Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene

Startet af John Kjoss, 08 Okt 2016 - 13:04

Forrige emne - Næste emne

John Kjoss

Ved dette innlegget ønsker jeg å finne bakgrunnen for et ekteskap mellom mine tipp 2 oldeforeldre Johan Henrik Stabell fra Danmark og Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene fra Norge.
Johan Henrik ble født 27 januar 1781 og døpt i Viborg Søndre Sogn Kirke (Sortebrødre Kirke) 4 mars 1781. Foreldrene var Nicolaus Stabel og Ane Margrethe Schrøder. Johan Henrik døde 25 oktober 1846 og ble begravet 31 oktober 1846 i Århus amt, Ormslev kirke. Ved sin død var Johan Henrik sogneprest i Ormslev kirke. Maren ble født 16 februar 1790 og døpt 28 februar 1790 i Kristiansand i Norge. Foreldrene var Søren Torjussen Kjerene og Guri Torulfsdatter. Maren døde 24 juni 1863 og ble begravet 29 juni 1863 i Århus amt, Århus Domsogn. Johan Henrik og Maren giftet seg i Viborg Domkirke 2 juni 1808. Deres datter Margrethe Stabel giftet seg med Fritz Emil Weil fra Flensburg. De bosatte seg i Drammen i Norge. Deres datter Jørgine Kathrine Weil giftet seg med min oldefar Oluf Emil Kjoss.
Deres giftermål er interessant fordi deres bakgrunn er vidt forskjellig. Jeg har prøvd å finne hvor de møttes og i hvilket miljø, men forgjeves.  I boka om slektene Stabel-Stabell fra 1200 til 1950 beskrives viktige milepeler i Johan Henrik Stabells liv fra han ble student i 1798. Deretter Cand. Phil. april 1799, Cand. Theol. 25 oktober 1802, Hører (lærer) ved Viborg Latinskole 1803 og adjunkt ved samme skole fra 5 september 1803, sogneprest i Vinding kirke i Ringkøbing Amt 11 juni 1803 og ordinert 4 august 1803, avla den homiletiske og katekesiske prøve 12 januar 1806. Disse opplysningene bekrefter at Johan Henrik har hatt et sammenhengende virke på Jylland før han møtte Maren.
Maren var datter av en vognmann i Kristiansand og tilhørte en annen sosial stand. En ting er den geografiske avstanden. Danmark-Norge var ennå eget rike, men med Skagerrak imellom. Den eneste naturlige forklaringen som jeg kan finne, ligger på det religiøse planet. Den norske predikanten Hans Nielsen Hauge var i Kristiansand i 1804. I Kristiansand var det allerede da en liten innflytelsesrik gruppe av Haugianere. Høsten 1804 dro Hans Nielsen Hauge over Skagerrak til Jylland hvor han besøkte bevegelsen «de sterke jyder». Så Haugianerne i Norge var allerede i kontakt med Jydene i Danmark. To Haugianske kvinner reiste til Jylland i 1803 for å forkynne. De kom ikke tilbake til Norge før i 1808. Så min teori er at Maren Sørensdatter ble inspirert av Haugianerne eller en annen religiøs gruppe slik som Brødrevennene (Herrnhuterne). De hadde sitt opphav i Christianfeld på Jylland, og de hadde stor tilslutning i Vest-Agder. Så trolig reiste Maren over Skagerrak etter å ha blitt frelst i Norge og traff da sin tilkommende ektemann. Er det en sannsynlig forklaring? Jeg er takknemlig for svar.
Det kan nevnes at ifølge Statsarkivet i Kristiansand finnes det ikke opplysninger om tilflyttede til eller utflyttede fra Kristiansand i den aktuelle perioden. Det finnes heller ikke opplysninger om geistlige i Kristiansand og omegn. I Dansk Demografisk Database prøvde jeg å finne Maren under innvandring til Danmark, men forgjeves.
Hilsen John Kjoss

Inge Hedal

Hej
http://wiberg-net.dk/879-Ormslev.htm
Maren Sørensdtr. Kjærsen (ogsaa kaldet Sørensen), f. Christiansand 16/2 90, † Aarh. 24/6 63; F. Søren Torjussen, Eier af Kjærran v. Christiansand; M. Guri Torufsdtr. Væggeland; hun kom som et fattigt Barn fra Norge; tjente først som Gaasepige; senere som Huusjomfru hos Cfrrd. Jespersen i Vibg

Om konferensråd Jespersen:
http://runeberg.org/dbl/8/0468.html

Mvh. Inge




John Kjoss

Hei!
Tusen takk for svar. Jeg har i lang tid prøvd å finne ut hvordan bryllupet mellom sogneprest Johan Henrik Stabell og Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene kunne finne sted. Det er tydelig her at Etatsråd og Konferensråd Jesper Jespersen kommer inn i bildet. I 1798 var Jesper justissekretær ved Akershus Stiftsoverrett  i Christiania (Oslo). Ifølge kirkeboken i Strømsø i Norge (Drammen) ble Jesper Jespersen gift 23 juni år 1800 med  Mette Marie Bang. Hennes far var grosserer  Hans Bang  i Drammen født i Randers i 1748.
I 1802 får Jesper Jespersen stillingen som assessor ved Kristiansand Stiftsoverrett. Jesper og Mette Marie blir så boende i Kristiansand til 1806 hvorpå Jesper igjen blir assessor i Christiania. Samme år får Jesper stillingen som justitiarius ved Landsoverretten i Nord-Jylland. Landsoverretten hadde sete i Viborg i en bygning som tidligere hadde vært en del av det klosteret som hørte til Viborg Domkirke. Faren til Johan Henrik Stabell, Nicolaus Stabell, var Landstingsadvokat i Viborg. Så familiene Stabell og Jespersen hadde trolig god kontakt i Viborg.
Trolig har Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene jobbet hos familien Jespersen/Bang i Kristiansand. Hun må ha gjort et godt inntrykk på familien på alle måter, slik at Jesper Jespersen ga henne en sjanse og tok henne med til Viborg. Maren var bare 16 år i 1806.
Jeg lurer på Inge om du har noen ytterligere opplysninger eller kommentarer til denne framstillingen som endte så bra for en fattig pike fra Norge med bryllup med Sognepresten i Viborg Domkirke i 1808.
Hilsen John Kjoss

Kurt Eriksen


Yderst interessant indlæg!

Deres datter

Marta Susanna Stabell
Født 04 jul 1827 Hinge
Døbt 27 jan 1828 do
Død 15 apr 1862 Sandby
Bgr 22 apr 1862 do

Gift 28 maj 1853 Århus Dom

Sognepræst til Sandby – Sognepræst til Tårs - Ambrosius Johannes Meldal
Født 27 jan 1817 Langebæk
Døbt 02 feb 1817 Kalvehave
Død 30 jan 1895 Rørbæk, Musse
Bgr 05 feb 1895 Sakskøbing.

Slægten Meldal kommer ligeledes fra Norge – indgifte i Holfeldt slægten og Lintrup slægten.
Dermed er Stabell i Norge i slægt med Lintrup her på Bornholm!

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

John Kjoss

Hei!
Jeg arbeider fortsatt med familien Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene. De er mine tipp2-oldeforeldre.
De fikk tilsammen 11 barn. Deres fjerde barn var min tippoldemor Margrethe Stabell født 1819. Margrethe ble i 1845 gift i Ormslev kirke med Fritz Emil Weil som var født i Flensburg i 1816. De bosatte seg i Lier/Drammen i Norge etter bryllupet. Margrethes far, sogneprest Johan Henrik Stabell, døde 25 oktober 1846, og han blir begravet ved Ormslev kirke 31 oktober 1846. Jeg søker etter arveoppgjøret/skiftet etter Johan Henrik Stabell. Er det mulig å finne dette skiftet på danske slekt og data sine sider?
En hyggelig sak til slutt. En av mine tremenninger i Norge har fått DNA-treff på en person med navn Torjus Stabell. Så vidt vi kan forstå er denne mannen etterkommer av Torjus Vilhelm Stabell (1832-1897) som var Johan Henrik og Marens 10 barn. Navnet Torjus går tilbake til Marens bestefar i Norge. De neste generasjonene er etter våre opplysninger Torjus Vilhelm Stabell (1871-1939), Gunnar Brinch Stabell (1909-1979) og så dagens nålevende Torjus Stabell. Vi har ikke kontaktet Torjus. Vi er usikre på hans adresse.

Hilsen John Kjoss