Stambøger - arkivserie

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 04 Okt 2016 - 09:37

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

jer lige nu inde på Daisy vedr. stambøger for militæret, min opgave er at finde den rette stambog

På det kort jeg har over personens data, står:

4. T. B.

Er godt klar over, at B - er:  4. batalion  - men hvad betyder:  T  ?

Jeg forestiller mig, at det måtte være Infanteriet   Abraham Nielsen    var indkaldt til i/fra Vejle

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Jeg har fundet: at   T  =  1843

Mangler lige at få helt styr på:  4   og     B


Karl-Peter

Birthe Eis Grøndahl

Hej, ja "T" kan betyde så meget. Men
Grunden til dette pip er, at jeg kan kun finde ud af at finde stambøger ved hjælp af --
Jørgen Green: "Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver".
Bogen står fremme på læsesalen på Rigsarkivet, men kan jo også lånes på biblioteket.
Stambøger er lidt besværlige, men altid umagen værd.
Held og lykke, Birthe
PS: Mens jeg skrev, har du tilføjet at T er 1843, og ja, det er en af mulighederne.

Henrik Jensen

Hej.

Det kunne måske godt være 4. Trænbataljon (Trainbataljon).


Mvh. Henrik.

Verner Bentsen

Er det ikke muligt at vise et link til dine oplysninger ?

mvh Verner


Morten Nielsen

Iflg. vejledningen til det kort, du har fundet, angiver 4 T.B. navnet på den militære enhed. Der er således ikke grund til at tro, at det første bogstav har noget med årstal at gøre, dvs. ligesom i lægdsrullerne. 4 Train Bataillon kunne være et godt bud; der synes dog ikke umiddelbart at være en enhed med dette navn. Jeg er heller ikke helt sikker på, at det første bogstav er et "T". Fremgår enhedens navn ikke af lægdsrullerne?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Morten Nielsen

Af lægdsrullerne fremgår det, at han er indkaldt 1840 til 1. Linieinfanteribataillon. Start med at finde hans stambog fra indkaldelsen; af den bør det fremgå, om han senere er overført til en anden enhed. Har du fået tydet lægdsrullerne, de kan indeholde vigtige oplysninger.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Morten Nielsen

Hvis vi forestiller os, at det andet bogstav er et dårligt "F", så kunne enheden være 4. Forstærkningsbataillon, oprettet 1848.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Først: tak til jer alle for svar!

Til Verner: mon ikke det er dette link du efterlyser?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17022111#131738,21183213

- som det ser ud til, at Morten har fundet!

Til Morten: Den lægdsrulle du ref. til, har jeg i "Aneefterlysning" fra i går - jeg nåede ikke længere end, at det måtte være hans indkaldelse fra 9./7. 1841  1. infanteri----     = dit:
1. Linjeinfanteribatallion
I det forrige link fra:  1838 - står der noget med: "søndag 584" - som jeg ikke er klar over hvad betyder

"Start med at finde osv"  - er det, det samme som linket her over?

Jeg er netop blevet oprettet i Daisy - har forsøgt mig der

Til Aase: Tak for linket - havde det ikke, et godt hjælpemiddel, tak

Mvh.
Karl-Peter

Aase Madsen



http://www.laegdsruller.dk/index.php/2-uncategorised/5-vejledning

Dette link er også en god ting at have, når man skal "rode" i lægdsrullerne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Morten Nielsen

Jeg vil mene, du bør starte med at hive så mange oplysninger ud af lægdsrullerne som muligt; læg dem evt. til tydning. Hvis han er indkaldt til 1. linieinfanteribataljon, skal du søge på denne enhed i Daisy for at se, om der skulle være en stambog på ham. Får du fat i en sådan, bør du (som jeg tidligere har skrevet) kunne følge ham i hans videre militære forløb, og det er ikke helt usandsynligt, at han ender i 4. Forstærkningsbataillon efter at have været i dækningsstyrken. Jørgen Greens bog om slægtsforskning i lægdsruller m.m. er god at have ved hånden; her er bl.a. noget om regimenternes navnekæde, som det er vigtigt at kende til, når man skal på arkivjagt efter soldaterpapirer.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Tak for information, forklaring/vejledning  -  jagten går ind: hvo intet vover - intet vinder, og jeg ser for mig, at der ligger nogle gode oplysninger i arkiverne

Mvh.
Karl-Peter

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karl-Peter Dammeyer

Du fortjener en buket røde roser - alle skridt på vejen hjælper med til at då til målet, der er dog et stykke vej endnu - for som alle vel ved, så er der forfærdelig mange praktiske opgaver m.m. som kommer i vejen for det, man hellere vil - sidde med det her - nå, men det går nok
Men altså, tak for dit pludselige fund!

Mvh.
Karl-Peter