
I 1927 sad han som præst ved Brorsonskirken i København, da valget til at blive IM's næste formand faldt på ham. Han søgte da et mindre præsteembede, Taulov ved Fredericia, hvor han virkede til sin død i 1932."

Jeg ser ham heller ikke indført i Taulov.

M.v.h. Lene Kold


Lene Kold Nielsen

Vilhelm Christian Kold ses i FT 1930 Taulov Sogn, Vejle Amt opslag 16 med hustru og plejedatter.

M.v.h. Lene Kold

Judith Olsen

Kunne det tænkes, at du måske kunne finde ham i Brorsons, hvor han har virket som præst ?

Desværre går kirkebogen med døde kun til 1925.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lene Kold Nielsen

Ja - jeg tror også Brorsons er det bedste bud - se blot følgende:

I 1890'erne samlede Indre Mission ind til en mindekirke for salmedigteren Brorson – men hvor skulle den ligge? Det lykkedes 2.præsten ved Hellig Kors, Wilhelm Kold at få den placeret ved Nordvestvej (nuværende Rantzausgade). Det var dengang Nørrebros ydergrænse, fordi den gamle Nordbane var grænsen for bebyggelsen. Først efter 1900 byggedes husene på den anden side banen, for bommene var jævnligt nede, så det dannede en trafikal grænse.


Brorsonskirken var tænkt som Indre Missions borg i kampen om de vantro masser på Nørrebro. Og de første 50 år sad de solidt på kirken. Men så valgte de i 1948 en ung, dynamisk præst, pastor Larsen. Da han viste sig for frisindet efter deres smag, ville de have ham væk. Men han allierede sig med almindelige nørrebroere, og efter et kampvalg i 1953 havde de 12 plader i menighedsrådet og missionen 2. Blandt slogan'erne i valgkampen var: "Djævelens værk er ofte svær at se. Stem herimod – ved kryds på liste B" (præstens liste).

M.v.h. Lene

Regelsen

Hej

Prøv: Kristeligt Dagblad 27.04.1932, eller Indre Missions Tidende 08.05.1932,
han døde jo 20.04.1932.
Venlig hilsen
regelsen

Niels Korsgaard Nyeboe

Hej
Tusinde tak hver og een for al hjælpen. Det har været til stor nytte. 
Med venlig hilsen
Niels
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe