Brandforsikringer - ikke i Daisy???

Startet af Jens Aaberg, 08 Okt 2016 - 22:43

Forrige emne - Næste emne

Jens Aaberg

Kan det passe at brandforsikringer efter 1872 ikke kan findes i Daisy?

Jeg finder fint de protokoller, som er nævnt i registratuiren "De nørrejyske branddirektorater indtil 1872", udgivet af Landsarkivet for Nørrejylland, Viborg 1985. De er jo scannede og kan umiddelbart læses.

Når det drejer sig om de protokoller, som dækker tiden efter 1872 og som er nævnt i "Nørrejyske brandforsikringsarkivalier 1872-1976", Landsarkivet for Nørrejylland, Viborg 2010, kan jeg ikke få dem frem i Daisy.
Jeg søger i første omgang protokoller fra Ringkøbing og Hjørring amter.

Er det mon mig, der ikke søger rigtig, eller er de ikke registreret i Daisy endnu?
Jeg har tidligere bestilt og lånt af dem, da man bestilte på sedler på læsesalen.

Mvh.
Jens Aaberg

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jens

Der er vist ikke brandforsikringsarkivalier på AO efter ~1872 hvor selskaberne blev privatiserede.

Du nævner ikke hvad protokollerne/arkivskaberne evt. hedder, men der er nogle stykker i Daisy der kan bestilles til læsesal:

Ringkøbing Branddirektorat (1872–1976), dækker muligvis kun Ulfborg og Hind herred
Hjørring Branddirektorat (1872–1976)

Der er muligvis flere, dette er blot et par søgninger med hhv. "Hjørring" og "Ringkøbing" + "brand" i arkivskaber.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jens Aaberg

Hej Mikkel.

Tak for dit svar.
Jeg mener, at jeg havde prøvet den søgning, du brugte, men der må være noget, der er smuttet.
Men nu har jeg bestilt til brug på læsesalen.

Mvh Jens Aaberg.

Ole Bech Knudsen

Hej Jens,

Hvis du søger på branddirektorat, kommer der rigtig mange frem.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Jens Aaberg

Tak Ole.

Jeg har fundet ud af det og bestilt.
Jeg var vist for hurtig og havde slået den øverste del fra.

Hilsen Jens.