medalje fra slaget ved Sankelmark 1864

Startet af Karen-Eva Dalgaard, 29 Mar 2011 - 22:26

Forrige emne - Næste emne

Karen-Eva Dalgaard

Også jeg søger oplysninger om medalje fra krigen 1864.
Jens Christian Pedersen, født i Romdrup, Fleskum, Aalborg den 24. november 1836, deltog i slaget ved Sankelmark den 6. februar 1864, hvor han blev såret. Han modtog en medalje for dette i 1877.
Jeg har billedet af ham (min tipoldefar) med medaljen, som han var meget stolt af.
Mere ved jeg ikke. Regiment? Noget skriftligt om medaljen?
Håber nogen vil prøve at finde det. Jeg bor langt oppe i Nordjylland og kommer ikke ofte til København. Har også et par hundrede kilometer til Viborg. Såh...

Med venlig hilsen
Karen-Eva Dalgaard

Mette Lund

Hej Karen-Eva

Hvis ingen andre tilbyder hjælp, vil jeg gerne kigge efter din tipoldefar, men jeg kan ikke love, hvornår det bliver. Jeg har lige været på Rigsarkivet i dag, og det er lidt svært for mig at finde tid, da jeg er på arbejde, når der er åbent på arkivet.

Mvh.
Mette

Karen-Eva Dalgaard

Tusind tak.
Jeg har ikke hørt fra andre, der kunne klare problemet for mig.
Det gør ikke noget, det tager tid, jeg har aner nok at tage fat på.
Jens Christian Pedersen er søn af Peder Mortensen, og han boede i Romdrup hele sit liv.

Tusidn tak for din hjælp.
Venlig hilsen
Karen-Eva

Peter Sevelsted Berthelsen

Hej!
Træfningen var mellem østrigere og 7ende danske brigade, der bestod af 1ste og 11te reg. 1ste reg. var fra København og 11te Reg. var fra Vendsyssel.
Jeg mener at ha` en beretning, som jeg gerne sender til dig
MVH
Peter Sevelsted

Karen-Eva Dalgaard

Tusind tak, jeg vil gerne modtage beretningen, som jeg også skrev i mail til dig.
VH
Karen-Eva Dalgaard

Peter Sevelsted Berthelsen

Hej Karen-Eva!
Du må have lidt tålmod. Mit mailprogram virker ikke i øjeblikket. Jeg kan hverken modtage eller afsende mails.
MVH
Peter. ??? :-\ >:(

Bodil Madsen

Hej Karen-Eva!

Det er formodentlig Erindringsmedaljen, du tænker på. Den fik alle, der søgte om den og havde været aktive i krigene 1848 - 1850 og/eller 1864. Den havde ikke noget med de forskellige slag at gøre.

Man finder disse ansøgninger i kasser i selvbetjeningsarkivet på Rigsarkivet. Det er ikke noget, der er særligt besværligt eller tager særlig lang tid. Måske skulle du ændre din overskrift, så kunne det være, at andre meldte sig. Desværre kommer jeg heller ikke til Rigsarkivet i den nærmeste fremtid.
mvh
Bodil Madsen

Mette Lund

Hej Karen-Eva

Jeg har været på arkivet og fundet din tipoldefars ansøgning om Erindringsmedaljen.

Jeg sender dig et par billeder på din privat mailadresse i aften.

Mvh.
Mette