Stedet Vestergaard, Elsborg

Startet af Grete Vestergård, 15 Okt 2016 - 20:09

Forrige emne - Næste emne

Grete Vestergård


Christen Sørensen Krogsgaard (Vestergaard) er født 6. sept. 1739 i Sjørslev, Lysgaard Hd, Viborg amt. Blev gift 11.nov 1768 og døde 8. juni 1814 i Sjørslev.
Hans hustru hed Kirsten Madsdatter Elsborg, blev født i 1734 Sjørslev sogn og døde 31.okt.1819 i Sjørslev.
De havde 2 sønner:
Søren Christensen Vestergaard født 30.maj 1771 i Sjørslev
og
Peder Christensen Vestergaard født i maj 1775 i Sjørslev.
Jeg har fundet dem i folketællingen fra 1787 og der er også en datter Mariane.

Er de følgende Christen Sørensens forældre:
Peder Sørensen Westergaard og Anne Sørensdatter, der bliver trolovet i 1739? også Sjørslev.
Peder? Søren Krogsgaards søn bliver døbt Christen 15de søndag efter trinitatis 1739 i Sjørslev.

Elsborg er nabosognet, og der har ligget en Vestergaard. Den nuværende adresse er Elsborgvej 34, Matr. 13A . Det er nærliggende at tro, at navnet Vestergaard stammer derfra. Jeg tror, at gården har hørt under Palstrup gods? Hvordan kommer jeg videre med at lede efter nogen, som har boet på den gård, og som helst har noget med de ovennævnte personer at gøre?

Grete V.

Else Skovbo Jensen


Christen Sørensens far skal hedde Søren efter datidens navneskik, så dit forslag , at han er Søren Krogsgaards søn lyder rigtigt.

15. sønd. efter Trinitatis i 1739 er 6. sept., så det er altså Christens dåbsdag og ikke fødselsdag.

Der er utroligt mange gårde/personer med navnet Vestergård.

Fra Aunsbjerg skifteprotokol www.Brejl.dk

45 Niels Madsen i Sjørslev. 13.2.1794, fol.80B.
E: Dorthe Jacobsdatter. LV: Niels Bøgelund. A: søster Kirsten Madsdatter g.m. Christen Vestergaard i Sjørslev, halvsøster Maren Christensdatter g.m. Laurids Christensen i Vium, halvbror Jens Christensen, kaldet "Lille Jens Thøgersen" i Vium.


http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=168846&side=116   Kirstens dødsindførsel . Der står hun er på aftægt hos sin søn sognefoged Søren Christensen Vestergaard i Sjørslev.  Hvorfra har du, at Kirsten Madsdatter også kaldes Elsborg ?
Chr. Sørensen var jo også sognefoged, iflg. folketælling 1801. Gården du søger er vel den de boede på i Sjørslev eller ??? Den hørte under Aunsbjerg.

Viborg, Lysgaard, Sjørslev, Sjørslev Sogn, Sørslev, 28, FT-1801, B4466
:
Christen Sørensen
62
Gift
Huusbonde
Bonde, Gardbeboer, Sognefoged og Lægdsmand

Kirsten Madsdatter
64
Gift
Hans Kone


Søren Christensen
32
Gift
Deres Søn
Han Tjener Forældrene

Bolette Pedersdatter
34
Gift
Hans Kone

Peder Sørensen
2
Deres Søn

Søren Andersen
77
Enkemand
Til Leje
Nyder Almisse af Sognet
Mads Nielsen Buch
63
Enkemand
Til Leje
Wæver
Søren Jensen Krogsgaard
42
Ugift
Ligesaa [Til Leje]
Hosekræmmer

Med venlig hilsen
Else

Grete Vestergård

Mange tak for svaret Else. Jeg forsøger at komme videre med Avnsbjerg-hintet. Ved søgning på nettet i går så jeg,at Palstrup gods skulle have solgt nogle gårde til Avnsbjerg gods.
Jeg får nogen til at hjælpe mig med at læse skiftet, som du nævnte.
Mvh Grete

Grete Vestergård

Else spurgte mig om Kirsten Madsdatters tilnavn Elsborg. Det står i kirkebogen under trolovelsen i Sjørslev i 1769

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=21&bsid=168844&kb=Viborg+amt%2C+Lysg%C3%A5rd%2C+Sj%C3%B8rslev%2C+1754-1807+FKVD+%28EM%29

Det bliver nævnt, at hun er fra Risbac, og det sted ligger så vidt jeg ved i Sjørslev sogn.
Med venlig hilsen Grete V.

Else Skovbo Jensen

Det skifte jeg henviste til drejer sig jo om Kirsten Madsdatter broder.
Jeg har nu fundet skiftet efter Kirsten Madsdatter og Chresten Sørensen  Det er det originale. Jeg kan ikke læse det sådan uden videre, men navnene er jeg 100 % sikker på. Det er blot lidt mærkeligt, at skiftet finder sted 16. februar 1821 altså ret lang tid efter at den sidste er død. Det er fra Lysgaard-Hids herreds skifteprotokol 1813-25, opslag 409 af 423.
I skiftet er nævnt datoerne 15. februar 1820 og 6. april 1820 ( auction)  Disse indførelser skal du prøve at finde

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=194485&side=409


med venlig hilsen
Else

Else Skovbo Jensen

Hej

Her er matrikelkortet fra ca. 1815. Det indeholder en del navne, både Krogsgaard og Westergaard.
http://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=5359&elav=0801155


mvh
Else

Grete Vestergård

Mange tak for matrikelkortet.
Jeg har kontaktet lokalarkivet og fået at vide, at der er en gård i Sjørslev, der hedder Vestergaard. Det er på adressen Sjørslevvej 54, og gården skulle have matrikelnummeret 4A. Jeg har lidt svært ved at kigge på matrikelkortet fra 1813. Jeg kan se navnene Krogsgaard og Vestergaard og også fundet et matrikelnr. 4A med navnet Søren Vestergaard. Spørgsmålet er, om Christen Sørensen Krogsgaard Vestergaard blev kaldt Søren Vestergaard og har boet på matriklen?
Mvh. Grete

Else Skovbo Jensen

Hej

Søren Vestergaard er jo sønnen, se bl. a. folketælling 1801

mvh
Else

Else Skovbo Jensen

Her er lidt mere

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=25&bsid=189182&kb=Viborg+amt%2C+Viborg+Amtstue%2C+Hartkornsspecifikation+og+jordeb%C3%B8ger+for+godser+A-G%2C+1758+-+1843

her er Christen Sørensen nævnt ( fra 1802), hvor de nye matrikelnumre jo ikke fungerer. Hans gård er af hartkorn 5 tdr. 7 skp.


mvh
Else