Fragtskib D/S Laura Maersk - søker opplysninger om avgang/ruter/mannskap i 1915

Startet af Egil Høst Johannessen, 01 Nov 2016 - 13:19

Forrige emne - Næste emne

Egil Høst Johannessen

Hei!

Ved "declaration of intention" i 1916, opplyste en norsk innvandrer til USA at han reiste fra København og ankom til landet med båten "Laura Maersk". Datoen for ankomst var oppgitt til 28. November 1915, men det er usikkert om det var datoen for skipets ankomst eller personens ankomst til Chicago, Illinois. I dokumentet var det ikke opplyst dato for avgang. I følge et reisepass utstedt i København (av Kgl. Norsk Gen. Konsulat) 1. Oktober 1915 var det opplyst at personen hadde England (UK) som reisemål.

Båten ble i 1898 Bygget som LAURA av Irvines SB & DD Co., England for Pyman SS. Co. Ltd. Sjøsatt 07/05.
I 1913 Solgt i januar til A/S D/S Svendborg (A. P. Møller, København, Danmark), Svendborg, Danmark. Omdøpt til LAURA MÆRSK.
I 1917 Solgt i august til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondhjem. Omdøpt til KNUT JARL.
I 1933 Solgt i mai til D/S A/S Notos (Valdemar Skogland), Haugesund. Omdøpt til NOTOS.
http://www.skipshistorie.net/Haugesund/HAU217ValdemarSkogland/Tekster/HAU21719330100000%20NOTOS.htm

Mitt spørsmål er; er det noen som kan hjelpe meg med å finne oversikt over båtens avganger/ ruter/mannskap i 1915? Om det finnes?

Vennlig hilsen,
Egil


Mogens Grønberg

Hej,
hvis skibet anløb amerikansk havn bør der eksistere et manifest med navn på besætningen og eventuelle passagerer. På www.ellisisland.org kan du søge på skibe som anløb New York og for andre havne kan du søge på ancestry – mod betaling.

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg har tjekket Politikens e-arkiv.
I 1915 nævnes Laura Mærsk (i april) med en afgang hvor Newcastle er destination.
Venlig hilsen
Stina

Knud Madsen

Ifølge Berlingske Tidende 13.10.1915 er LAURA MÆRSK afsejlet fra Frihavnen i København til Korsør.

Ifølge Korsør Avis 18.10.1915 er LAURA MÆRSK afsejlet til Galveston.

Det passer vist meget godt med ankomst til USA 28.10.1915.

Venlig hilsen
Knud