søger data om Christen Tebbstrup Ørum ,Viborg

Startet af Kurt Arne Empacher, 07 Okt 2016 - 06:13

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Søger hjælp her om Christen Tebbestrup født ? I Ørum Viborg? Jeg har søgt efter ham men har ikke fundet noget kan han hedde noget andet ? Er Tebbestrup en gård eller hvad .det enste jeg ved er at han får en søn=
Niels Christensen Østergaard f.? I Ørum Viborg d.1773 i Ørum Viborg
Er der nogen der har eller ved noget om dem vil det blive modtaget med glæde
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Peter Kristiansen

Der er et Tebstrup i Ovstrup sg., Voer hrd., Skanderborg a. - men det er lidt langt væk...
M.v.h. Peter Kristiansen

Inger Toudal

#2

Ørum sogn i Fjends herred eller Ørum sogn i Sønderlyng herred?

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Tebbestrup - bebyggelse i Haslund sogn, Galten herred, Randers amt.

Tebstrup - bebyggelse i Ovsted sogn, Voer herred, Skanderborg amt.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kurt Arne Empacher

Hej
Inger og Peter
Tak for jeres svar,tror ikke lige at det var det
Hilsen
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Kurt Arne Empacher

Hej Jan
Det er det ,jeg tror jeg har haft en anden tråd hvor du hjalp mig igang med denne slægt ,har du noget nyt om ham og om han har en kone?? Det var Anders Thomasen du hjalp med ,søn af Thomas Nielsen Østergaard
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Jan igen
Anders Thomasen er min tiptipoldefar og du har ikke hans død så den får du her 25-05-1836 i Ramten ,Ørum Sogn Randers Amt

Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Jan B. Hansson

#7
Hej Kurt

Tak for opdateringen til Anders Thomasen som jeg har rettet både offline og online.

Jeg har intet nyt om Christen Tebbestrup og hustru. Den eneste grund til jeg fik kendskab til Christens tilnavn Tebbestrup (kender ikke hans patronym) var gennem nogle email informationer om mine slægt i Ørum/Tjele jeg fik fra Tjele Lokalarkiv. Har det som udestående at få overført og samlet alle disse guldkorn i notater med nem adgang.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Kurt Arne Empacher

Hej Jan
Det var da så lidt,hvis du vil have det kan jeg sende dig mere om familien .Ok med at du ikke har noget om hans kone mm
Hilsen
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

K. Thidemann

Har i Skiftet efter Niels Christensen Østergård død 1773
Tjele gods fol 261b opslag 259
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=141172#141172,34593244
mvh K.Thidemann 9000

Kurt Arne Empacher

Hej Ketty
Nej det vidste jeg ikke er ikke så skrap endnu,men skønt at du har fundet det
Så mange tak,så skal jeg bare have det tydet,det er jeg heller ikke så skrap til
Men hvor er det skønt når man får så god hjælp
Hilsen
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Inge Johansen

Tebbestrup ved Randers ved ikke om det er Ørum sogn eller Vorup sogne.
Hilsen Inge

Kurt Arne Empacher

Hej Inge
Tak for dit indlæg,jeg bliver dig svar skyldig,jeg ved det ikke
Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Løfter lige denne tråd i håb om at der er kommet nye til der har nogle nye data omkring Christen
På forhånd tak
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Jan B. Hansson

Hej Kurt

Har fundet hvor jeg har tilnavnet Tebbestrup fra. Det er data fra en slægtsforsker Vagn Overgaard, hvis forældre havde Østergård fra 1921:

CitatJens Laursen får fæste på gården i 1818.
Fra Tjele godsarkivs fæsteprotokol.
Fæsteafståelse.
Da nu Niels Christensen Østergård i Ørum nu med herskabets samtykke har opladt sin hidtil i fæste havende gård med besætning og inventarium til mig, der nu i dag ved syn har modtaget samme. Så forbinder jeg mig herved til efter vores aftale, at så snart hans gamle forældre, som nu er i gården, og der nyder deres ophold, ved døden afgår, nyder han igen følgende til sit ophold i fald han på den tid måtte forlange samme, årlig 2 td. 4skp. Rug. 1 td. Byg, godt og forsvarligt. En ko og 2 får fødet og græsset, ligesom gårdens øvrige kreaturer, samt den stue, som han nu har til beboel¬se med seng, kakkelovn og fornøden ildingsbrand. Hvorimod Niels Østergård igen er mig til tjeneste i gården såvidt hans kræfter på den tid måtte tillade.
Ørum d. 22 Oktober 1818.           Jens Laursen, Velts.
Til vitterlighed:
Søren Løvskal.       Christen Iversen.

Da denne kontrakt frivillig er indgået af parterne, så approberes den efter forlangende på herskabets vegne.       Såbye.

Senere køber Laurids Pedersen i 1832 sig fri for forpligtelsen imod at betale 10 Rd. sølv årlig til Niels Christensen Østergård, nu Sødal Mark. Denne dør i Januar 1841, og hans kone Marie Jensdatter ophæver da kontakten.
Synsforretning på gården, som Jens Laursen overtager 1818.
Fra Middelsom - Sønderlyng herreders arkiv No. B46 - 40.
Synsforretning.
Anno 1818, den 22de Oktober var ifølge rettens udmeldelse af 11 dennes mødt underskrevne sognefogder på stamhuset Tjele gods i Ørum by, for at syne og taksere den gård med tilhørende som nu fratrædes af Niels Østergård og igen med herskabets samtykke overdrages til Jens Laursen, Velts. Samme gård står for hartkorn ager og eng, 4 td. 4 skp. Bygningerne befandtes af følgende beskaf¬fenhed:
1.   Stuehuset vender i øster og vester, 11 fag, 28 ¼  alen lang og 8 ¼  alen dyb, opført af ege under og fyr overtømmer, klinede vægge og stråtække, indeholder fra vestre ende, 5 fag til stue med fjælloft og 3 karm vinduer. i fag til forstue med et kammer,3 fag til dagligstue, l karm vinduer, fjælle loft og 2 indmurede senge med et lidet kammer. 4 fag til køkken samt en stue på 2 fag med 1 karm vinduer og loft. Samme er uden mangler.
2.   Det østre hus, 11 fag, 28 ¼  alen lang og 8 ¼  alen dyb, indrettet til stald og tærskelo. Af samme bygnings materialer som forrige. Mangler:   Rd.   Mk.   Sk.
3 stolper a 1 Rbd. 2 løsholter a 3 Mk.   4     0     0
1 spændtræ 3 Mk. 1 syl 3 alen, l Rbd.   1    3     0
Arbejdsløn for samme at istandsætte   1     0   0
3.   Det søndre hus, 9 fag, 24 alen lang, 7 alen dyb, af samme bygningsmateriale, indrettet til lade og fæhus. Mangler:
3 syller a 2 Mk. 4 traver tag a 2 Rd.   8    2   0
Arbejdsløn   1    2   0
4.      Det vestre hus, 11 fag, 26 ¼  alen lang, 7 alen dyb, ege under og blan¬dings overtømmer, klinede vægge og stråtække, indrettet til stald og fåreh¬us. Mangler:
3 stolper a 1 Rbd.   8   0   0
2 bjælker a l Rd. 3syller a 2 Mk.   3   0   0
Arbejdsløn   2   0   0
   I alt   28    1     0
Når samme bliver anvendt i bygningerne er de i forsvarlig stand.
Følgende besætning blev os forevist:
En sort, blisset hest, 5 år.      50   0   0
En brun øg, 4 år.      40   0   0
1  hesteplag, 2 år.      20   0   0
En  brun  mårplag, 2 år.      30   0   0
En  brun  øg, 14 år.      10   0   0
   Er   150   0   0
En beslagen vogn med ? og øvrigt tilbehør      40     0    0
En ditto med tilbehør af skrav og lejrer      25     0    0
En trævogn med møgfiel      6   0   0
En plov med jern og tilbehør      6    0   0
2 træ harver a 1 Rd.      2   0   0
Følgende redskaber af høleer, spader, grebe, lyngleer, sække m. m. fandtes alt forsvarlig og i god, brugbar stand.
Forbemeldte fandt vi forsvarlig såvel til gårdens bedrift, som det til gården udfordrede hovarbejde. Til gården er sået i dette efterår, 10 td. 7 skp. Rug og til foråret skal sås 4 ½  td. Byg og 18 td. Havre. Af den indav¬lede sæd kunne det fornødne udkomne såsæd til foråret som det udfordrede fø¬dekorn til indavlingstiden næste år.
Imod denne forretning havde ingen af de tilstedeværende noget at erindre. At samme af os er foretaget efter bedste skønnende, vil vi til næste ting med ed bekræfte.
Datum ut supra.       Christen Iversen.          Søren Løvskal.
På herskabets vegne. Såbye.
Som fratrædende fæster.       Niels Christensen. Ørum.      Jens Lauridsen.   Velts.
Niels Christensen (Østergårds) familie.

Niels Christensen (Østergård), havde gården i fæste fra ca. 1809 - 1821.


Børn:
Christen Nielsen, født 1812 i Ørum.
Brandtaksation for Niels Christensen den 7 Marts 1809.
Fra Taksationsprotokol No. BRD8 - 31, side 177.
Brandtaksation.
En gård, tilhører Tjele stamhus og bebos af fæsteren Niels Christensen.   Rd.
a.   Stuehuset, norden i gården, 11 fag, 8 ¼  alen dyb, ege under og overtømmer, klinede vægge og stråtag. Til stuer, kamre, køkken og bryggers. Med loft, vindu¬er og døre. En jern bilægger kakkelovn, en indmuret kobberkedel på 3/4 td. samt en skorsten og bageovn af ler, men skorstenspiben af brændte sten, takseret a fag 2o Rd =   220
b.   Det østre hus, 7 fag, 8 ¼  alen dyb, ege under og blandings overtømmer, kli¬nede vægge og stråtag. Til lade og tærskelo. Takseret a fag 12 Rd. =      84
c.   Det søndre hus, 9 fag,7 ¼  alen dyb, ege under og fyr overtømmer, klinede vægge og stråtag. Til lade og tærskelo. Takseret a fag 16 Rd. 2 Mk. 10 6/9 Sk. =   148
d.   Det vestre hus, 11 fag, 7 ¼  alen dyb, ege under og blandings overtømmer, klinede vægge, stråtag. Til stald, fæ og vognport. Takseret a fag 8 Rd =    88
   I alt   540 
Christen Nielsen Østergårds familie.

Christen Nielsen Østergård. Fæster  ca. 1776-1809-
Anne Mouridsdatter.

Børn:
Kirsten Christensdatter, f. 1776 i Ørum.
Inger Christensdatter, f. 1785 i Ørum.
Maren Christensdatter, f. 1780 i Ørum.
Karen Marie Christensdatter, f. 1788 i Ørum.
Niels Christensen, f. 1777 i Ørum.

Annes far hedder Mourits Christensen. Hun er født i Vorning i 1750, og vielsen foregik samme sted 1773. Hun dør i 1828 i Ørum.
Niels Christensen Østergård (Tebbestrup`s) familie.

Niels Christensen Østergård (Tebbestrup).

Børn:   
Maren Nielsdatter.
Christen Nielsen f. 1746 i Ørum.
Sara Nielsdatter f. 1752 i Ørum.
Thomas Nielsen f.
Aftægt fra Christen Nielsen til Niels Christensen Østergård 1773.
Fra Tjele godsarkiv.
Skifteforening og aftægt.
Imellem Niels Christensen Østergård og hans børn.
Anno 1773, Mandagen den 27de September er jeg Niels Christensen Øster¬gard i Ørum med mine børn således forenede: Tilstår og oplader jeg Niels Christensen til min søn Christen Nielsen, min iboende og ifæstehavende gård efter det ham forhen derpå af herskabet meddelte fæstebrev, hvilken han nu straks tiltræder med alt hvad der udi gården findes af besætning, redskaber og inventarium, såvelsom befindende kreaturer intet undtagen.
2.   Derimod forsørger jeg Christen Nielsen mine gamle forældre med fornø¬den klæde og føde så længe de leve, hvorimod de har lovet, så vidt deres kræfter det vil tillade, at gøre hvad de kan til gårdens og min nytte. Men skulle min moder finde for godt at ville være for sig selv alene, og ej længere vil søge bord ved os, da gives hende fornøden husværelse og 24 læs ildingsbrand som årlig aftægt. 1 skippe land i hver års gøde, hvortil jeg første år leverer sædekornet, men siden årlig det for hende dyrker, driver og avler, ligesom og det skal være hende tilladt til brug at udtage af gården, 1 ko, enten den blakkede, eller og den sorte, et får og et lam, såvelsom hendes kiste, seng, stol og rok.
3.   Besørger jeg deres begravelses bekostninger og derimod nyder, hvad de efterlader sig.
4.   Til arv efter deres forældre giver jeg min søster Maren et sengested uden klæder, og min søster Sara en seng uden overdyne, mens min broder Thomas Nielsen nyder intet uden hvad han allerede måtte have fået i hænde.
At således mellem mig Niels Christensen og samtlige mine med min hustrus velberåd hu og samtykke på herskabets nærmere approbation og samtykke er aftalt og indgået, det tilstås herved under samtlige vore hænders underskrifter.
Datum ut supra.
På min hustrus og mine vegne.      Niels Christensen.
På min hustrus vegne.       Niels Nielsen.
På min søster Sara og mine egne vegne underskriver:
Thomas Nielsen.       Christen Nielsen.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Kurt Arne Empacher

Hej Jan
Tusinde tak for det medsendte ,det vil jeg kigge meget på

Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Jan
Jeg kan ikke rigtig finde ud af det du sendte,der er nogle data jeg ikke kan få til passe ind,jeg har set på et skifte tidligere i tråden som jeg fik fra Ketty,det har jeg sendt til tydning da jeg ikke kan det selv,så må se hvad det bringer med sig
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher