Ældste efternavn i Danmark, der stadig er i brug

Startet af Jens Yde, 04 Sep 2016 - 22:15

Forrige emne - Næste emne

Jens Yde

Hvad er egentlig det ældste efternavn i Danmark? Jeg tænker ikke kun på Sejr (efter Valdemar), men på gamle efternavne der stadig er i brug og i direkte fædrene linje.

I andre lande nævnes O'Neill, Perez og Smith.

I Danmark er det sikkert et adelsnavn? Eller er navnebæreren bevisligt en Smed eller en Lund?

Christian Konstmann Autzen

Andre muligheder: Vinter, Sommer, Rød, Blå o.s.v. - kendt fra 1300-tallet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

John Thomsen

Skal vi følge Christian's eksempel, så må Hvide da være en oplagt mulighed...  ;-)

Men ellers har jeg i min egen slægtsforskning, bl.a. en del med Mule navnet, ligesom der forekommer Hintzen og Mikkelsen.
Og i samme boldgade er der mindst tre generationer af Drage; rigtigt nok af gammel ur-adel, mens Mule er af den brev-adel som Christoffer af Bayern udnævner, efter Erik af Pommern har indført muligheden.

I øvrigt synes undersøgelser at vise, at Rasmus var det mest udbredte navn, så Rasmussen kommer vel i semifinalen?

Venligst
John Thomsen - efter en tip-tip, der hed Thomas

Finn Holbek

Hvis man skal se på en sammenhængende slægt, som har ført navnet uafbrudt, skal vi helt klart over i den (ur) adelige afdeling, som f.eks. Skeel, Reventlow og Ahlefeldt mv.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karen Graabæk Møller

En af mine aner var vistnok biskop i Ribe i 1200-tallet (taget på hukommelsen). Hans tilnavn var Kaa - som overlever i dag i versionen Kaae.

Jens Yde

Citat fra: Finn Holbek [75] Dato 05 Sep 2016 - 17:29
Hvis man skal se på en sammenhængende slægt, som har ført navnet uafbrudt, skal vi helt klart over i den (ur) adelige afdeling, som f.eks. Skeel, Reventlow og Ahlefeldt mv.

"Christian Ahlefeldt-Laurvig var 20 år og flyttet hjemmefra i 1985, da hans farfar, Kai Ahlefeldt-Laurvig, døde, og hans forældre flyttede ind på Tranekær Slot".

http://www.fyens.dk/langeland/13-generation-paa-slottet/artikel/1534561

Ja, han er en kandidat, idet hans lige linje ifølge papirerne går tilbage til Benedict von Ahlefeldt, f. ca. 1290.

http://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I11945&tree=2

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej
Jeg ved ikke helt hvilken slægt der er ældst men jeg stammer selv fra en gammel slægt ved navn Moldrupslægten som senere blev til Mollerup, hvilket er mit navn efter min fader.
Hvor langt navnet går tilbage ved jeg endnu ikke men jeg er nået til 1651.
knuz Bettina

Karin Andersen

Hej på tråden  :)

Spørgsmålet om efternavne må vel egentlig mere handle om, hvor længe det er siden, at man begyndte at opfatte "navn nr. 2" som et egentligt efternavn.

-sen/-søn navnene er jo "bare" en forklaring på, hvem man er afkom af.

Stillingsbetegnelser, stedbetegnelser, gårdnavne mv. fortæller på samme måde noget om en persons el. familiens herkomst, bestilling eller "boligforhold".

Med venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Henrik Brandt

#8
Hej Jens,

Du efterlyser det ældste slægtsnavn, som stadig er i brug, i direkte fædrene linje. Jeg forstår på dig, at navnet skal være gået ubrudt i arv fra far til søn indtil i dag? Det kunne være adelsslægten Bille:

De første mænd af navnet Bille, som kendes historisk, er hr. Jakob Bille (1246) og hans Broder, Thorkel Bille, hvis søn Niels Thorkilsen 1267 blev sat i band som Erik Glippings tilhænger i dennes strid med ærkebiskop Jakob Erlandsen. Den sammenhængende slægtrække begynder ved 1300 med Jon Bille... https://da.wikipedia.org/wiki/Bille_(adelssl%C3%A6gt)

Annette Damgaard Hansen

#9
CitatDe første mænd af navnet Bille, som kendes historisk, er hr. Jakob Bille (1246) og hans Broder, Thorkel Bille, hvis søn Niels Thorkilsen 1267 blev sat i band som Erik Glippings tilhænger i dennes strid med ærkebiskop Jakob Erlandsen. Den sammenhængende slægtrække begynder ved 1300 med Jon Bille..

Nulevende Skuespiller Joen Bille, må vel være en af dem. Han kan i følge Finn Holbeks side - eller Danmarks Adels Årbog - føres op til Jon I Bille.

https://da.wikipedia.org/wiki/Joen_Bille

http://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I18787&tree=2

http://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I9993&tree=2

Carl Pedersen

Det ældste navn der er på skriftlige kilder fra Det Danske Territorium, er indskriften på guldhornene som antages at være fra det 4 århundrede.
Navnene på Guldhornet, det korte, er ifølge de fleste eksperter:
»Ek HlewagastR HoltingaR horna tawiðo«
der tolkes som "Jeg, Lægæst, Holts søn, skabte hornet"

Der er masser af mennesker, i Danmark, der idag hedder Holts til efternavn og det er kendt gennem hele middelalderen, så mon Holts ikke er det ældste slægtsnavn?

Bettina Lund Mollerup Larsen

OK indtil videre stemmer jeg på Holts!
flot arbejde Carl. må lige spørge som den uvidende. Er sproget der var skrevet latin??
Bliver af og til imponerede af de dygtige folk vi har herinde i DIS.
knuz og god dag til alle

Finn Holbek

Citat fra: Carl Pedersen [433] Dato 09 Sep 2016 - 00:11
Der er masser af mennesker, i Danmark, der idag hedder Holts til efternavn og det er kendt gennem hele middelalderen, så mon Holts ikke er det ældste slægtsnavn?

Ikke hvis man snakker om en lige dokumenteret slægtslinje der kan føres frem til nutiden.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Carl Pedersen

Til  Bettina Lund Mollerup Larsen:
Sproget på guldhornene er oldnordisk fra det tidspkt hvor det lige havde udskilt/udviklet sig fra fællesgermansk.
Oldnordisk udviklede sig senere, i sen vikingetid og tidlig middelalder til dansk , norsk og svensk med alle deres utallige lokaldialekter.
Til Finn Holbek:
Det kan du have ret i hvis du lægger megen vægt på dokumenteret uafbrudt linie.
Men af indlysende biologiske grunde har alle nulevende Holts´er en biologisk forfader i den lige og ubrudte fader-søn linie som levede i det 4 århundrede.
Så mon ikke alligevel!

Finn Holbek

Citat fra: Carl Pedersen [433] Dato 09 Sep 2016 - 20:34
Til Finn Holbek:
Det kan du have ret i hvis du lægger megen vægt på dokumenteret uafbrudt linie.
Men af indlysende biologiske grunde har alle nulevende Holts´er en biologisk forfader i den lige og ubrudte fader-søn linie som levede i det 4 århundrede.
Så mon ikke alligevel!

Prøver du at være morsom? i modsat fald god fornøjelse med dokumentationen.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Mig bekendt efterlyste Jens Yde ældste eksisterende slægtsnavn i lige mandslinie. En mulighed kunne være  Krabbe-slægten (1400-tallet) eller Vind.
Som bekendt, fordi man er ud af ur-adel, så er det ikke ensbetydende med, at man fører et gammelt navn. Den gang var det yderst almindeligt, at selv de ældste adelslægter ( ur-adel) "kun" førte patronymikon, det blev der så ændret ved, da kong Frederik I påbød adelen at antage faste slægtsnavne. Her tog nogle slægter så navn efter våbenskjold , f.eks. Gyldenstjerne. Desværre uddøde slægten Urne i mandslinien i starten af 1900-tallet, ellers havde denne slægt taget Jens Yde prisen.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "og dog"

Carl Pedersen

Til Finn Holbek.
Jeg har absolut intet imod at mine indlæg er morsomme, men i dette tilfælde er der åbenbart ikke lykkedes.
undskyld!
Jeg forstår ikke helt utilfredsheden med min kommentar, jeg skriver jo at du har ret hvis man lægger megen vægt på dokumentationen;
Men jeg må fastholde at alle nulevende personer, derunder dem der hedder Holts til efternavn har en ane, i den lige fader-søn linie, som levede i det 4 århundrede.
Af biologiske grunde er dette selvindlysende og behøver ikke dokumentation.
Vi slægtsforskere gør vel i at huske på at alle personer har samme antal aner, derunder aner der levede i det 4. århundrede.
Det vi slægtsforskere gør er, at finde navne og data at fæste på disse aner.

Finn Holbek

Citat fra: Carl Pedersen [433] Dato 10 Sep 2016 - 21:09
Men jeg må fastholde at alle nulevende personer, derunder dem der hedder Holts til efternavn har en ane, i den lige fader-søn linie, som levede i det 4 århundrede.
Af biologiske grunde er dette selvindlysende og behøver ikke dokumentation.

Skriv en roman om det.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Mulige kandidater kunne være slægterne Kofod, Barfod og Winther. Men den slægt der har flest dokumenterede generationer bag sig i Danmark, vel at mærke i lige mandlig linie ( men under forskellige navne), og som stadig er leveringsdygtig i mandligt afkom, er greverne af Rosenborg.

Slægten har i ca 1000 år levet under forskellige navne (Oldenborg, Glucksborg) og er nu oppe på 27. generation ifølge DAÅ, så måske falder den uden for nummer!

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard -"Og dog"

Finn Holbek

Citat fra: Arne Lago von Kappelgaard [18221] Dato 11 Sep 2016 - 03:40
Slægten har i ca 1000 år levet under forskellige navne (Oldenborg, Glucksborg) og er nu oppe på 27. generation ifølge DAÅ, så måske falder den uden for nummer!

Spørgsmålet er vel også om den kan regnes for dansk?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Lilian Bøgh Edemann-Nielsen

jeg har navnet Bøgh og det kan vi finde 10 generationer tilbage, på sværdsiden.  :-\

Arne Lago von Kappelgaard

Finn Skeel Holbek!
Tjah, bummelum, 1448 til 2016 giver 568 år i Danmark, så ja de er udefra kommende, omend at de af snørklede veje kan gå tilbage til kong Gorm, hvad mange nordtyske adelslægter kan.

De opfylder ikke helt det stillede spørgsmål, selvom linien er imponerende, hvor de i kun rene mandslinier kan blive konger i England Charles), Norge og hvis og hvis måske i Grækenland.

Slægter som Bille, Vind, Krabbe ( af Damsgård?), Winther, Stensen, Skeel, Rosenkranz, Kofod, Barfod, Juel (Iuel), Vedel med flere er nulevende i lige mandslinie, men hvornår de først optræder i kilderne med nuværende slægtsnavn, har jeg ikke undersøgt, da jeg pt ikke har adgang til mine bøger. Burde måske også have nævnt Ahlefeldt, selvom de normalt regnes til det Slesvig-Holstenske ridderskab, hvor Slesvig jo er ældgammelt dansk land.

Man kunne også kigge i Broderskabslisten og se om der nævnes navne der kan kobles på slægterne i DAÅ, for hvis det er muligt, så har vi "vinderen".

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - " Og dog"

Finn Holbek

Man bør vel se bort fra de Holstenske slægter, men hvornår de forskellige uradelige begyndte at bruge fast slægtsnavn er ikke altid helt nemt at hitte ud af, men Billerne er umiddelbart det bedste bud.

Fra DAA 1985 hedder det: BILLE - Af Leon Jespersen og Henrik Poulsen

Ifølge flere sagn og myter går adelsslægten Bille tilbage til før år 1000. Sådan er det eksempelvis beskrevet i 1500-tallet af biskop Ove Billes sekretær, der førte slægten tilbage til kong Frodes regeringstid omkring Kristi fødsel.
Anetavler fra Gudme og Valløby kirker rummer mere håndfaste indicier. Tavlerne fortæller om en Thørne Bille fra Allingegård, der kan føres tilbage til år 781. Allingegård har forbindelse til Allindemagle på Sjælland, og her opførtes i 1400-1500-tallet den hovedgård, som i over 200 år var i slægtens besiddelse. Det er interessant, men naturligvis ikke tilstrækkeligt bevis for, at Billeslægten kan føres så langt tilbage.
Endnu mere eventyrlig er sagnet om, hvorledes vildmanden er optaget som skjoldholder ved Billernes våben. Under en voldsom tørke skulle en af Billeætten på sin udtørrede mark have mødt en dværg - lådden og med et træ i hånden. Dværgen gav det råd, at Bille skulle bygge 7 møller på et nærmere angivet sted og forudsagde i øvrigt rigdom og velstand. Sagnets stednavne lader sig spore, men det kan tidligst stamme fra 1500-tallet, da vildmanden i Billernes våben først optræder fra dette tidspunkt.
Mollerup og Meidell ser de mange sagn som udtryk for, at slægten i 1500- 1600-tallet havde et behov for at klarlægge sin historie og især føre den så langt tilbage i tiden som muligt . Går man et skridt videre og ser på navnet og våbenet, er det sikkert, at Saxo (o. 1200) har kendt navnet, og det er heller ikke utænkeligt, at det allerede på dette tidspunkt var et egentligt slægtsnavn. Det forekommer i en række dokumenter og breve fra 1200-tallet, således optræder der på denne tid en ridder Jacob Bille, der er den første med et Billenavn, der anses for historisk sikker.
Det er imidlertid vanskeligt at udrede de forskellige indbyrdes relationer, og sikkerheden bliver naturligvis ikke bedre af de mange beslægtede navne som Byllæ, Byile, Byle eller Bilde. Lige så vanskeligt er det at fastslå, hvorfra navnet stammer. I mange stednavne indgår navnet Bille, og det kan heller ikke udelukkes, at slægtsnavnets oprindelse kan føres tilbage til et fornavn.
En teori går ud på, at Billerne skulle stamme fra Schlesien, hvor der fandtes en slægt ved navn Bielde. Den er blevet sat i forbindelse med slægten Ebersbach, hvis våben har en vis lighed med Billernes. Såvel denne lighed mellem våbnerne som den fælles herkomst er problematisk. At slægtsnavnet Bille optræder så relativt tidligt kunne styrke formodningen om tyske relationer, fordi man også i Tyskland støder på slægtsnavne i 1200-1300-tallet, medens det endnu ikke er særligt udpræget for Danmarks vedkommende.

Konkrete vidnesbyrd om slægten foreligger i bevarede segl fra 1300-tallet. Det ældste kan dateres til 1316 og tilhørte Benedictus (Bent) Bille, der var tilstede på det sjællandske landsting dette år. Han er søn af den Jon, der i adelsgenealogen Anders Thisets tavle i DAA 1890 samt i nærværende er anført som hele slægtens stamfader.

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

@ Finn Skeel Holbek

Lige hjemkommet efter 3 ugers ferie, hvor jeg to gange har forsøgt at sende  mit svar af sted til dig, men tilsyneladende forgæves.
Historien om Billernes gamle herkomst til 781, kan vi vist godt se helt bort fra. Jeg mener at Trollerne´ne også havde en fantastisk historie om hvordan de fik trollen som våbenmærke. Men okay, hvis man tror på Tandfeeen og Påskeharen, så er der jo frit slag.

Jeg kan kun give dig ret i, at Bille-navnet (Bilde/Billæ/Byllæ/Bylle/Byle/Byile ("De prangende Bille ér") er et godt og seriøst bud på ældste og endnu ført navn i lige mandslinie.
Men, men Finn Skeel Holbek, jeg har nu atter adgang til mine bøger. Og jeg har måske et par bedre bud, der kan føres tilbage til kong Knud  VI Valdemarsøn (konge 1182-1202).
Jeg har gået Broderskabslisten fra kong Valdemars Jordebog igennem, og der nævnes mange tilnavne, men 2 navne nævnes, navne som stadig er optaget i DAÅ, nemlig Vind (Wind/Vynd-"De kække Vind ér"), og Skeel (Skiælge/Scheell/Skeele/Skiel/Sceel ("De stolte Skel ér").

Jeg citerer: "Brøderne bestaar af Landets mægtigste Mænd: Kongen (Knud VI) og hans slægtninge, Personer af Hvidernes Æt, Slægtninge af Absalon, Anders Sunesøn, Sune Ebbesøn og Oluf Glug er Medlemmer af Broderskabet, ikke faa af Kongens højeste Embedsmænd, som Kansler, Kammermester, Marsk og Skænk, 8 af Bisperne, som for Størstedelen er udgaaet fra de samme Stormandsslægter. En del af de anførte Personer synes at have været blandt de Rigens bedste Mænd, som var til Stede paa Danehovet eller andetsteds, hvor Kongens Breve blev bevidnet, ikke faa Tilnavne som Vind, Kalv, Mus, Hvide, Spide, Prip, Hase, Thun, Mund, Ræv, Glug, Knubbe, Munk, Skeel, Høg o.fl. synes at antyde, at Navnenes Indehavere tilhørte senere Adelsslægter med disse navne."
På s.547 står: "Endnu 7.4.1442 staves det adelige Slægtsnavn Skeel som Skellæ (Erslev, Testamenter 209), ligesom det jydske Udtale skjæl´le af ordet "skeløjet" ."
(Kilde: "Kong Valdemars Jordebog, I.bd. hefte 2, s.545-567 nyudgivet 1980/Akademisk Forlag), se også Janus Møller Jensen (2006)-"Broderliste, Broderskab, Korstog-bidrag til opklaringen af en gåde fra dansk højmiddelalder.

Jeg tror, vi her har de ældst dokumenterede navne, vel at mærke ført kontinuerligt ned til d.d. . Bille kan også være rigtig gammelt, men har det først dokumenteret fra 1316.

Noget helt andet. Har du en forklaring på, hvorfor man i DAÅ registrerer "smalle" adelslægter, som måske kun har eksisteret i 3-5 generationer (van Levern, s.679-687 og Tredje-slægten, s.771-775) i årgang 2012-2014? Jeg spørger, fordi det har undret mig meget, at man endnu ikke har medtaget den jydske Thrugot slægt, der endda formåede at blive gift med en konge og levere Danmarks første ærkebiskop (Asser). Hvorfor har man heller ikke de to sjællandske slægter Glug og Bodil-slægten fra Næstved (Skovkloster, nuværende Herlufsholm)?

Jeg undrer mig meget, især over at det ofte udskældte dyr "svinet", dog har lagt navn til 5 adelsslægter: Urne, Orning, Griis, Galt og Svin (Smalsted).

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Finn Holbek

Hej Arne

Ja det må være en af de uradelige slægter, præcis hvilken må stå hen i det uvisse.

Mht. DAA må jeg melde pas, men Thiset nåede vel kun en mindre del af det han kunne have tænkt sig?

Foreningen (foreningerne) bag har hele vejen kæmpet med manglende ressourcer, og det er vel den bedste forklaring på den lange ønskeliste vi har til slægter der kunne trænge til at blive gennemgået.

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Christian Reventlow

I forlængelse af ovenstående skriv - hvor det jo er helt korrekt, at vi alle sammen har mere eller mindre de samme aner langt tilbage - nogle af os kan blot sætte navn på lidt længere tilbage end andre. Men navne og stavemåder skifter. Jeg har på min egen hjemmeside oprettet en rapport, hvoraf de fremgår, hvornår de enkelte slægter, der er repræsenteret på min side, tidligst er nævnt.

se: http://reventlow.dk/tng/showreport.php?reportID=371

Rapporten er sorteret efter antal personer i databasen med det enkelte slægtsnavn.

Men så en lille anekdote: I min familie - Reventlow-slægten - har man jo altid været "adelsstolte" og overbeviste om egen fortræffelighed, herunder at slægten er ur-gammel. Så historien går på, at dengang Gud Herren havde skabt himlen og jorden og alt det levende så han tilfreds ud over sit skaberværk og så at alt var godt, hvorefter han vendte sig om og sagde: Nå, min gode Reventlow - hvad skal vi nu lave??

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Christian Ditlev!
Sådan, færdigt arbejde. Den fornemme baronesse til sin bordherre: "Nå, hvor langt kan De så føre deres slægt tilbage? Vi ved det faktisk ikke, da slægtens papirer gik tabt under syndfloden!"

Som der står på herregården Ørbæklunde: "Hvad er adelig byrd? Intet! Navn erhverves ene ved dåd og dåd vor forfædre har adlet," (1630). Den gamle uradel var jo oprindelig en krigeradel, der fortaber sig i fortidens tåge.
Jeg mener stadig, at slægter Bille, Skeel og Vind hører til de ældste danske slægter som stadig lever, og  har sin oprindelse i Danmark. Men slægten Bild, der nu lever i Sverige, er også ældgammel.

Det undrer mig meget, at du lader Urne-slægten uddø ved år 1779! Mig bekendt, uddøde den først den 23. januar 1903 med Axel Frederiksen Urne.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Christian Reventlow

Tak for dine bemærkninger - ja, der er mange morsomme anekdoter om de gamle familier. Denne - er en fordansket og forkortet udgave af en længere tysk anekdote, der omhandler i hvert fald 4 adelsslægter, der hver prøver at dokumentere deres alder. Jeg kan desværre ikke huske den fulde historie, men "selvfølgelig" var det Reventlow, der var ældst.

De andre var, så vidt jeg husker von den Busch (der havde bevidnet den brændende tornebusk i ørkenen, da Moses flygtede fra Ægypten), von der Hirsch og von der Ferne (og de to sidste kan jeg ikke huske, men noget med en springende hjort og noget, der blev set i det fjerne) Min gamle onkel Einar på Rudbjerggård kunne disse historier udenad og citerede dem gerne. Men det kan såmænd udmærket være at den omtalte Baronesse og syndfloden kunne have indgået i historien. Det er i hvert fald samme genre.

Mht slægten Urne, så viser opstillingen alene de personer, der indgår i min database - og denne er jo absolut ikke fuldendt. Mit princip for at have personer med er, at de er relaterede til slægten Reventlow - enten at der er en Reventlow som forfader til fx en Urne - eller at en Reventlow nedstammer fra fx en Urne. Men jeg har ikke lige for nylig set nærmere på denne slægt. Jeg kan dog se, at jeg har i hvert fald 20 medlemmer af slægten Urne som direkte forfædre.

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Christian Ditlev!
Der er jo også andet i tilværelsen end genealogi.
Angående Urne, så kan jeg bedre forstå det af dig opgivne årstal. Slægten er "uddød", men det er den jo kun, fordi man kun regner med den mandlige linie i adelssammenhæng. Mange nulevende danskere har realationer til denne gamle slægt, som blev kaldt "de stille eller stolte Urner". I dagens Danmark er der kun 11 personer der bærer navnet!
Vidste du, at Axel Urne havde forlangt rent bogstaveligt, at slægtens våben skulle begraves med ham, da han var sidste mand der lukkede + slukkede. Et ønske der blev opfyldt. Hans søster døde 6 år efter i Sølvgade/København.

Ja de historier. I lørdags var jeg på besøg i Roskilde Adelige Jomfrukloster, og blev vist rundt af Henrik Holstein, en lun fyr, der også kunne fortælle af hjertens lyst. Hvis du ikke har været der, så kan jeg kun anbefale det. Der er virkelig stemning i de gamle sale fra 1500-tallet. Flotte malede våbenskjolde fra de gamle slægter (Rosenkrantz, Krabbe, Skeel, Ulfeldt, Holck, Urne, Bille-Brahe-Selby ,Lercke,Jul Brockdorff) i vindus lysninger og på store dragkister. Endvidere mange personportrætter.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"