Staldmester 1600-tallet

Startet af Jesper Skov, 30 Okt 2016 - 23:45

Forrige emne - Næste emne

Jesper Skov

Hvad dækker betegnelsen "Staldmester" over i slutningen af 1600-tallet?

Jeg er klar over grundbetydningen http://holbergordbog.dk/ordbog?query=staldmester

Det drejer sig om en person i Roskilde, som konsekvent benævnes Anders Andersen Staldmester. Titlen nævnes sandsynligvis, fordi der er to andre Anders Andersener i Roskilde samtidigt.

Han dør i 1684 jf. begravelsen 23. sep. https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=154913#154913,25859931


Hvem arbejde han for?


Jeg har søgt i embedsudnævnelserne, forsvarets arkiver og Roskilde bys regnskaber, men kan ikke finde nogen udnævnelse til erhvervet staldmester.



Med venlig hilsen

Jesper Skov

Inger Buchard

Måske kan Grimm: Deutsches Wörterbuch hjælpe:
stall-meister, praefectus stabuli, ecuier. eine ansehnliche mehrentheils adeliche person, die an einem fürstlichen hofe dem marstall vorgesetzet ist, über die ihm nachgesetzten stallbedienten die obsicht zu führen, und einen jeden zu seiner schuldigkeit anzuweisen, die pferde, wagen, geschirr, und andere dahin gehörige sachen in guter bereitschafft zu halten, über alles richtige inventaria führen zu lassen, dieselben offt durchzugehen, die mängel zu erinnern, auf die ordentliche wart- und fütterung der pferde, anschaffung, verwahrung und ordentliche ausgebung des harten und rauhen futters acht zu haben, die stall - rechnungen zu übersehen, und ingemein nach der vorgeschriebenen stallordnung sich und die ihm untergebene genau zu achten. unter dem stallmeister stehen die bereuter, kutscher, reut- wagen- und bey-knechte, und andere zugehörige bediente. Jablonski 746a.

Kilden Jablonski: Daniel Ernst Jablonski: Entwurf eines deutschen ... Wörterbuchs 1711

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

#2
Hej Jesper
Der er nogle flere interessante ting ved begravelsen. Han begraves i fri jord efter segn.  Claus Toftes seddel? (får jeg det til) - og der ringes uden betaling.
Fri jord er normalt for de fattige, men vi ved at der også er visse "betydende" mænd som begraves der uden betaling. Imidlertid er fri jord ofte i det nordre hjørne af kirkegården - det dårligste, der hvor man ikke vil ligge.

Hvem Sign. Claus Toftes er og hvad det betyder med hans "seddel", ved jeg ikke, for der er flere af begravelserne, hvor man henviser til forskellige navne og en seddel.
Nogle gange er det efter Tofts accord andre gange seddel og andre gange ordre. Der er bla. også en cantor som er begravet gratis i Nordre ende af kirkegårdsjorden.

Men måske har han tjent byen og dennes heste, vogne med videre og er så officielt udnævnt eller en slags tjenestemand.
Men jeg synes ikke det stemmer overens med, at han skulle leje den i dit andet emne nævnte Peder Sørensens jord.  

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej Jesper

Har prøvet at læse lidt mere i begravelserne og tydet lidt mere.
Han bliver begravet i domkirkens nordre sidegang -og fri jord betyder gratis, og ikke i de fattiges jord.
Desuden ringes der med spirets klokker
Andre begravelser på samme måde er alle noget med embeder f.eks. tidl. rådmand, cantor, apoteker og skoleforestander etc.
Så det får mig til at tro at Han er staldmester for byens heste, vogne etc. og altså udnævnt.

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jesper Skov

Hej

Tak for jeres svar.

Jeg læser begravelsen som

"d. 23 Septembr
Anders Andersøn Staldmester begrafuet paa
Domkirchens Nordre sidis gaard udj fri Jord
efter Segr. Claus Toftes Seddel og Ringes spireklo-
cherne uden betaling"


Han var ikke rig, men heller ikke uden midler, jeg har skiftet efter ham.


Spørgsmålet er stadig, hvem der udnævnte ham. Jeg kan som sagt ikke finde ham under kongelige udnævnelser.

Jeg må kigge på Roskildes regnskaber igen og se, om han optræder der.


Med venlig hilsen

Jesper Skov