søgning i husforhør i Sverige

Startet af Aase Jørgensen, 22 Okt 2016 - 13:03

Forrige emne - Næste emne

Aase Jørgensen

Hej
Jeg har prøvet at søge i de svenske husforhør, men det ser ud, som om de er flyttet til Ancestry. Kan man nu kun søge i de svenske papirer, hvis man betaler til Ancestry?
Jeg leder efter familie til Emma Eriksson fra Kungsør. Hun er født i 1884 og emigrerede til USA i 1911, hvor hun blev gift med min bedstefar i 1920.
Måske er der nogen, der kan hjælpe mig :D
mvh
Aase


Eva Morfiadakis

Hej,

Finner ingen Emma f. 1884 i Kungsör, dvs i Kung Karls församling.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Det föds en Emma den 4 november 1883. Hon är barn nr 8. Föräldrar skomakare Eric Ersson och Carin Andersdotter i Mårtenhag i Kung Karl. Föräldrarna har varit gifta i 25 är. Fadern 51 är och modern 44. C:8 Sid 77.

1900 är fadern änkling och bor med Emma + en son Emil f. 1878.  De bor i Kungsörs gårdar.

Hon? Jag har inte min pc just nu så att jag kan kontrollera i utvandringsdatabasen om hon utvandrar.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Denna Emma flyttar till Stockholm. Hon är bageriarbeterska. 13 april 1911 flyttar hon till Amerika. Källa: rotemansarkivet på Stockholms stadsarkiv.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Förnamn
Emmy
Efternamn
Erikson
Ålder
56
Uträknat födelseår
1884
Födelseplats
Sweden
Civilstatus
S
Relation
Head
Kön
F
Medborgarstatus
PA
Bostad (1940)
Delstat
Missouri (MO)
County
Jackson
Incorporated place
Kansas City
Enumeration district
116-96A
Gata
34 Terrace
Husnummer
116 A
Hushållsnummer
118
Radnummer
73
Bostad (1935)
Samma hus
SAME HOUSE
Länkar
Källa: Svenskar i USA 1940 MO:02 (1940) Bild 2120 på rad 73
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Aase Jørgensen

Hej
Tusind tak for hjælpen. Det var da helt fantastisk. Jeg tror det er den Emma, der flytter til Stockholm, for i Ellis Islands records står der, at sidste opholdssted er Stockholm. De steder, jeg har fundet hende sammen med min bedstefar, står de til at være lige gamle, og han er født 27 august 1884, så hun kan udmærket være født i 1883. De bor i Chicago frem til 1943, så finder jeg ham først igen i 1974, hvor han dør i Silver Spring, Maryland. Da bor han sammen med en niece Ellen Maria Midday. Det er ikke hans søskendebarn, så måske er det hendes. Det kan være, at en af hendes ældre søskende er emigreret. Det passer ikke helt godt med det du har fundet Inge-Lise.
mvh
Aase  :D

Eva Morfiadakis

Hej,
När jag kommer till min PC ska jag kontrollera om hon hade syskon som emigrerade. Troligtvis hade hon det. Vad hette hennes man?


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#7
Hej,

Emma flyttade 1903 till Gävle. Med sig hade hon sin o.ä son Nils Runo f. 1903 2/3 i Kung Karl. 1907 flyttade hon till Stockholm Kungsholmens församling. Sonen lämnades kvar i Gävle där han adopterades 1910 av Ivan Viktor Karlsson f. 24/8 1875 i Stora Skedvi och hustrun Johanna Ulrika Gustafsson f. 23/3 1876 i Stora Skedvi.

Sen fick hon också en dotter som jag inte kan följa pga att församlingsboken som börjar 1923 inte är scannad,  antagligen har den sekretess, men dottern finns i EmiWeb:

Förnamn: Aina Elisabet   Utflyttningsdatum: 1923-12-27
Efternamn: Eriksson    Utflyttningslän: Gävleborg
Födelsedatum: 1905-09-07   Utflyttningsförsamling: Gävle Heliga Trefaldighet
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: I:294
Födelselän:    Destination ort: Chicago
Födelseförsamling:    Destination land: USA
Födelseort:    Landskod:  
  Ensam/Familj: E

Yrke: Dotter  
Ålder: 18   Sida i husförhör: 43
Kön: K   Nr i utflyttningslängd:  
Civilstånd: O


Dottern var född i Uppsala län, men jag kan inte tyda församlingen. Jag läser det som Dank. församling som jag trodde kunde vara Danmark församling men jag finner henne inte där.

Gävle Heliga Trefaldighets kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/HLA/1010056/A II aa/11 (1896-1922), bildid: F0011787_00250    s. 4233

Den bortadopterade sonen finner jag inte i Sveriges dödbok. Jag tycker att det står att barnet och adoptivfamiljen flyttar till Kille 1918.

Gävle Heliga Trefaldighets kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/HLA/1010056/A II aa/8 (1896-1920), bildid: F0011784_00302   s. 3081

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Gävle Heliga Trefaldighets kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, huvudserien, SE/HLA/1010056/C I/29 (1905-1908), bildid: F0011966_00068

Aina Elisabeth var född på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Fadern var okänd.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Förnamn: Nils Runo   Utflyttningsdatum: 1920-08-05
Efternamn: Karlsson    Utflyttningslän: Gävleborg
Födelsedatum: 1903-00-00   Utflyttningsförsamling: Gävle Heliga Trefaldighet
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Vi Talltäpp
Födelselän:    Destination ort: New Britain, CT
Födelseförsamling:    Destination land: USA
Födelseort:    Landskod: 
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: F
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 12
Yrke:    Källa: 
Ålder: 17   Sida i husförhör: 2126
Kön: M   Nr i utflyttningslängd: 
Civilstånd: O

Nils Runo flyttade också till USA tillsammans med sina adoptivföräldrar.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Stora Kopparbergs kyrkoarkiv, Församlingsböcker för stadsdelen. Bunden serie, SE/ULA/12231/A II a/8 (1923-1936), bildid: F0007510_00356   s. 715

Adoptivföräldrarna kom tillbaka 1924 utan sonen. Bosatte sig i Stora Kopparberg, Adoptivmodern dog 25/3 1935. Adoptivfadern dog 11/11 1953 enl. Sveriges dödbok.

Eva M
Eva M

Aase Jørgensen

Hej Eva
Det var dog en fantastisk masse ting, du har fundet frem til mig. Min bedstefar hed Hans Jørgen Pedersen og var født i Rårup sogn i Bjerre Herred, Vejle amt. Han efterlod også 2 børn, da han rejste til USA. Min far var 2 år, da han rejste, og da var min farmor gravid, og fødte senere en pige, som hun bortadopterede. Hende blev vi først gjort opmærksom på, da min far var fyldt 80 år, men han tog kontakt til hende, og de havde stor fornøjelse af hinanden de få år, da havde tilbage.Jeg har ikke kunnet se, at Hans og Emma fik børn sammen.
Du får mange tak for hjælpen.
mvh
Aase

Eva Morfiadakis

Name     Emma Petersen   
Event Type     Death   
Event Date     03 May 1959   
Event Place     Chicago, Cook, Illinois, United States   
Address     10531 S Racine Avenue   
Gender     Female   
Age     75   
Marital Status     Married   
Race     White   
Occupation     Housewife   
Birth Date     04 Nov 1883   
Birthplace     , , Sweden   
Funeral Home     Lain And Son Inc   
Cemetery     Mt Hope   
Spouse's Name    Hans Petersen     
Informant's Name    Hans Petersen 


Det här bör vara Emma.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#13
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-XCZS-5H5?i=548&wc=SPQ5-W38%3A175859501%3Fcc%3D1861144&cc=1861144

Det här bör vara Hans P:s draft card registration.


Jag såg dem i Census 1930. Kunde inte riktigt avgöra om de gift sig när de var 31 eller 37 år gamla.  Jag misstänker att Emma hade haft en svår förlossning 1905 eftersom barnet föddes på Akademiska sjukhuset i Uppsala, ca 110 km från Gävle. Dit blev man nog bara skickad vid svåra komplikationer.

Eva M
Eva M

Aase Jørgensen

Hej Eva
Det er Hans` indkaldelse til soldat fra 1942, og her er hans egen underskrift. Det er da meget sjovt, at man kan finde sådan en på en mand, man aldrig har kendt. Der er også en fra 1918. Jeg synes, det er sjovt, at du har fundet hendes død, det er aldrig lykkedes mig at finde den, men jeg havde tænkt, at Hans var flyttet til Silver Spring, fordi han var blevet alene, og det er sikkert rigtigt. Tak :D
mvh
Aase

Eva Morfiadakis



Ellen Maria Midday var f. 1891 och dog 1977. Jag har inte funnit om Emmas syskon utvandrade. Ska se närmare på det. Brodern Emil stannade kvar i Sverige och dog 1928:


Eriksson, Emil

Eklångens gård

Död 27/10 1928.

Kyrkobokförd i Ärla (Södermanlands län, Södermanland).

Född 23/8 1878 i Öja (Södermanlands län, Södermanland).

Gift man.

Anm:
Död i Eskilstuna (D), civ.st.ändr. Saknas

Jag vet inte riktigt vad det sista betyder om han var skild t ex eller änkling.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Fam. nr 1

Ersson, Erik, f. 1832 i Västermo Södermanlands län, Jordägare Skomakar

Andersdotter, Karin, f. 1839 i Öja Södermanlands län

Johanna, f. 1866 i Öja Södermanlands län

Axel, f. 1870 i Öja Södermanlands län

Augusta, f. 1872 i Öja Södermanlands län

Albertina Mathilda, f. 1875 i Öja Södermanlands lä

Emil, f. 1878 i Öja Södermanlands län

Fam. nr 2

Ersson, Ivan Erik, f. 1861 i Öja Södermanlands län, Dräng

Här är Emmas familj 1880. De bodde i Algryt i Kung Karl.
Eva M
Eva M

Aase Jørgensen

Hej Eva
Den med den ændrede civilstand ved jeg heller ikke helt, hvad betyder. Men jeg er blevet meget klogere på Emma og hendes familie. Skønt!
mvh
Aase

Eva Morfiadakis

Eriksson f. Eriksson, Emma Kristina

Morkullan 6, Torshälla

Död 14/6 1951.

Kyrkobokförd i Torshälla stadsförs (Södermanlands län, Södermanland).

Född 20/9 1871 i Barva (Södermanlands län, Södermanland).

Änka (27/10 1928).

Det här är Emils fru. Han var gift vid sin död. Han dog inte i Eskilstuna utan på Serafimer lasarettet i Stockholm. Han hade magcancer. Källa: prästens rapport till Statistiska Centralbyrån.

Eva M
Eva M