Færgesabotagen i Korsør 3. november 1943

Startet af Anne Marie Holck, 12 Okt 2023 - 22:13

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

Hej,

Min far var ved kystpolitiet i Korsør, da denne sabotagehandling fandt sted, og han talte af og til om det, men det var traumatisk for ham. Er der nogen der har kendskab til, om der foreligger noget skriftligt om hele den hændelse, der fandt sted den 3. November 1943?

Gitte Johansen

#1
Er det dette? Der står en del, og hvis du vil kan jeg sende det til dig, Min mail står her.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Marie Holck

Citat fra: Gitte Johansen Dato 13 Okt 2023 - 00:03Er det dette? Der står en del, og hvis du vil kan jeg sende det til dig, Min mail står her.

Ja, det er det. Jeg har sendt dig en mail.

Gitte Johansen

Er sendt til dig, og jeg kan godt forstå, det må have været traumatisk.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Marie Holck

Tusinde tak, Gitte - de er modtaget.


John Damm Sørensen

Søforhør:
318. M/Fg. Sjælland af Korsør, 2593 Reg. T. Br. Bygget 1933 af Staal. Paa Rejse fra Nyborg
til Korsør.
Havareret ved Eksplosion og brændt d. 8/ 11 43 i Storebælt; 3 Omkomne.
Søforklaring og Søforhør i Korsør d. 5/ 11 43.
Kl. 14 47, da S. med Ø.-lig Kurs befandt sig ca. 3 Sm. fra Korsør, indtraf en voldsom Eksplosion i
den ubenyttede, aflaasede III Kl. Salon under Vogndækket. En kraftig Brand udbrød i denne Salon,
ligesom Stikflammer fra Eksplosionen tændte Ild i nogle Redningsveste paa Promenadedækket, hvor 7—8
af de rejsende blev saaret. To Læger blandt Passagererne ydede de saarede en Førstehjælp. Besætningen
paa S. gik straks i Gang med at bekæmpe Ilden med Færgens eget Ildslukningsmateriel. Da det ved
Eftersyn af Skibsskroget viste sig, at det ikke havde taget Skade ved Eksplosionen, fortsattes Rejsen
mod Korsør, medens man gennem Radioanlæget rekvirerede Læger, Ambulancer, Brandvæsen og Falcks
Redningskorps. Ved Ankomsten til Korsør blev de saarede straks kørt paa Hospitalet, og Færgen blev
rømmet for rejsende og Jernbanevogne. Falcks Redningskorps, Brandvæsenet, D/Fg. »Odin«, et tysk Skib
og Færgens egen Besætning bekæmpede nu Ilden, ligesom et Lokomotiv blev kørt op paa Kajen for at hjælpe
til at slukke med Damp. Kl. ca. 16 15 var Ilden under Kontrol. Kl. ca. 1630 skete en ny Eksplosion i For-
skibet om Bb., antagelig i Kosteskabet under Trappen, der fører op til Vingedækket. Ved denne Eks-
plosion dræbtes 3 af Redningsmandskabet, og 10—12 Mand saaredes. Da man frygtede flere Eksplosioner,
blev Færgen nu rømmet, slæbt ud af Havnen og sat paa Grand paa Badstuerevet udenfor Korsør Havn.
S., der ved Branden blev stærkt beskadiget, er senere taget af Grunden.
Anm. 1. De omkomne er: Stationsleder de Neergaard af Skelskør, Redder Johannes Nielsen af
Slagelse og Brandassistent Regnar Nielsen af Korsør.
Anm. 2. Ministeriet maa antage, at Eksplosionerne skyldes Sabotage udført med tidsindstillede
Sprængladninger.

Side 64 i:
https://www.sbib.dk/files/bibliotek/statistik/1943.pdf

Hilsen
John


Anne Marie Holck

Citat fra: John Damm Sørensen Dato 13 Okt 2023 - 21:26Ulykken omtales også i denne film.
https://www.danmarkpaafilm.dk/film/glimt-fra-storebaelt-under-krigen-no-1-1943

Hilsen
John

Tusinde tak for det, faktisk er min far med på et kort glimt i ca. 8 min. inde i filmen. Fantastisk at se ham i en film fra dengang. Det er så en del år før jeg blev født ;)